بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

عمل بینی یکی از رایج ترین انواع جراحی پلاستیک در جهان می باشد. جراحی بینی صرفا برای زیبایی انجام نمی شود و می تواند دلایل متعددی مانند آسیب دیدن یا درمان بیماری های مختلف داشته باشد. اما دلیل آن هرچه که باشد، داشتن تغذیه مناسب پس از عمل بینی می تواند زمان نقاهت شما را کاهش داده و سرعت بهبودی را افزایش دهد.

زمان انجام عمل بینی نسبتا کوتاه است و طی چند ساعت به اتمام می رسد. اما زمان بازیابی پس از آن مقداری زمان می برد. پزشک شما توصیه هایی در مورد تغذیه شما پس از جراحی خواهد کرد. به عنوان مثال ممکن است به مدت چند روز شما را از خوردن خوراکی های سفت و محکم که برای جویده شدن به فشار زیادی نیاز دارند، منع کند. زیرا این خوراکی ها می توانند باعث جراحت یا تغییر شکل بینی شوند.

در هر صورت یک سری از خوراکی ها را می توان نام برد که به طور قطعی برای بازیابی پس از عمل مناسب هستند و به آن سرعت می بخشند. البته دقت داشته باشید که بهبودی کامل پس از عمل بینی تقریبا یک سال طول می کشد اما تورم، زخم ها و درد آن معمولا طی ۱ الی ۲ هفته پس از جراحی بهبود می‌یابند. شما می توانید با خوردن خوراکی هایی که به کاهش التهاب کمک می کنند، سرعت بهبودی را افزایش دهید.

بیشتر افراد پس از عمل بینی دردی احساس نمی کنند اما برخی افراد ممکن است درد ملایمی داشته باشند که خوردن خوراکی های مناسب و همچنین یک سری داروهای گیاهی می تواند همین درد کم را نیز از بین ببرد.

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟

در ادامه سعی کرده ایم فهرست خوراکی هایی که می توانند به بهبود شما و کاهش دوره نقاهتتان کمک کنند را به صورت جامع معرفی کنیم. هرچند توصیه ما این است که از پزشک خود مشورت بگیرید و از اون راهنمایی کامل در این زمینه بخواهید، زیرا شرایط افراد با یکدیگر متفاوت است و ممکن است پزشک شما به موارد زیر خوراکی هایی را اضافه یا حذف کند.

خوراکی‌های نرم بخورید

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

این نکته بسیار مهمی است. جراح شما پس از عمل به شما توصیه می کند که حتما غذاهایی که دارای بافت نرم هستند بخورید. احتمالا در دو روز اول مجبور باشید اوتمیل (بلغور جو دو سر)، فرنی یا غذاهایی مانند سوپ و آش میل کنید. دو روز اول پس از جراحی بسیار اهمیت دارد.

اسموتی ها از بهترین انتخاب هایی هستند که در این دوران دارید. معمولا اسموتی ها حاوی میوه ها و سبزیجات مغذی هستند و می توانند شما را تقویت کنند. اسموتی را حتما با نی میل کنید، زیرا از فشار به بینی شما جلوگیری می کند.

مصرف فیبر را افزایش دهید

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

یبوست یکی از شایع ترین عوارض عمل بینی و دیگر جراحی ها می باشد. این عارضه معمولا به دلیل استفاده از داروهای مختلف، مخصوصا داروی بیهوشی که می توانند عملکرد دستگاه گوارش را مختل کنند به وجود می آید. یبوست می تواند بسیار آزار دهنده و دردناک باشد، از این رو توصیه می شود خوراکی های غنی از فیبر را در اولویت قرار دهید و حتما مصرف کنید.

به عنوان مثال بعد از گذشت ۴۸ ساعت از عمل جراحی می توانید از انواع توت ها و هلو استفاده کنید که غنی از فیبر می باشند (همانطور که اشاره کردیم در ۴۸ ساعت اول بهتر است از اوتمیل و مایعات استفاده شود). همچنین استفاده از اوتمیل (بلغور جو دو سر) بعد از روز دوم هم می تواند گزینه مناسبی باشد، زیرا سرشار از فیبر است و از آن مهم تر بسیار خوشمزه است!

اگر تمایل داشته باشید می توانید از آبمیوه ها و سبزیجاتی مانند هویج هم استفاده کنید. تقریبا تمامی آن ها غنی از فیبر هستند. البته ناگفته نماند که سبزیجات را همیشه تازه مصرف کنید.

همچنین برخی دیگر از منابع فیبر عبارتند از:

  • غلات سبوس دار
  • جو دو سر و نان
  • پاستا
  • میوه هایی مانند طالبی، پرتقال و انواع توت ها
  • سبزیجاتی مانند نخودفرنگی، سیب زمینی و ذرت

غذاهای حاوی غلات از بهترین منابع تامین فیبر هستند که می توانید آن ها را به شکل های مختلفی مانند نان در وعده صبحانه میل کنید و میوه و سبزیجات را در وعده های دیگر مصرف کنید.

بدن ما روزانه به ۳۵ تا ۴۰ گرم فیبر نیاز دارد. مصرف موارد بالا می تواند این نیاز را برطرف کرده و به کاهش یبوست کمک کند. البته سعی کنید کمی فعالیت فیزیکی هم داشته باشید، زیرا داشتن فعالیت برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش ضروری است.

مصرف خوراکی های ضد التهاب

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

التهاب یکی از عوارض شایع رینوپلاستی (عمل بینی) است. با اینکه معمولا طی هفته اول از بین می رود، اما شما می توانید با مصرف خوراکی های ضد التهاب تا حد زیادی به از بین رفتن آن کمک کنید.

