ویتامین های دوران بارداری بخش مهمی از بارداری شما هستند و توجه به مواد مغذی در این دوران بسیار اهمیت دارد. برخی مواد مغذی مانند فولیک اسید و آهن، برای بهبود عملکرد ذهنی و نیز افزایش سلامت کودک شما ضروری است. در این مقاله فواید مصرف ویتامین های دوران بارداری و همچنین مواد مغذی مورد نیاز شما را معرفی می کنیم.

فواید ویتامین های دوران بارداری

در حالی که دریافت ویتامین ها و مواد معدنی از مواد غذایی بهترین و موثر ترین روش برای تامین نیازهای بدن است، اما مصرف برخی مکمل ها و ویتامین های مهم قبل از تولد نوزاد می تواند به حفظ سلامتی مادر و کودک کمک کند.

فولید اسید مهم ترین مکمل در دوران بارداری است. دریافت میزان کافی فولیک اسید به جلوگیری از بروز مشکلات عصبی و بیماری های مغز و نخاع کمک می کند. اگر رشته های عصبی در دوران جنینی به درستی تشکیل نشوند ممکن است منجر به اسپینا بیفیدا (مهره شکاف) شود. مهره شکاف یک عرضه است که باعث بیرون زدگی نخاع می شود.

همچنین در برخی موارد به دلیل کمبود فولیک اسید ممکن است مغز به طور کامل تشکیل نشود و منجر به بیماری آنانسفالی شود. این ها عوارض جدی هستند که منجر به ناتوانی های مادرزاد و یا مرگ نوزاد می شوند. بنابراین توجه به دریافت میزان کافی ویتامین ها بسیار اهمیت دارد.

البته فولیک اسید در دوران بارداری ممکن است از بروز عوارضی مانند پره‌اکلامپسی جلوگیری می کند. این عارضه یک وضعیت جدی است که می تواند باعث تولد زودرس نوزاد، ایجاد آسیب به جفت و یا مرگ نوزاد شود.

پس از دوران بارداری نیز مصرف مکمل فولیک اسید می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی، زوال عقل و انواع سرطان ها کمک کند.

آهن نیز یکی دیگر از مواد مغذی ضروری است که مصرف آن در دوران بارداری بسیار مهم است و از مادر در برابر کم خونی محافظت می کند. از آنجا که حجم خون در دوران بارداری افزایش می یابد، دریافت میزان کافی آهن از طریق رژیم های غذایی و یا مصرف مکمل ها بسیار ضروری می باشد. آهن موجود در مواد غذایی برای جذب بهتر و آسان تر توصیه می شود، اما در برخی موارد بنا به تشخیص پزشک، استفاده از مکمل های آهن برای جبران کمبود این ماده معدنی توصیه می شود.

چکیده

مصرف فولیک اسید و آهن از جمله مواد مغذی ضروری در دوران بارداری هستند که می توانند به حفظ سلامت مادر و کودک کمک کرده و از بروز برخی از مشکلات مادرزادی و زایمان رودرس جلوگیری کند.
راهنمای کامل ویتامین های دوران بارداری که به آن ها نیاز دارید

عوارض جانبی ویتامین های دوران بارداری

مصرف ویتامین ها در دوران بارداری می تواند از کمبود این مواد مغذی در این دوران حساس جلوگیری کرده و به شما کمک می کند تا یک بارداری سالم را تجربه کنید. با این حال در برخی موارد مصرف بعضی از مکمل ها باعث ایجاد عوارضی مانند افزایش استرس یا یبوست می شود.

شاید شما هم جزء آن دسته از زنانی باشید که با مصرف ویتامین ها با معده خالی دچار حالت تهوع شوید. در این صورت لازم است با پزشک خود صحبت کنید.

