عمل بینی و تمام چیزهایی که نیاز دارید درباره آن بدانید

عمل بینی و تمام چیزهایی که نیاز دارید درباره آن بدانید

عمل بینی در بسیاری از نقاط جهان به تعداد بسیار بالایی انجام می شود. در این مطلب از گومگ می خواهیم شما را با این نوع جراحی پلاستیک و هرآچه که باید درباره آن بدانید، آشنا کنیم. پیش از انجام عمل بینی سوالات بسیاری ذهن افراد را به خود مشغول می کنند که بهترین گزینه برای پاسخ به آن ها مراجعه به پزشک می باشد، اما بخش زیادی از پاسخ این پرسش ها را می توانید در ادامه بیابید. با ما همراه باشید.

دلایل عمل بینی

هرکسی می تواند دلیل خودش را برای انجام عمل بینی داشته باشد. از مهم ترین دلایل افراد برای انجام این جراحی، درمان آسیب یا شکستگی، مشکلات تنفسی، رفع یک نقص مادرزادی یا عدم رضایت از ظاهر بینی خود می باشند.

تغییراتی که می توانند توسط عمل بینی صورت گیرند عبارتند از:

  • تغییر اندازه
  • تغییر زاویه
  • رفع قوز بینی
  • تغییر شکل نوک بینی
  • تنگ کردن سوراخ های بینی

نکته: اگر به منظور زیبایی و بهبود ظاهر بینی خود می خواهید عمل بینی انجا دهید بهتر است تا زمان رشد کامل استخوان بینی خود صبر کنید. این سن برای دختران حدود ۱۵ سالگی می باشد و در پسرها ممکن است تا کمی بعد از این سن هم رشد استخوان بینی ادامه داشته باشد. البته به دلیل مشکلات تنفسی ممکن است این عمل در سنین پایین تر هم انجام شود.

خطرات عمل بینی

عمل بینی و تمام چیزهایی که نیاز دارید درباره آن بدانید
انجام عمل بینی می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد

برخی خطرات مانند عفونت، خونریزی یا واکنش بد به بیهوشی بین جراحی های مختلف مشترک هستند و می توانند در هرگونه عمل جراحی مشکلاتی را ایجاد کنند یا نکنند. جراحی بینی علاوه بر این موارد می تواند خطرات احتمالی زیر را نیز به دنبال داشته باشد:

  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی بینی
  • بی حسی بینی
  • عدم تقارن بینی
  • باقی ماندن جای زخم ها

نکته: گاهی ممکن است پس از انجام جراحی بینی از ظاهر آن راضی نباشید و بخواهید دوباره اقدام به عمل کنید. بهتر از بدانید که باید تا بهبود کامل جراحی اول صبر کنید و این زمان ممکن است تا یک سال هم طول بکشد.

آمادگی قبل از جراحی بینی

پیش از هرکاری باید به یک جراح مجرب مراجعه کنید و با آن درباره اینکه آیا به جراحی نیازی دارید یا خیر مشورت کنید. همچنین به او بگویید که چرا فکر می کنید به این عمل نیاز دارید و چه چیزی باعث نارضایتی شما از بینی‌تان شده است.

پس از این کار، پزشک شروع به مطالعه تاریخچه پزشکی شما خواهد کرد و از شما سوالاتی در مورد داروهایی که قبلا مصرف کرده اید یا مصرف می کنید خواهد پرسید. اگر به بیماری هموفیلی (بیماری که باعث خونریزی بیش از حد می شود) مبتلا هستید، حتما باید جراحتان را مطلع کنید.

جراح شما را معاینه فیزیکی می کند و پوست داخل و خارج بینی شما را بررسی کرده و تغییراتی که نیاز است در عمل بینی صورت گیرد را شناسایی می کند. همچنین ممکن است آزمایش های مختلفی مانند آزمایش خون برای شما تجویز کند.

گاهی اوقات پزشک ممکن است متوجه نیاز شما به جراحی های دیگری شود که می توانند در همان زمان عمل بینی انجام شوند. به عنوان مثال برخی افراد به جراحی پلاستیک چانه هم نیاز دارند که با تشخیص جراح، هر دو عمل می توانند در یک زمان انجام شوند.

همچنین در جلسه مشاوره از زوایای مختلف بینی شما عکاسی می شود تا تغییرات قبل و بعد از عمل به خوبی ثبت شوند. این عکس ها در زمان جراحی نیز به پزشک کمک می کنند.

پیش از اقدام به عمل بینی بهتر است از هزینه های آن اطلاع کامل داشته باشید. به طور معمول به عمل های زیبایی بیمه تعلق نمی گیرد و باید تمام هزینه آن را خودتان بپردازید.

دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل جراحی باید مصرف داروهای ضد افسردگی حاوی ایبوپروفن یا آسپیرین را متوقف کنید. زیرا این داروها انعقاد خون را کاهش می دهند می توانند باعث خونریزی شدید شوند. حتما سعی کنید پزشک خود را از داروها و مکمل هایی که مصرف می کند، مطلع سازید.

افراد سیگاری عمل بینی سختی خواهند داشت! نیکوتین باعث ایجاد مشکلاتی در عروق خونی می شود و روند اکسیژن رسانی به بافت ها از جمله بافت بینی را کاهش می دهد. این پروسه سبب کند شدن دوره درمان می شود. ترک سیگار قبل و بعد از جراحی بینی می تواند در کاهش طول درمان بسیار موثر باشد.

