آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟

آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟

شایعات زیادی وجود دارند که ادعا می کنند بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود. دو دلیل وجود دارد که افراد به دنبال این شایعات هستند: یا فرد دارای قد کوتاهی است و به دنبال این است که با بدنسازی و وزنه زدن قد خود را بلندتر کند یا فرد در حال بدنسازی است و این نگرانی را دارد که این تمرینات باعث کوتاهی قدش شوند. همانطور که می دانید، سن رشد قد محدود است و افراد در بزرگسالی رشد قدی زیادی ندارند و انجام تمرینات بدنسازی نمی تواند تاثیر زیادی روی آن ها داشته باشد. اما آیا بدنسازی در سنین رشد می تواند روی قد اثر گذاشته و باعث کوتاهی نوجوانان شود یا خیر؟

برای بررسی کامل این موضوع با گومگ همراه باشید.

آیا بدنسازی قد فرد را تحت تاثیر قرار می دهد؟

خیر! بدنسازی ارتباطی با قد ندارد و نمی تواند باعث افزایش یا کاهش قد در افراد شود. حتی تصور این موضوع که انجام تمرینات ورزشی مانند والیبال، در سنین کودکی و نوجوانی می تواند باعث افزایش قد شود نیز تصوری نادرست و غیر علمی است. افزایش قد کودک تحت تاثیر عواملی مانند ژنتیک، تغذیه، خواب و غیره است و عوامل محیطی مانند ورزش کردن در مراحل آخر این لیست قرار خواهند داشت.

این در حالی است که عده ای از مردم تصور می کنند بدنسازی باعث کوتاهی قد نوجوانان می شود. ورزش کردن باعث بهتر ایستادن و اصلاح الگوی فیزیکی شده و می تواند در ظاهر فرد اثر بگذارد و او را بلندتر نشان دهد، اما معجزه ای در افزایش ارتفاع فرد رخ نخواهد داد.

خلاصه:

افزایش قد به عوامل مهمی مانند تغذیه و ژنتیک بستگی دارد و ورزش کردن نمی تواند باعث افزایش یا کاهش قد فرد شود. ورزش کردن باعث اصلاح الگوی فیزیکی و بهتر ایستادن فرد شده و کمک می کند که شخص بلند تر به نظر برسد.
آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟

آیا بدنسازی در نوجوانی باعث کوتاهی قد می شود؟

پاسخ به این سوال هم منفی است. انجام تمرینات بدنسازی مانع افزایش قد در سنین رشد نمی شود. یک بررسی در سال 2006 ثابت کرده است که انجام تمرینات بدنسازی باعث افزایش قدرت جسمانی و رشد بهتر نوجوانان می شود.

2 بار در هفته و به مدت 45 دقیقه تمرین بدنسازی می تواند باعث افزایش سرعت رشد و رسیدن به تناسب اندام در نوجوانان شود. البته باید به نوجوانان تاکید کرد که از تمرینات بسیار سنگین خودداری کنند، زیرا وزنه های سنگین می توانند باعث آسیب دیدگی شخص شوند.

توجه داشته باشید که اگر قصد دارید کودک یا نوجوان خود را به باشگاه بدنسازی بفرستید، باید حتما این کار را زیر نظر یک مربی حرفه ای پیگیری کنید. زیرا تمرینات نادرست بدنسازی در سنین پایین می توانند باعث آسیب های جبران ناپذیر و تغییر فرم بدن شوند.

خلاصه:

بدنسازی در سنین نوجوانی باعث کوتاهی قد نمی شود اما باید این تمرینات زیر نظر یک مربی حرفه ای انجام گیرد تا از بروز آسیب دیدگی جلوگیری شود.
آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟

آیا بدنسازی باعث بلندی قد می شود؟

برخی از افراد بر این اعتقاد هستند که بدنسازی می تواند باعث افزایش قد شما شود. شاید ورزش بدنسازی کمک کند که هورمون های رشد تحت تاثیر قرار بگیرند و فرد رشد بهتری داشته باشد، اما این به این معنا نیست که این ورزش باعث بلند قد شدن شما می شود.

در واقع اثر اصلی ورزش بدنسازی این است که فرم کلی بدن تغییر کرده و به واسطه تقویت عضلات پشتی، فرد صاف تر می نشیند. همین مسئله کمک می کند که فرد صاف تر و بلند تر به نظر برسد.

خلاصه:

ورزش بدنسازی کمک می کند که عضلات پشتی نوجوانان تقویت شده و صاف تر بایستند. از این رو بلند تر و کشیده تر به نظر می رسند.
آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟

بدنسازی و کوتاهی قد؛ علم چه می گوید؟

این افسانه که ورزش کردن و بدنسازی باعث افزایش یا کاهش قد می شود را هیچ شواهد علمی تایید نمی کند. آنچه علم از آن پشتیبانی می کند این است که برنامه های آموزشی و مقاوتی در صورتی که به درستی طراحی شده و زیر نظر مربی انجام گیرند می توانند مزایای زیر را برای نوجوان به همراه داشته باشند:

  • افزایش قدرت استخوان ها
  • کاهش احتمال شکستگی در اثر سانحه یا ورزش
  • افزایش اعتماد به نفس
  • بهبود وضعیت جسمانی
آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟

چگونه می توانیم نوجوان خود را برای بدنسازی آماده کنیم؟

این که کودکان را از چه سنی می توان به بدنسازی فرستاد یک انتخاب شخصی است و علم مانعی برای تصمیم گیری در این زمینه ایجاد نمی کند، اما نکاتی وجود دارند که می توانند کمک کنند تا کودک یا نوجوان شما کمترین آسیب را ببیند. در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

تمرینات را به آهستگی شروع کنید

نوجوانان ممکن است به اندازه ما بزرگترها صبور نباشند، اما باید به آن ها بیاموزیم که رسیدن به عضلات ورزیده یک شبه اتفاق نمی افتد. آن ها باید حرکات خود را به آهستگی آغاز کرده و با استمرار تمرینات را پیشرفته تر و سنگین تر کنند.

تمرینات باید اصولی باشند

تمرین بدنسازی برای کودکان و نوجوانان باید یک ورزش اصولی و سرگرم کننده باشد. به همین دلیل به خانواده ها توصیه می کنیم که فرزند خود را به تمرینات اجباری وادار نکنید. تمرینات قدرتی که با وزن بدن انجام می شوند می توانند در برنامه کودکان و نوجوانان قرار بگیرند. حرکاتی مثل پلانک، اسکوات و شنا در سنین کودکی بی خطر بوده و آسیبی به کودک وارد نمی کنند.

زیر نظر یک مربی با تجربه تمرین کنید

اگر کودک یا نوجوان شما به تمرینات بدنسازی علاقه دارد، مطمئن شوید که زیر نظر یک مربی با تجربه و حرفه ای تمرین می کند. زیرا توجه به اجرای صحیح تمرینات بسیار مهم است و کودکان و نوجوانان نباید در باشگاه های بدنسازی به حال خود رها شوند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.