دلایل هشدار دهنده کمبود وزن نوزاد

دلایل هشدار دهنده کمبود وزن نوزاد

والدین پس از تولد فرزندشان، نگرانی های بسیاری در رابطه با سلامت او دارند. کمبود وزن نوزاد یکی از شایع ترین نگرانی های است و به همین دلیل بسیاری از پدر و مادرها به دنبال یافتن دلایل کمبود وزن نوزاد خود می گردند.

در این مقاله از گومگ، در ابتدا کمبود وزن نوزاد را تعریف خواهیم کرد و سپس دلایل آن را بررسی خواهیم کرد.

دقت داشته باشید که علل بسیاری را می توان برای این مشکل نام برد، اما در این مقاله می خواهیم شما را با مهم ترین موارد آشنا کنیم. این دلایل را باید جدی بگیرید، زیرا به نوعی هشدار دهنده محسوب می شوند.

کمبود وزن نوزاد چیست؟

معمولا نوزادانی که وزن آن ها کمتر از ۲.۵ کیلوگرم است، دچار کمبود وزن هستند. به طور متوسط ​​وزن یک نوزاد در بدو تولد حدود ۳۶۰۰ گرم است. همچنین نوزادانی که دچار کمبود وزن هستند، نسبت به سایر نوزادان اندام کوچکتری دارند و به نظر می رسد که سرشان نسبت به بدنشان مقداری بزرگتر است.

اگر وزن نوزاد در هنگام تولد کمتر از ۱ کیلوگرم باشد، به آن «کمبود وزن حاد نوزاد در هنگام تولد» گفته می شود. این دسته از نوزادان معمولا در هفته ۲۷ بارداری متولد می شود، که از نوزادان زودرس نیز، زودتر به دنیا آمده اند.

همچنین اگر نوزاد در هنگام تولد وزنی کمتر از ۱.۵ کیلوگرم داشته باشد، به آن «کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد» گفته می شود. که برای نوزادان زودتر به طور معمول رخ می دهد.

طبق آمار دانشگاه استنفورد، حدود ۸ درصد از نوزادانی که در آمریکا متولد می شوند دچار کمبود وزن هستند و این رقم در کشورهای در حال توسعه بسیار بیشتر است و رو به افزایش دارد. اما دلیل کمبود وزن نوزاد چیست؟

دلایل هشدار دهنده کمبود وزن نوزاد

دلایل کمبود وزن نوزاد

دلایل پایین بودن وزن نوزادان در هنگام تولد می تواند ناشی از ارث، بیماری و عادات غذایی در دوران بارداری باشد. در ادامه تمام این موارد را بررسی می کنیم:


زایمان زودرس


به نوزادانی که قبل از هفته ۳۷ بارداری متولد می شوند، نوزادان نارس گفته می شود. کودک در اواخر دوران بارداری معمولی، بیشترین مقدار وزن خود را به دست می آورد. به همین دلیل نوزادانی که زود متولد می شوند، فرصت کمتری برای کسب وزن بیشتر دارند. در واقع به همین دلیل است که نوزادان نارس وزن کمتری دارند و یا نمی توانند وزن مناسب را کسب کنند.


محدودیت رشد درون رحمی (IUGR)


نوزادان متولد شده با «محدودیت رشد درون رحمی» دچار کمبود وزن هستند. این دسته از کودکان به طور کامل و سالم به دنیا می آیند، اما دچار کمبود وزن هستند. دلایل این امر می تواند ناشی از سبک زندگی یا عوامل ارثی باشد.

دلایل هشدار دهنده کمبود وزن نوزاد

چندقلو بودن؛ از دلایل کمبود وزن نوزاد


اگر شما بیش از یک جنین (یعنی دوقلو، سه قلو یا بیشتر) در رحم خود داشته باشید، ممکن است وزن هریک از آن ها کمتر از ۲.۵ کیلوگرم باشد. دلیل این کاهش وزن بر می گردد به رقابت نوزادان برای به دست آوردن مواد مغذی بیشتر.


فشار خون بالا


اگر فشار خون بالا دارید، جریان خون از جفت به نوزاد قطع می شود و در نتیجه وزن کمتری در تولد نوزاد به وجود می آید.


مصرف مواد مخدر و الکل


مصرف نیکوتین، مواد مخدر یا الکل در دوران بارداری بر رشد کودک تأثیر می گذارد و در نتیجه وزن او را تحت تأثیر قرار می دهد. این مواد باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مضر در جفت می شوند. به همین دلیل در اکسیژن رسانی به جنین مشکل به وجود می آید و رشد و نمو او تحت تاثیر قرار می گیرد.


مشکلات مربوط به جفت


در صورت بروز هرگونه مشکل مربوط به جفت مانند «پرویا جفت» یا «پره اکلامپسی»، جریان خون و ارسال مواد مغذی به جنین تحت تأثیر قرار می گیرند و در نهایت منجربه کمبود وزن جنین می شوند.

دلایل هشدار دهنده کمبود وزن نوزاد

ناهنجاری های رحم


مشکلات و بیماری های مربوط به فیبروز و رحم می توانند از دلایل کمبود وزن نوزاد باشند.


دیابت؛ از دلایل کمبود وزن نوزاد


معمولاً دیابت باعث افزایش وزن نوزاد می شود، اما در برخی موارد، این مشکل می تواند باعث زایمان زودرس شده و در نتیجه وزن نوزاد را کاهش دهد.


ناهنجاری های دهانه رحم


ناهنجاری های دهانه رحم می توانند باعث تحریک زایمان زودرس شوند، زیرا در اثر بارداری، این دهانه تحت فشار برای باز شدن قرار دارد. بنابراین می تواند منجر به کمبود وزن نوزاد در هنگام تولد شود. پزشکان در بسیاری از موارد با بخیه زدن این بخش و تجویز استراحت کامل، می توانند این ناهنجاری را درمان کنند.


عفونت هایی که در دوران بارداری ایجاد می شوند


عارضه عفونت در دوران بارداری یک اتفاق بسیار معمول است. این بیماری ها و داروهایی که برای درمانشان مصرف می شوند، می توانند باعث کاهش وزن نوزاد شوند.


کمبود وزن نوزاد قبلی


اگر قبل از این بارداری، زایمان زودرس داشته اید یا فرزندی را با وزن کم به دنیا آورده اید، ممکن است در زایمان فعلی نیز این موضوع را تجربه کنید.


رژیم غذایی نادرست


اگر به دلیل عدم تعادل رژیم غذایی یا سوء تغذیه، وزن مورد نیاز خود را در دوران بارداری به دست نیاورده اید، احتمال تولد نوزاد با وزن کم وجود دارد. یک کودک در حال رشد به مواد مغذی کافی نیاز دارد و غذای مصرفی شما نقش برجسته ای در این زمینه ایفا می کند.

با تغذیه دقیق و شیر مادر، برخی از نوزادان در چند ماه اول زندگی، کمبود وزن خود را جبران می کنند.


منبع: momjunction

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.