دلایل تکرر ادرار در زنان

دلایل تکرر ادرار در زنان

تکرر ادرار در زنان و مردان یکی از شایع ترین مشکلات روزمره است که می تواند باعث دردسر و حتی خجالت فرد شود. چند بار ادرار در شبانه روز یک کار معمولی است اما وقتی تعداد آن بیشتر از حد می شود، باید فکری به حال آن کرد.

تکرر ادرار در زنان بیشتر در شب اتفاق می افتد و باعث می شود چندین مرتبه در شب، از رخت خواب بلند شوید. در بیشتر موارد تکرر ادرار همانند حالت معمول نیست و با درد شکم، سوزش و گاهی هم اسهال همراه است.

اگر شما هم به تازگی اساس می کنید که به این مشکل دچار شده اید، در این مطلب می توانید دلایل احتمالی آن را بیایبد. در این نوشته ۸ دلیل را مورد بررسی قرار می دهیم که می توانند باعث تکرر ادرار شوند. با گومگ همراه باشید.

 

۱- نوشیدن مایعات اضافی

ساده ترین دلیل تکرر ادرار، نوشیدن بیش از حد مایعات است. زمانی که شما بیشتر از حالت عادی مایعات می نوشید، بدن شما نیاز به دفع بیشتری پیدا می کند. این حالت بیشتر در مواقعی رخ می دهد که مایعات الکلی مصرف کرده باشید. هم چنین اگر در نوشیدنی های خود از شیرین کننده های طبیعی استفاده کنید، احتمال بروز تکرر ادرار بیشتر می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، نوشیدن ۸ لیوان آب در روز برای هر فرد کافی است اما گاهی این مقدار بر اساس تعدادی فاکتور، می تواند تغییر کند و کم یا زیاد شود. البته در صورتی که فرد بیمار باشد یا شرایط خاصی داشته باشد، این مقدار بسیار متغیر می شود.

 

۲- عفونت های دستگاه ادراری، مثانه و کلیه

یکی از شابع ترین دلایل تکرر ادرار، عفونت ادراری می باشد. بیشتر زنان جهان در طول عمر خود چندین عفونت ادراری را تجربه می کنند که بیشتر آن ها در اوایل ۲۰ سالگی رخ می دهند. عفونت ادرار معمولا به دلیل ورود باکتری ها از طریق رابطه جنسی یا پاک کردن نامناسب پس از ادرار ایجاد می شود. البته عفونت ادراری دلایل دیگری مانند بارداری، اختلالات سیستم ایمنی بدن و نگه داشتن ادرار در مثانه برای طولانی مدت، می تواند داشته باشد.

یکی دیگر از دلایل تکرر ادرار که کمتر رخ می دهد عفونت کلیه و مثانه می باشد که دلیل آن گسترش عفونت ادراری به کلیه ها و مثانه ها می باشد. علائم دیگری که با این نوع عفونت ایجاد می شوند عبارتند از: تهوع، استفراغ و ادرار خونی.

 

۳- سطح پایین استروژن

سطح پایین استروژن در زنان می تواند از دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، اختلالات هورمونی، تغذیه نامناسب، بیماری های کلیه، یائسگی و ورزش بیش از حد داشته باشد. هنگامی که قاعدی عقب می افتد، بدن زنان تولید استروژن را متوقف می کند. زمانی که استروژن تولید نمی شود تکرر ادرار رخ می دهد.

این نوع تکرر ادرار بیشتر در شب اتفاق می افتد.

 

۴- دلایل تکرر ادرار در زنان: داروهای خاص

داروهای مصرفی می توانند تا حد زیادی بدون عوارض باشند اما بسیاری از آن ها باعث تکرر ادرار می شوند. داروهایی که می توانند چنین عوارضی داشته باشند عبارتند از: آرام بخش های عضلانی و داروهای ادرار آور (دیورتیک). به عنوان مثال، دیورتیک ها، باعث کاهش فشار خون می شوند که اغلب برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها برای کاهش آب اضافی در بدن طراحی شده اند.

اگر تکرر ادرار در زندگی روزمره شما بیش از حد اتفاق می افتد، ممکن است وقت آن باشد که با پزشک خود در مورد تغییر داروها یا دوزهای آن ها صحبت کنید.

 

۵- واژینیت (عفونت مهبل)

واژنیت یک نوع التهاب واژن است که یکی دیگر از دلایل تکرر ادرار در زنان می باشد. انواع واژینیت عبارتند از: عفونت مخمری، تریکومونیاز و واژینوز باکتریال. این التهاب اغلب با بوی غیر طبیعی، خارش، و ترشح بیش از حد در واژن همراه است. برای تشخیص واژینیت باید تحت معاینه یک پزشک قرار بگیرید، ویژگی های تخلیه واژن را ذکر می کند و pH ترشحات واژن را آزمایش می کند. این بیماری در میان زنان بین 15 تا 44 ساله شایع است و درمان معمول آن داروهای ضدباکتری است.

 

۶- بارداری و پس از زایمان

بیشتر زنان باردار به تکرر ادرار مبتلا می شوند. دلیلش این است که با رشد جنین، رحم گسترش یافته و فضای مثانه را کم می کند. تکرر ادرار در زنان در دوران بارداری بسیار رایج است و به طور معمول نیازی به نگرانی نیست مگر اینکه با علائم دیگری همراه باشد. حتی پس از زایمان هم علائم تکرر ادرار ممکن است ادامه یابد. زناني که در گذشته زايمان طبیعی داشته اند ممکن است در مدت طولانی تری این علائم را داشته باشند.

 

۷- سنگ مثانه

توده مواد معدنی که در مثانه تشکیل می شوند، سنگ مثانه را به وجود می آورد که می تواند باعث ایجاد تکرر ادرار شود. تکرر ادرار، درد شکم و ادرار خونی از علائم داشتن سنگ مثانه هستند. ممکن است برخی از سنگ های مثانه را به طور طبیعی می توان دفع کرد اما سنگ های بزرگتر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

 

۸- دیابت

تکرر ادرار در زنان می تواند به علت ابتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ ایجاد شود. البته دیابت شیرین تاثیر بیشتری بر این بیماری دارد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.