برخی از زنان با مصرف آهن دچار یبوست می شوند. در این صورت لازم است مقدار زیادی مایعات را در طول روز استفاده کنید تا به رفع این مشکل کمک نماید. همچنین دریافت مقدار کافی فیبر در رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از یبوست کمک نماید. لوبیا، آجیل و میوه های تازه، منابع خوبی برای دریافت فیبر می باشند. در صورت نیاز و با مشورت پزشک می توانید از مکمل های فیبر نیز استفاده کنید.

همچنین شما می توانید با تایید پزشک، به صورت روزانه به انجام تمرینات ورزشی بپردازید. این روش نیز یکی دیگر از راه های برطرف کردن یبوست است.

چکیده

همانطور که می دانید، آهن یکی از موارد ضروری در دوران بارداری است اما ممکن است باعث بروز عوارض جانبی مانند یبوست شود که در این صورت می بایست با مصرف مقدار فراوانی آب، فیبر و انجام تمرینات ورزشی روزانه، این عوارض را کاهش دهید.

بهترین زمان برای شروع مصرف ویتامین ها

اگر می خواهید کمی هوشمندانه تر عمل کنید بهتر است حداقل یک ماه قبل از بارداری خود اقدام به مصرف ویتامین ها نمایید. به طور کلی متخصصان زنان توصیه می کنند که در سنین باروری به طور مرتب ویتامین های لازم را مصرف کرده و مصرف فولیک اسید را حداقل یک ماه قبل از بارداری جدی بگیرید. آن ها معتقدند که رشد مغز و نخاع در جنین از همان ماه های اولیه آغاز می شود، به همین دلیل لازم است میزان توصیه شده فولیک اسید را تامین نمایید.

ضروری ترین مواد مغذی برای دوران بارداری

علاوه بر فولیک اسید و آهن ممکن است پزشک از شما بخواهد تا قبل از تولد جنینتان برخی مواد مغذی دیگر را نیز مصرف کنید. این مواد مغذی عبارتند از:

به یاد داشته باشید که پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مصرف گروه های مختلف غذایی می تواند یکی از بهترین روش ها برای جبران نیاز بدن به مواد مغذی باشد. مصرف مقدار کافی از میوه های تازه، سبزیجات، غلات سبوس دار و منابع سالم پروتئينی مانند گوشت، ماهی و مرغ، یکی از راه های مطمئن برای دریافت کافی ویتامین ها و مواد معدنی است.

با این حال، اگر بارداری هستید و یا در دوران شیردهی به سر می برید بهتر است برای مصرف هر گونه مکمل، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این ها، مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ نیز برای سلامتی مادر و کودک ضروری است و این مکمل در دوران بارداری برای رشد مغز و چشم جنین بسیار مهم است. به طور کلی اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند از سلامت قلب، مغز، چشم ها، مفصل ها، پوست، مو، سیستم ایمنی بدن و نیز بهبود عملکرد شناختی کمک نمایند. دریافت کافی اسیدهای چرب امگا ۳ از طریق غذا کمی سخت است، بنا بر این مصرف مکمل آن می تواند اطمینان لازم برای دریافت کافی این ویتامین را حاصل نماید. از آنجا که مغز جنین سریع رشد می کند و رشد آن کمی پیچیده است، مصرف امگا ۳ قبل از تولد بسیار مهم است.

چکیده

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و کامل از بهترین روش ها برای مقابله با کمبود مواد مغذی است اما مصرف مواد معدنی مانند کلسیم، مس و روی و نیز مکمل امگا ۳ در دوران بارداری بسیار لازم و ضروری می باشد.

سایر مواد مغذی و ویتامین های دوران بارداری

از پزشک خود بپرسید که آیا به مقدار کافی روی و مس در دوران بارداری شما مصرف شده است یا خیر. در صورتی که کمبود شدید روی ندارید، نیاز به مصرف مکمل آن ندارید. روی به بهبود متابولیسم و نیز سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

مس نیز یکی دیگر از مواد معدنی مهم برای تشکیل گلبول های قرمز است که باید در دوران بارداری مصرف شود. شما می توانید این مواد معدنی را از منابع غذایی دریافت کنید.


منبع: flo