عمل بینی چگونه انجام می شود؟

عمل بینی و تمام چیزهایی که نیاز دارید درباره آن بدانید
جراحی بینی انواع مختلفی دارد

جراحی بینی می تواند در بیمارستان، مطب یا یک مرکز جراحی سرپایی انجام شود. پزشک شما ممکن است از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی برای انجام عمل استفاده کند. در حالت اول شما به طور کامل بیهوش شده و پس از جراحی به هوش خواهید آمد اما در حالت دوم بیدار و هوشیار خواهید بود اما می توانید خوشحال باشید که چیزی را حس نمی کنید!

بیهوشی عمومی معمولا برای کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

هنگامی که بی حس یا بیهوش هستید، جراح کناره ها یا میانه بینی شما را برش می دهد و پوست آن را از روی استخوان یا غضروف جدا می کند. سپس همان استخوان یا غضروف را اصلاح می کند و بخش هایی که اضافه هستند را تغییر می دهد. اگر بینی شما به مقدار غضروف اضافه احتیاج داشته باشد ممکن است پزشکتان از غضروف گوش یا بخش های عمیق تر بینی تامین کند. همچنین اگر به مقدار بیشتری نیاز باشد ممکن است از ایمپلنت یا پیوند استخوان استفاده کند.

این جراحی به طور معمول یک تا دو ساعت طول می کشد اما برای جراحی های پیچیده تر می تواند زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

بازیابی و ریکاوری بعد از جراحی پلاستیک بینی

عمل بینی و تمام چیزهایی که نیاز دارید درباره آن بدانید
مراقبت های پس از جراحی پلاستیک بسیار اهمیت دارند

پس از جراحی، پزشک ممکن است پلاستیک یا فلز مخصوصی را روی بینی شما قرار دهد تا شکل آن حفظ شده و دچار تغییر نشود.

شما پس از عمل بینی حداقل به مدت چند ساعت تحت نظارت قرار خواهید گرفت تا از سلامت شما اطمینان حاصل شود و سپس مرخص خواهید شد. همچنین برای بیرون رفتن از بیمارستان به یک همراه احتیاج دارید تا شما را راهنمایی کرده و در صورت نیاز به جای شما رانندگی کند. زیرا تاثیر بیهوشی تا ساعت ها می تواند بر روی رفتار شما موثر باشد و احساس گیجی کنید. در صورتی که کسی همراهتان نیست بهتر است تا یک یا دو روز در بیمارستان بمانید.

برای کاهش خونریزی و ورم بهتر است در زمان استراحت (خوابیده) سر خود را بالاتر از سینه نگه دارید تا خون به خوبی تخلیه شود. همچنین ممکن است پنبه هایی در بینی شما قرار دهند و به مدت چند هفته نیز باشد پانسمان بینی خود را عوض کنید.

در برخی موارد پزشکان از بخیه های قابل جذب در عمل بینی استفاده می کنند. به این معنی که دیگر نیازی به باز کردن آن ها نبوده و پس از مدتی جذب بدن می شوند. در صورتی که بخیه شما قابل جذب نباشد باید پس از یک هفته به پزشک مراجعه کنید تا بخیه ها را باز کند.

اختلال در حافظه، تشخیص نادرست و احساس کند شدن زمان از اثرات داروهایی است که در زمان جراحی استفاده می شوند. توصیه می شود شب اول پس از عمل بینی را حتما با یک همراه سپری کنید.

از دیگر مواردی که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که صورت شما می تواند پس از جراحی ورم کرده و مقداری درد داشته باشد. به همین دلیل پزشک شما احتمالا داروهای ضد درد تجویز خواهد کرد.

پزشک ممکن است بسته به شرایط، تعدادی از فعالیت های زیر را تا چند هفته برای شما منع کند:

  • دویدن و انجام فعالیت های شدید فیزیکی
  • شنا کردن
  • فین کردن (پاک کردن بینی با خروج شدید و ناگهانی هوا)
  • جویدن بیش از حد
  • خندیدن یا انجام کارهایی که به تحرک زیادی در ناحیه صورت نیاز دارند
  • پوشیدن لباس هایی که فشار زیادی به صورت می آورند
  • استفاده از عینک
  • مسواک زدن با فشار زیاد

آفتاب گرفتن می تواند موجب تغییر رنگ بینی با سایر نقاط صورت شود، پس به آن اهمیت ویژه ای بدهید.

معمولا پس از گذشت یک هفته از عمل بینی می توانید به مدرسه یا کار بازگردید. هرچند این مورد می تواند با تشخیص پزشک متغیر باشد.

عمل بینی می تواند موجب ورم و کبودی در اطراف چشم شود و تا چند هفته این حالت باقی بماند. در مواردی ممکن است تا شش ماه هم این کبودی ها وجود داشته باشند. در طول این دوران می توانید از کمپرس سرد با احتیاط استفاده کنید.

مراقبت های پس از جراحی بسیار مهم هستند و باید به طور منظم، زمان هایی که پزشک مشخص می کند به آن مراجعه کنید و دستور العمل های جراح را به دقت انجام دهید.

نتیجه عمل بینی چه زمانی مشخص می شود؟

اگرچه عمل بینی به طور معمول یک جراحی ایمن و آسان می باشد اما طول درمان آن می تواند ماه ها طول بکشد. نوک بینی بسیار حساس است و ورم آن دیر تر از بقیه نقاط از بین می رود. به طور کلی علائم جراحی سپس از چند هفته ممکن است از بین بروند اما برخی از آن ها تا چندین ماه ممکن است باقی بمانند. معمولا باید حدود یک سال صبر کنید تا نتایج دقیق و نهایی آن را مشاهده کنید.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.