قرص ال آرژنین چیست؟ فواید، عوارض جانبی، مقدار و موارد مصرف

قرص ال آرژنین؛ فواید، عوارض جانبی، موارد و مقدار مصرف

قرص ال آرژنین چیست؟

شکی در این نیست که مصرف مکمل های مناسب می تواند راه رسیدن به اندام مورد نظرمان را کاهش دهد. در این میان قرص ال آرژنین (L-Arginine) از جمله مکمل هایی است که این روزها مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

افراد زیادی در حین تمرین دچار کاهش انرژی می شوند و از ادامه تمرین باز می مانند. ورزشکاران تا مدت ها برای مقابله با این چالش، راه حل های ابداعی مانند خوردن مواد غذایی مختلف را امتحان می کردند. این مشکل تا جایی ادامه پیدا کرد که شرکت های تولید کننده مکمل را به تحقیق در این باره وا داشت و نتیجه آن به تولید «مکمل های پیش از تمرین» منتهی شد. یکی از مهم ترین این مکمل ها، ال آرژنین بوده و هست.

ال آرژنین نوعی آمینو اسید ضروری است. آمینو اسیدهای ضروری در بدن انسان ساخته نمی شوند و ما برای تامین آن ها باید به مواد غذایی و مکمل ها رو بیاوریم. احتمالا می دانید که آمینو اسیدها اجزای تشکیل دهنده پروتئین های بدن هستند و پروتئین ها بسیاری از فعالیت های بدن را کنترل می کنند.

جالب است بدانید که این آمینو اسید تقریبا در تمام مواد غذایی وجود دارد و شما به صورت مداوم در حال مصرف آن هستید.

آمینو اسید ال آرژنین باعث باز شدن رگ ها و شریان های بدن شده و خون رسانی را افزایش می دهد. حتما می دانید که مواد غذایی مورد نیاز عضلات و دیگر بخش های بدن انسان از طریق خون تامین می شود و هرچقدر میزان جریان خون بیشتر باشد، تغذیه هم بهتر صورت می پذیرد. البته این افزایش جریان خون اگر بیش از حد باشد می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

افراد بدنساز در حین تمرین به خون بسیاری برای عضله سازی نیاز دارند. از این رو این مکمل می تواند چاره ساز باشد. البته لازم به ذکر است که ال آرژنین تنها برای ورزشکاران تولید نشده است، بلکه برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی نیز توسط این مکمل کنترل می شوند.

پس از فشار بر عضلات که در ورزش بدنسازی اتفاق می افتد، سلول های ماهیچه ای دچار آسیب می شوند که برای تقویت آن ها لازم است. اما این آسیب ها به زمان کافی برای ترمیم نیاز دارند و مصرف مکمل هایی مانند ال آرژنین که تغذیه به این سلول ها را افزایش می دهند، باعث افزایش سرعت ترمیم می شوند.

قرص ال آرژنین چیست؟ فواید، عوارض جانبی، مقدار و موارد مصرف

موارد مصرف قرص ال آرژنین

اگر شما بدنسازی کار می کنید و تصور می کنید که فقط شما به این مکمل نیاز دارید، کاملا در اشتباه هستید؛ از کودکان تا بزرگسالان به آن نیاز دارند!

با توجه به اینکه بدن انسان برای ساخت عضله به این آمینو اسید نیاز دارد، مصرف قرص ال آرژنین قطعا به افزایش حجم عضلات منجر خواهد شد.

از جمله دیگر افرادی که به این مکمل نیاز دارند می توان به کسانی اشاره کرد که دچار فشار خون بالا هستند. همانطور که گفتیم، ال آرژنین باعث گشاد شدن رگ ها می شود و این یعنی فضای بیشتری برای جابجایی خون وجود خواهد داشت. زمانی که این فضا بیشتر می شود، فشار خون پایین می آید. همچنین کودکانی که دچار کوتاهی قد هستند، با مصرف این مکمل ممکن است درمان شوند.

از دیگر فواید و موارد مصرف این مکمل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحریک ترشح هورمون رشد
  • کاهش خطر بیماری های قلبی
  • بهبود نعوظ در مردان
  • کاهش خطر ابتلا به عفونت های ناشی از جراحت

عوارض جانبی

تا اینجا به فواید و کاربردهای ال آرژنین اشاره کردیم. اکنون زمان آن رسیده است که با عوارض جانبی آن آشنا شویم.

این مکمل در دسته مکمل های بی خطر قرار می گیرد و تقریبا می توان گفت ایمن است. مصرف خوراکی (قرص) آن عارضه خاصی ندارد اما در صورت تزریق ممکن است شما را دچار اسهال کند.

همچنین برخی دیگر از عوارض آن عبارتند از:

  • آلرژی
  • کاهش فشار خون
  • افزایش علائم بیماری های کلیه
  • استفراغ
  • التهاب در مجاری تنفسی
  • تهوع
  • آسم
  • تبخال

برنامه تمرینی های زیر را از دست ندهید:

برنامه بدنسازی حجمی حرفه ای با عضله سازی فوق العاده
برنامه بدنسازی حجمی طبیعی با رشد فوق العاده عضلات
برنامه بدنسازی حجمی سه روز در هفته برای تازه کارها

مقدار مصرف قرص ال آرژنین

برای تعیین دقیق مقدار مصرف این مکمل باید با پزشک یا یک متخصص ورزش مشورت کنید. همچنین انواع مختلف آن دارای دستورالعمل های مختلفی هستند. البته معمولا روزانه دو یا سه عدد قرص را به مدت سه ماه مصرف می کنند و سپس آن را قطع کرده و چند ماه بعد مجددا شروع به مصرف می کنند.

منابع غذایی این آمینواسید

همچون بقیه مکمل ها، ال آرژنین نیز در مواد غذایی به وفور یافت می شود و از طریف برنامه غذایی می توانید نیازتان به آن را مرتفع کنید. معمولا مواد غذایی سرشار از پروتئین، از بهترین منابع دریافت این آمینواسید هستند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

قرص ال آرژنین و بدنسازی

اگر بخواهیم در یک جمله فایده این مکمل را برای بدنسازان بگوییم، این است که با مصرف آن حجم عضلاتتان افزایش پیدا می کند. با توجه به توضیحاتی که داده شد، این آمینواسید به عضله سازی و ترمیم ماهیچه ها کمک می کند و در نهایت منجر به افزایش حجم خواهد شد. البته این افزایش حجم معمولا با افزایش وزن همراه نیست.


منابع: medicalnewstoday

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.