ترک خوردن لب نوزاد ؛ از دلایل تا درمان خانگی و پیشگیری

ترک خوردن لب نوزاد؛ از دلایل تا درمان خانگی و پیشگیری

یکی از رایج ترین مشکلاتی که والدین با آن مواجه می شوند، ترک خوردن لب نوزاد است. لب نوزادان هم مانند بزرگسالان در آب و هوای خشک و سرد و همچنین با برخورد آب دهان ترک می خورد. بنابراین در اغلب موارد نیازی نیست نگران این موضوع باشید. البته در موارد نادر ممکن است علت ترک خوردن لب نوزاد وجود یک بیماری باشد که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید. رفع این مشکل در افراد بزرگسال به آسانی ممکن است و آن ها می توانند از موادی مانند مرطوب کننده ها استفاده کنند، اما آیا این محصولات برای نوزادان هم بی خطر می باشند یا باید برای حل این مشکل در کودکان از مواد دیگری استفاده کرد؟ در ادامه با گومگ همراه باشید تا با دلایل این مشکل آشنا شوید و سپس روش های درمانی و پیشگیری از آن را بشناسید.


آنچه در ادامه می خوانید:


ترک خوردن لب نوزاد ؛ از دلایل تا درمان خانگی و پیشگیری

دلایل ترک خوردن لب نوزاد

بهتر است در ابتدا با دلایل و علل ایجاد ترک بر روی لب های نوزادان آشنا شویم:

۱. خشکی هوا

خشکی هوا اصلی ترین علت ترک خوردن لب های نوزادان می باشد. خشکی هوا گاهی اوقات به دلیل موقعیت جغرافیایی ایجاد می شود و گاهی هم به علت تغییر فصل (مانند ورود به فصل زمستان) رخ می دهد. ابن عامل در بزرگسالان هم تاثیر بسیاری دارد و مختص نوزادان نیست.

۲. کمبود آب بدن

اگر بدن نوزاد دچار کم آبی شود، نشانه های مشخصی را مشاهده خواهید کرد که یکی از آن ها ترک خوردن لب اوست. کمبود آب بدن می تواند در ابتدا باعث ایجاد ضعف و کسالت در نوزاد شود، از این رو با مشاهده این موارد و رفع کم آبی می توانید از بروز ترک خوردگی لب هایش جلوگیری کنید.

۳. باد و آفتاب

شاید با خواندن عنوان این عامل به یاد خشکی و ترک خوردگی لب های خودتان افتاده باشید! همانطور که می دانید، قرار گرفتن در معرض باد و نور خورشید (به خصوص در مدت طولانی) می تواند رطوبت پوست و لب ها را کاهش داده و منجر به ترک خوردگی آن ها شود.

۴. سندروم کاوازاکی

سندروم کاوازاکی از بیماری های شایع در میان نوزادان و کودکان است که باعث التهاب و تنگی رگ های خونی می شود. همچنین این سندروم با اثراتی که دارد می تواند باعث ترک خوردن لب های نوزادان شود.

۵. مک زدن لب ها

بزاق دهان می تواند باعث خشکی و ترک خوردن لب ها شود. علت این امر آن است که بزاق دهان به سرعت خشک می شود رطوب لب ها را از بین می برد.

۶. کمبود مواد مغذی

کمبود برخی مواد غذایی مانند ویتامین آ می تواند باعث ترک خوردگی لب ها شود. می توانید در این مقاله اطلاعات بیشتری درباره ویتامین آ به دست آورید: ویتامین آ چیست؟ فواید، منابع و مضرات آن کدامند؟

ترک خوردن لب نوزاد ؛ از دلایل تا درمان خانگی و پیشگیری

درمان ترک خوردن لب نوزاد

روش های درمانی زیر را می توانید در حالتی که علت ترک خوردن لب نوزاد جدی نیست به کار بگیرید. دقت داشته باشید که اگر علت این مشکل وجود یک بیماری خاص یا موارد خطرناک است، حتما برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

۱. شیرخشک

مقداری شیرخشک را با آب مخلوط کنید تا ماده ای مانند خمیر به دست آید. سپس آن را بر روی لب های نوزاد قرار دهید. وجود آب و چربی در این خمیر به نرم شدن لب ها و افزایش رطوبت آن ها کمک می کند و می تواند ترک ها را از بین ببرد.

