حساسیت به طلا چیست؟ دلایل و روش های کاهش آلرژی به طلا

حساسیت به طلا چیست؟ دلایل و روش های کاهش آن

گرده، گرد و غبار، حیوانات خانگی و مواد غذایی از رایج ترین موارد حساسیت زا هستند. اما آن ها تنها مواردی نیستند که می توانند باعث خارش بینی، بثورات یا عطسه شوند. تماس پوستی با طلا نیز در بعضی از افراد حساسیت ایجاد می کند که به حساسیت به طلا شناخته می شود.

هنوز مشخص نیست که چه تعداد از مردم نسبت به طلا واکنش نشان می دهند. اما از ۴,۱۰۱ نفری که در یک تحقیق در سال ۲۰۰۱ در همین رابطه شرکت کردند، حدود ۹.۵ درصد از آن ها به طلا حساسیت نشان دادند که بیشتر آن ها زنان بودند.

بد نیست بدانید كه حساسیت به طلا لزوماً ناشی از خود طلا نیست، بلكه فلزات موجود در طلا مانند نیكل نیز می توانند باعث ایجاد واکنش آلرژیک شوند. طلا حاوی مقادیر کمی نیکل است. بنابراین اگر به فلز یا نیکل حساسیت دارید، تماس با انواع خاصی از طلا ممکن است باعث واکنش پوستی در شما شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

علائم
منابع ایجاد کننده حساسیت
حساسیت به نیکل
درمان
تشخیص

علائم حساسیت به طلا

علائم آلرژی به طلا مشابه آلرژی به موارد دیگر است. بدن به آلرژن ها واکنش های متفاوتی نشان می دهد، اما علائم معمولی آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

علائم این حساسیت می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. همچنین این علائم می توانند اندکی پس از تماس با طلا یا در طولانی مدت ایجاد شوند.

اگر انگشتر طلا داشته باشید، ممکن است قرمزی، تغییر رنگ یا خارش را بر روی انگشت خود مشاهده کنید. همچنین ممکن است بعد از پوشیدن گوشواره های طلایی یا گردنبند طلایی علائمی در گوش یا اطراف گردن خود تجربه نمایید.

تشخیص آلرژی طلا از سایر آلرژی ها دشوار است، بنابراین ممکن است علائم آن را با اگزما یا نوع دیگری از التهاب پوستی اشتباه بگیرید. اگر دچار حساسیت به طلا باشید، به احتمال زیاد هر بار که در معرض طلا قرار می گیرد، واکنش مشخصی را تجربه خواهید کرد.

علت دقیق آلرژی طلا ناشناخته است، اما علائم هنگامی اتفاق می افتند که سیستم ایمنی بدن شما به این فلز حساس می شود. حساسیت به سایر انواع فلز و همچنین داشتن سابقه خانوادگی حساسیت به نیکل یا فلزات، می توانند احتمال ایجاد حساسیت را در شما افزایش دهند.

همچنین ممکن است شما به دلیل وجود سایر فلزات ترکیب شده در طلا دچار حساسیت شوید. به عنوان مثال نیکل یکی از رایج ترین آلرژن های فلزی است و اغلب با طلا مخلوط می شود.

منابع ایجاد کننده آلرژی به طلا و فلزات

با اینکه جواهرات تهیه شده از طلا می توانند واکنش آلرژیک ایجاد کنند، به خاطر داشته باشید که بسیاری از وسائل و ابزارهایی که در اطراف ما هستند نیز می توانند حاوی طلا و نیکل باشند. به همین دلیل ممکن است بر اثر ارتباط با موارد زیر نیز دچار حساسیت شوید:

  • تیومالات سدیم طلا: ترکیبی از طلا می باشد که برای کاهش درد و التهاب در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید به کار می رود.
  • تاج دندان طلایی: کلاه دندانی یا پروتز ثابت است که برای ترمیم دندان آسیب دیده استفاده می شود.
  • مکمل های خوراکی حاوی طلا: این مکمل ها می توانند شامل مکمل های ویتامین و مواد معدنی باشند، بنابراین حتما برچسب مواد تشکیل دهنده مکمل مورد نظر خود را بخوانید.
  • استنت های طلایی: لوله های ریزی هستند که برای باز کردن معابر مسدود شده در بدن مانند رگ های خونی استفاده می شوند.
  • طلای خوراکی: گاهی اوقات مقدار کمی از طلای فشرده شده یا برس زده شده به شکلات و سایر محصولات شیرین اضافه می شود.
  • جوهر تاتو: اگر به نیکل حساسیت داشته باشید، این احتمال بروز این حساسیت بیشتر است.
  • تلفن های همراه: این ابزارها می توانند حاوی نیکل باشند.
  • لوازم آرایشی: این محصولات ممکن است حاوی نیکل و فلزات دیگر باشند.

حساسیت به نیکل مخفی شده در طلا

البته پیش از هر چیز باید به خاطر داشته باشید که همه طلاها حاوی نیکل نیستند. بنابراین اگر واقعاً به نیکل حساسیت نداشته باشید، ممکن است فقط هنگام پوشیدن انواع خاصی از طلا دچار حساسیت شوید.

به طور کلی هرچه طلا خالص تر باشد، نیکل کمتری در آن وجود دارد.

بنابراین ممکن است شما نسبت به طلای ۲۴ عیار (طلای خالص) که حاوی ۹۹.۹ درصد از طلا است، واکنش آلرژیک نشان ندهید. این نوع از طلا تنها حاوی ۰.۱ درصد نیکل و فلزات دیگر است.

به همین ترتیب شانس بروز حساسیت در شما با طلای ۱۸ عیار که از ۷۵ درصد طلا تشکیل شده است، بیشتر می شود، زیرا حاوی مقدار بیشتری نیکل و فلزات دیگر است.

همچنین ممکن است به طلای سفید حساسیت بیشتری داشته باشید. زیرا طلای زرد با آنکه می تواند حاوی نیکل باشد، اما به طور معمول آن را با نقره یا مس ترکیب می کنند. ولی طلای سفید را بیشتر با نیکل ترکیب می کنند.

درمان حساسیت به طلا

اگر بعد از پوشیدن جواهرات طلایی علائمی مانند خارش، تورم، قرمزی و تاول بر روی پوستتان ایجاد می شوند، بهترین راه برای درمان واکنش استفاده از کرم کورتیکواستروئید موضعی بدون نسخه است. برای کاهش خارش، حتما پوست خود را مرطوب کرده و یک کمپرس خنک بر روی آن قرار دهید.

در صورتی که با استفاده از طلا دچار حساسیت شدید می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است به یک داروی قوی تر نیاز داشته باشید. گاهی برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک در آینده، لازم است که به طور کلی از طلا استفاده نکنید.

چگونه این نوع آلرژی تشخیص داده می شود؟

اگر نمی دانید که بین طلا یا نیکل به کدامیک حساسیت دارید، به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک معاینه پوستی انجام داده و در مورد تاریخچه پزشکی و خانواده شما سؤال خواهد کرد.

بعضی از پزشکان می توانند بر اساس ظاهر پوست شما این تشخیص را انجام دهند. اما احتمالاً برای آزمایش بیشتر شما را به متخصص آلرژی یا متخصص پوست ارجاع می دهند.

این متخصصان با انجام آزمایشاتی می توانند به صورت دقیق نوع حساسیت شما را مشخص کنند.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.