برخی از مواد غذایی که سبب کاهش التهاب و تورم ناشی از عمل بینی می شوند:

  • روغن زیتون
  • گوجه فرنگی
  • سبزیجات دارای برگ سبز
  • ماهی های چرب مانند ماهی تن، ساردین و ماهی آزاد
  • میوه هایی مانند پرتقال، توت و گیلاس

بسیاری از این مواد غذایی دارای بافت نرم هستند و مصرف آن ها در دوران نقاهت آسان است. شما می توانید گوجه فرنگی و سبزیجات را به شکل سالاد مصرف کرده و میوه ها را به صورت آبمیوه یا سالم مصرف کنید.

کاهش اضطراب ناشی از عمل بینی با تغذیه صحیح

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

بسیار رایج است که افراد پس از عمل بینی دچار اضطراب می شوند. برخی از افراد نگران ظاهر جدید خود هستند و برخی دیگر دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند و نگران نظر دیگران در مورد خود هستند. مخصوصا افرادی که به سراغ شما می آیند و تعداد بسیار زیادی سوال در ذهن دارند و شما باید پاسخشان را بدهید!

علت اضطراب هرچه که باشد، می توانید با تغذیه صحیح آن را از بین ببرید. مواد غذایی زیر به کاهش اضطراب کمک می کنند:

  • آووکادو
  • مارچوبه
  • بلوبری
  • شیر
  • انواع بادام
  • پرتقال
  • ماهی سالمون

این خوراکی ها سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها هستند که می توانند باعث کاهش اضطراب شوند. برای مثال اثبات شده است که ویتامین D سطح انتقال دهنده های عصبی آرام بخش را افزایش می دهد. تمام مواد غذایی که در بالا ذکر شد غنی از این ویتامین هستند.

خوراکی هایی که زخم را بهبود می بخشند

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

عمل بینی شامل تعدادی برش هم می شود و از این رو زخم هایی بر جای می گذارد. این زخم ها که در اطراف بینی معمولا باقی می مانند، تا مدت ها ممکن است از بین نروند. یک راه آسان برای افزایش سرعت بهبودی این زخم ها، مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین است.

پروتئین نقش موثری در بهبود زخم دارد. دلیلش هم واضح است! زخم ها بر روی عضلات اسکلتی ایجاد می شوند و این عضلات از پروتئین ساخته شده اند، پس برای بهبود به پروتئین بیش از هر چیز دیگری نیاز دارند.

برخی از مواد غذایی سرشار از پروتئین عبارتند از:

تاثیر مصرف پروتئین در بهبود زخم به اثبات رسیده است، پس بهتر است حالا که راه حل را می دانید، دست به کار شوید و آن را به خوبی مصرف کنید.

اجتناب از مواد غذایی فرآوری شده و آماده

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

سعی کنید از غذاهای خانگی استفاده کنید. انجام این کار نه تنها به بهبودی شما پس از عمل بینی کمک می کند، بلکه از ابتلا به بسیاری از بیماری های دیگر نیز پیشگیری می کند.

غذاهای آماده معمولا حاوی مقادیر زیادی نمک هستند که مصرف بالای نمک می واند باعث جذب زیاد آب شده و در نتیجه تورم را افزایش دهد.

مصرف کافئین را کاهش دهید

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

کافئین موجب افزایش فشار خون می شود. در نتیجه مصرف آن پس از عمل جراحی می تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد.

مراقب غذاهای جویدنی باشید

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

تا اینجا مواد غذایی مختلفی را به شما معرفی کردیم که باعث بهبود شما پس از جراحی بینی می شوند. اما یک توصیه کلی وجود دارد که باید به آن توجه نمایید، مخصوصا در هفته اول!

از خوردن هرگونه مواد غذایی سخت و محکم دوری کنید و به دهانتان استراحت بدهید.

خوراکی هایی که سفت هستند، فشار زیادی به فک شما وارد می کنند و این فشار می تواند آسیب زیادی به جراحی شما بزند.

از غذاهای تند دوری کنید

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

سعی کنید فاصله خود را از مواد غذایی تند رعایت کنید. این مواد غذایی می توانند باعث سرفه و عطسه شما شوند که می تواند بسیار مشکل ساز شود.

برخی از مواد غذایی تند عبارتند از:

بسیاری از افراد نمی دانند که طبع مواد غذایی مختلف گرم است یا سرد. از این رو بهتر است شما هم در این زمینه اطلاعات کافی را به دست آورید تا دچار مشکل نشوید.

کالری مورد نیاز خود را تامین کنید

بعد از عمل بینی چه بخوریم؟ راهنمای کامل تغذیه پس از جراحی بینی

اینکه پس از عمل بینی دچار محدودیت غذایی می شوید به این معنی نیست که باید مصرف کالری روزانه خود را کاهش دهید. تامین کالری مورد نیاز بدن برای بهبودی کاملا ضروری است.

میزان کالری مورد نیاز هر فرد نسبت به سن، جنسیت، قد، وزن و… متفاوت است. از این رو باید بدانید که به چه میزان کالری در روز نیاز دارید و همان مقدار را در زمان نقاهت تامین کنید.

معمولا زنان به ۲۵۰۰ کالری و مردان به ۳۰۰۰ کالری در روز نیاز دارند.

🔥 نظرات و سوالات کاربران
  • نگار:

    معمولاً بعد از هر عمل جراحی، خصوصاً مواردی که با استفاده از بیهوشی موضعی یا کامل انجام می‌شوند، به دلیل ماده بیهوشی که وارد بدن شده‌است، هضم یک سری از غذاها برای بدن دشوار خواهد بود.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.