۲. درمان ترک خوردن لب نوزاد با وازلین

وازلین هایی وجود دارند که مخصوص کودکان ساخته شده اند و می توانید از آن ها برای چرب کردن و کاهش ترک خوردگی های لب نوزاد استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که استفاده از آن ها نیازمند تجویز پزشک می باشد.

۳. شیر مادر

شیر مادر از شگفت آور ترین مواد موثر در سلامتی نوزادان است. این شیر هم مانند شیرخشک سرشار از چربی است و مقدار فراوانی هم آب دارد. از این رو با مالیدن مقداری از آن بر روی لب های نوزاد می توانید ترک های آن را درمان کنید. درباره شیر مادر بیشتر بدانید: علت کم بودن شیر مادر و راه های موثر افزایش آن

۴. نوشیدن آب

همانطور که در بخش دلایل ترک خوردن لب نوزاد اشاره کردیم، کم آبی یکی از دلایل بروز این مشکل است. از این رو اجازه ندهید فرزندتان دچار کم آبی شود. سعی کنید همیشه به مقدار لازم به او آب بدهید.

۵. بالم لب

بالم لب مخصوص کودکان را می تواند از داروخانه ها و بدون نیاز به تجویز پزشک تهیه کرد. البته بهتر است مصرف آن را با نظر پزشک انجام دهید.

کدام روش درمانی بهتر است؟

در میان روش های فوق، استفاده از شیر مادر و شیرخشک بهترین گزینه ها برای درمان ترک خوردگی لب نوزادان هستند. زیرا این مواد طبیعی هستند و نمی توانند آسیبی به نوزاد وارد کنند.

پیشگیری از ترک خوردن لب نوزاد

با توجه به دلایل بروز این مشکل که در ابتدای متن به آن ها اشاره کردیم، آبرسانی و تغذیه منظم و کنترل شرایط محیطی می تواند از ایجاد ترک لب جلوگیری کند. سعی کنید همیشه و کاملا منظم به نوزاد خود شیر بدهید. همچنین اگر هوای محیط خشک است، از دستگاه های مرطوب کننده محیط برای حل مشکل استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که در صورت تهیه این دستگاه ها، حتما نوع خنک آن ها را بخرید. زیرا نوع گرم آن ها می تواند سوزش ترک خوردگی لب ها را افزایش دهد و نوزاد را آزار دهد.

کارهایی که نباید برای درمان ترک خوردگی لب نوزاد انجام دهید

احتمالا می دانید که روغن نارگیل یکی از پر استفاده ترین مواد طبیعی برای مرطوب کردن پوست و لب ها در بزرگسالان است، اما این ماده برای نوزادان و کودکان چندان مناسب نیست. بنابراین بهتر است از استفاده خودسرانه این ماده و مواد مشابهی مانند روغن زیتون اجتناب کنید و حتما پیش از انجام این کار با پزشک مشورت کنید. اگر علاقه دارید اطلاعات بیشتری درباره روغن نارگیل کسب کنید، این مقاله را از دست ندهید: فواید ماسک مو روغن نارگیل و طرز تهیه انواع آن

زمان مراجعه به پزشک

ترک خوردن لب های نوزادان در اغلب موارد جای نگرانی ندارد و نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. اما گاهی اوقات ممکن است علت ترک خوردگی به وجود یک بیماری یا مشکل جدی تر اشاره داشته باشد. اگر یک یا چند مورد از موارد زیر را همزمان با ترک خوردگی لب ها مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی لب ها
  • قرمزی و خشکی لب ها
  • ناتوانی نوزاد در تغذیه
  • افزایش ترک ها در طولانی مدت
  • بد خلقی و گریه غیرعادی نوراد

مشکلاتی مانند کم آبی شدید بدن می توانند علائم بالا را ایجاد کنند. به همین دلیل در صورت دیدن این موارد حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: momjunction

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.