خواص ترب سیاه: 9 دلیل برای آن که عاشقش شوید!

خواص ترب سیاه: 9 دلیل برای آن که عاشقش شوید!

ترب سیاه یک سبزی ریشه ای است که دارای پوستی سیاه و گوشتی سفید رنگ می باشد. می توانید از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا از مزایای آن در درمان سرفه، سم زدایی خون و کبد، تنظیم فشار خون و جلوگیری از یبوست، نهایت استفاده را ببرید. برخی شواهد نشان می دهند که این سبزی می تواند در کاهش وزن و لاغری و کاهش میزان کلسترول بدن نیز موثر باشد. همچنین برخی معتقدند که می تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند.

این سبزی تند با آن که دارای طعمی تلخ و گرم است و طبیعتا برای بسیاری خوشایند نیست، دارای خواص فراوانی می باشد که یکی از آن ها افزایش اشتها است.

این سبزی بی نظیر دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی، گلوکوزینولات (دلیل مزه تند آن) و اسید فلونیک می باشد. همچنین دارای مقداری فیبر، کلسیم و ویتامین B6 است. ترب سیاه دارای کالری کم و درصد آب بالا می باشد. تا همینجا باید متوجه شده باشید که ترب سیاه باید در برنامه غذایی روزانه تان قرار گیرد! اما در صورتی که هنوز قانع نشده اید، پیشنهاد می کنیم 9 مورد از خواص ترب سیاه را که در ادامه معرفی می کنیم را مطالعه فرمایید.

خواص ترب سیاه

1- خواص ترب سیاه: تصفیه خون

اگر خون مسموم تصفیه نشود می تواند باکتری های مفید روده را از بین ببرد و عملکرد طبیعی اعضای بدن را مختل کند. با خوردن ترب سیاه می توانید عوامل سمی خون و مغز استخوان را از بین ببرید.

یک آزمایش نشان می دهد موش هایی که به مدت 2 هفته ترب سیاه خورده بودند، بیشترین میزان تولید آنزیم های عامل سم زدایی را در سلول ها ساخته بودند. ترب سیاه به همراه سیستم لنفاوی و کبد شما به افزایش فعالیت های سم زدایی می پر دازد و باعث تصفیه خون خواهد شد. این سبزی شگفت انگیز حاوی گلوکوزینولات (مولکول های طبیعی عامل تندی گیاهان) می باشد که به افزایش سم زدایی بدن کمک می کند.

2- خواص ترب سیاه: پاکسازی کبد

تمام چیزهایی که می خورید توسط کبد بررسی می شوند. کبد مسئول فیلتر کردن و حذف سموم بدن می باشد. اگر شما به طور مداوم دارو های شیمیایی مصرف کنید، کبد با مقدار زیادی فشار روبرو می شود و نمی تواند تمام سموم را از بین ببرد و آن ها در کبد باقی می مانند. انباشت این سموم باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شوند که می توانند به سلول های سالم بدن آسیب بزنند. همچنین فشار زیاد به کبد و افزایش سموم بدن می تواند به تمام بخش های بدن آسیب بزند و شما را دچار بیماری های متعددی نماید.

کبد شما برای سم زدایی به یک سری آنتی اکسیدان ها مانند GSH احتیاج دارد که به دلایلی از جمله افزایش سن و جمله رادیکال های آزاد، سطح GSH کاهش میابد. اینجاست که خواص ترب سیاه به کمک شما می آیند! ترب سیاه باعث افزایش GSH می شود و کبد را فعال تر می کند.

3- خواص ترب سیاه: کاهش سطح کلسترول

این سبزی برای کسانی که به کلسترول بالا مبتلا هستند مفید است. آب ریشه های ترب سیاه دارای آنتی اکسیدان هایی است که مسئول متابولیسم لیپیدها (چربی ها و کلسترول) و خطر ابتلا به هیپرلیپیدمی (Hyperlipidemia) را کاهش می دهد. همچنین بر روی کارکرد کبد نیز موثر است زیرا کبد مسئول تنظیم میزان کلسترول خون است.

علاوه بر این ها، ترب سیاه می تواند سنگ های صفراوی را که ناشی از کلسترول بالا هستند کاهش دهد و طی تحقیقاتی که بر روی موش ها انجام شده است، می تواند در درمان سنگ کلیه نیز موثر باشد.

4- خواص ترب سیاه: افزایش ایمنی

این سبزی شگفت انگیز دارای آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C است که در ایمنی بدن نقش مهمی دارند. این آنتی اکسیدان ها بیماری ها و عفونت ها را متوقف می کنند و مدت بیماری را کاهش می دهند. علاوه بر این ها به درمان سرفه  و سرماخوردگی کمک می کند.

5- خواص ترب سیاه: جلوگیری از اختلالات گوارشی

یکی از خواص این سبزی کمک به دستگاه گوارش است. فیبر موجود در گوشت ترب سیاه به درمان یبوست و حرکت روده صاف کمک می کند و مانند بیشتر سبزیجات حاوی آب فراوانی است که به گوارش کمک می کند.

همچنین به افزایش ترشح صفرا کمک می کند و در نتیجه هضم معده را بهبود می بخشد.

6- خواص ترب سیاه: کاهش وزن

اگر در حال کاهش وزن هستید، پیشنهاد می کنیم ترب سیاه را فراموش نکنید. فیبر و آب موجود در این سبزی موجب کاهش دریافت کالری می شوند و در نتیجه کاهش وزن را به دنبال خواهند داشت. ترب سیاه یک سبزی کم کالری است که 100 گرم از این سبزی خام تنها 16 کالری دارد.

7- خواص ترب سیاه: تنظیم فشار خون

با مقدار قابل توجهی فیبر – 1.6 گرم فیبر در هر 100 گرم (6%) – که در این سبزی وجود دارد می تواند در کاهش فشار خون بالا بسیار موثر باشد. مطالعات نشان داده اند یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند فشار خون بالا را به طور قابل توجهی کاهش دهد و حتی از بین ببرد. این تاثیر در افراد مسن بیشتر است. البته دقت داشته باشید که خوردن آن به تنهای نمی تواند باعص درمان فشار خون بالا باشد و شما باید آن را به همراه مواد غذایی با فیبر بالا استفاده کنید و این کار را به طور مستمر انجام دهید.

8- خواص ترب سیاه: جلوگیری از سرطان

ترب سیاه سرشار از گلوکوزینولات است که جویدن و هضم، آن را به مواد شیمیایی تبدیل می کند که برای جلوگیری از سرطان موثر هستند. البته هنوز به طور قطعی نمی تواند این را ثابت کرد اما طبق عقیده بسیاری از مردم موثر است.

9- خواص ترب سیاه:‌ سلامت پوست

در حالی که هنوز هیچ تحقیق و مطالعه ای بر روی خواص ترب سیاه برای پوست انجام نشده است اما به صورت تئوری می توان تاثیرش را اثبات کرد. به طور کلی هر چیزی که سبب پاکی کردن کبد شود، می تواند بر روی سلامت پوست نیز موثر باشد. علاوه بر این دارای ویتامین C می باشد که می تواند به تولید کلاژن کمک کند و آسیب دیدگی در اثر نور خورشید را درمان کند.

برای به دست آوردن خواص این سبزی شگفت انگیز می توانید آن را به صورت پخته و یا خام مصرف کنید. هرچند استفاده به صورت خام و در سالاد موثر تر است.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.