جدول وزن نوزاد در ماه های مختلف

جدول وزن نوزاد در ماه های مختلف

اگرچه وزن نوزاد در در ابتدای زندگی می تواند بسیار متغیر باشد، اما وزن آن ها یکی از نشانه های تشخیص کیفیت تغذیه و رشد جسمی است. بنابراین می توان با دانستن میانگین وزن کودک بر اساس سن در ماه های مختلف، به سلامت او کمک کرد.

توجه به این نکته مهم است که وزن میانگین با وزن “معمولی” برابر نیست. اگر وزن کودک در درصد پایین تری باشد، لزوماً به معنای این نیست که در رشد یا تکاملش مشکلی وجود دارد. در واقع وزن های مشخص شده در این مقاله، میانگین می باشند و وزن های پایین تر یا بالاتر از آن نباید برای شما نگرانی ایجاد کند.

نمودار وزن کودک ابزاری است که مسئولان بهداشتی می توانند از آن برای اندازه گیری رشد کودک استفاده کنند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کنند از نمودار سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای نوزادان 0 تا 2 ساله استفاده شود.

در این مقاله با میانگین وزن کودک هنگام تولد و ماه های بعد از آن آشنا خواهید شد.

میانگین وزن نوزاد

نوزادان نیز مانند بزرگسالان می توانند وزن های مختلفی داشته باشند. براساس گفته سازمان بهداشت جهانی، میانگین وزن نوزادان پسر تازه متولد شده به طور معمول ۳.۴۰۰ کیلوگرم است. همچنین میانگین وزن نوزادان دختر در هنگام تولد ۳.۲۵۰ کیلوگرم می باشد.

بیشتر نوزادانی که در هفته های ۳۷-۴۰ متولد می شوند، بین ۲.۶۰۰ تا ۳.۶۵۰ کیلوگرم وزن دارند. معمولا نوزادی که در بدو تولد کمتر از ۲.۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد، وزنش کمتر از حد نرمال می باشد.

طبیعی است که نوزادان اندکی پس از تولد حدود ۱۰٪ از وزن خود را از دست می دهند. این کاهش وزن بیشتر به دلیل افت مایعات اتفاق می افتد و معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. اکثر نوزادان طی دو هفته، وزن بیشتری به دست می آورند.

همچنین بخوانید: تقویم بارداری: راهنمای تصویری تمام هفته های دوران بارداری

وزن نوزاد بر اساس سن و جنسیت

نمودار وزن نوزاد، وزن نوزادان را بر روی نمودار رسم می کند و آن را با وزن سایر نوزادان در همان سن و جنسیت مقایسه می کند.

نمودار نشان می دهد که درصد وزن کودک در چه جایگاهی نسبت به دیگر نوزادان قرار می گیرد. به عنوان مثال، اگر وزن کودک ۶۰٪ باشد، بدین معنی است که ۴۰٪ نوزادان در همان سن و جنس وزن بیشتر و ۶۰٪ وزن کمتری دارند.

نمودار زیر وزن نوزاد را در۵۰٪ نشان می دهد که وزن متوسط و میانگین است. وزن نوزادان پسر کمی بیشتر از نوزادان دختر می باشد، بنابراین نمودار براساس جنسیت تقسیم می شود.

سن نوزاددختر (کیلوگرم)پسر (کیلوگرم)
تولد۳.۲۳.۳
۱ ماهه۴.۲۴.۵
۲ ماهه۵.۱۵.۶
۳ ماهه۵.۸۶.۴
۴ ماهه۶.۴۷
۵ ماهه۶.۹۷.۵
۶ ماهه۷.۳۷.۹
۷ ماهه۷.۶۸.۳
۸ ماهه۷.۹۸.۶
۹ ماهه۸.۲۸.۹
۱۰ ماهه۸.۵۹.۲
۱۱ ماهه۸.۷۹.۴
۱۲ ماهه۸.۹۹.۶

نکاتی در رابطه با وزن کودک

سعی کنید بیش از حد روی وزن به عنوان تنها شاخص رشد بدنی متمرکز نشوید. اندازه گیری های دیگر که نشان دهنده رشد جسمی هستند شامل قد و دور سر نوزاد می باشند که از اهمیت بالایی برخوردارند.

ترکیب این سه اندازه گیری نشانگر چگونگی رشد کودک در مقایسه با سایر نوزادان در همان سن و جنس است.

نوزادان در ۶ ماه اول زندگی سریعترین رشد و افزایش وزن را دارند. نوزادان در ۴-۶ ماه اول زندگی، در هفته ۱۱۵-۲۰۰ گرم وزن به دست می آورند، اگرچه می تواند در کودکان مختلف این ارقام مقداری متفاوت باشند.

افزایش وزن پس از این مدت کمی آهسته می شود و وقتی کودک در سنین ۶-۱۸ ماهگی قرار دارد به طور متوسط حدود ۸۵-۱۱۵ گرم در هفته به وزنش اضافه می شد.


منبع: medicalnewstoday

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.