خواص خرما و خواص باور نکردنی خرما برای سلامتی

خواص باور نکردنی خرما برای سلامتی

خرما یکی از میوه های شیرین و لذیذ است. از خواص خرما می توان به تقویت انرژی، افزایش آهن در بدن و کمک به هضم غذا اشاره کرد. این ماده غذایی سرشار از مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان های مختلف است. خرما در سراسر جهان محبوب است و از میوه های خشک با خاصیت ضد التهابی و ضد توموری می باشد.

هزاران سال است که خرما در خاورمیانه کشت می شود. مسلمانان خرما و درخت خرما را مقدس می دانند و در روزهای روزه داری، آن را در رژیم غذایی خود مصرف می کنند.

هر خرما حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد قند دارد و حاوی مقدار فراوانی فیبر است که به عنوان یک تقویت کننده انرژی و یک گزینه سالم برای مبارزه با کم خونی می باشد.

امروزه از خرما به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در تهیه اسموتی ها، آبمیوه ها، کیک و کلوچه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین شیره خرما مانند کره بادام زمینی و سایر محصولات مشابه به طور گسترده استفاده می شود.

ارزش غذایی خرما

خرما منبع خوبی برای تامین انرژی، فیبر، قند، ویتامین آ و سایر مواد معدنی است. مواد معدنی موجود در خرما شامل کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم، گوگرد و روی است. علاوه بر این مواد مغذی، خرما حاوی ویتامین های مهمی مانند ویتامین ب۶، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین K و فولات است.

جدول ارزش غذایی خرما در ۱۰۰ گرم به شرح زیر است:

مواد مغذیمقدار
کالری۲۷۷ کیلوکالری
آب۲۱.۳۲ گرم
پروتئین۱.۸۱ گرم
چربی کل۰.۱۵ گرم
کربوهیدرات۷۴.۹۷ گرم
فیبر۶.۷ گرم
قند۶۶.۴۷ گرم
کلسیم۶۴ میلی گرم
آهن۰.۹ میلی گرم
منیزیم۵۴ میلی گرم
فسفر۶۲ میلی گرم
پتاسیم۶۹۶ میلی گرم
سدیم۱ میلی گرم
روی۰.۴۴ میلی گرم
ویتامین C۰ میلی گرم
تیامین۰.۰۵ میلی گرم
ریبوفلاوین۰.۰۶ میلی گرم
نیاسین۱.۶۱ میلی گرم
ویتامین B6۰.۲۵ میلی گرم
فولات۱۵ میکروگرم
ویتامین A۷ میکروگرم
ویتامین D۰ میکروگرم
ویتامین K۲.۷ میکروگرم
اسیدهای چرب ترانس۰ گرم

یک تحقیق در سال ۲۰۰۸ حاکی از آن است که مصرف خرما می تواند بیش از ۱۵٪ از نیازهای روزانه انسان به مواد معدنی اساسی مانند مس، پتاسیم، منیزیم و سلینم را تامین کند. لازم به ذکر است که حدود ۴ عدد خرما تقریبا ۱۰۰ گرم می باشد.

خواص خرما و خواص باور نکردنی خرما برای سلامتی

خواص خرما برای سلامتی

در ادامه به بررسی چند مورد از مهم ترین خواص خرما می پردازیم. با گومگ همراه باشید.

تامین انرژی

خرما سرشار از قندهای طبیعی مانند گلوکز، فروکتوز و ساکاروز است و می تواند انرژی انسان را بالا ببرد. بسیاری از افراد در سراسر جهان، زمانی که احساس بی حالی یا ضعف می کنند، ترجیح می دهند که با مصرف یک خوراکی کم چرب انرژی خود را بالا ببرد و خرما یکی از بهترین گزینه ها برای انجام این کار می باشد.

اگر در هنگام ورزش کردن، سر کار یا انجام سایر فعالیت ها احساس خستگی می کنید می توانید با مصرف خرما انرژی لازم مورد نیازتان را تامین کنید.

در اسلام توصیه شده است که روزه خود را همراه با خرما و آب افطار کنید. مصرف خرما در زمان افطار می تواند از پرخوری جلوگیری کرده و انرژی از دست رفته در طول روز را جبران کند.

خواص خرما به تقویت سلامت مغز کمک می کند

خرما می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب مغز کمک کند و یک منبع عالی برای تامین آنتی اکسیدان های طبیعی مانند آنتوسیانین، فنول ها، فولیک اسید، پروتوکاتکوئیک اسید و کافئیک اسید می باشد که می تواند ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کند کند.

درمان یبوست با خواص خرما

در طب سنتی از خرما برای درمان یبوست استفاده می شود. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف فیبر در رژیم غذایی می تواند به تقویت حرکات روده و هضم بهتر مواد غذایی کمک کند. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۰۵ نشان می دهد که میوه های خشک حاوی فیبر غذایی و فیبرهای نامحلول زیادی هستند. فیبرهای نامحلول می توانند روند هضم غذا و دفع مدفوع را بهبود بخشند.

طریقه استفاده از خرما برای درمان یبوست بدین شرح می باشد: خرمای خشک را یک شب در آب خیس کنید تا کاملا نرم شود. روز بعد خرمای خیس شده را به همراه آب مصرف کنید.

درمان اختلالات روده با خواص خرما

تحقیقات نشان می دهند که خرمان به دلیل داشتن فیبرهای محلول و نامحلول و همچنین آمینواسیدهای مفید می تواند به هضم غذا و تحرکات روده کمک کند. همچنین خواص خرما برای درمان بیماری هایی مانند ریفلاکس معده و بواسیر بسیار مفید و موثر است.

خواص خرما برای درمان کم خونی

کمبود آهن و کم خونی می تواند باعث ایجاد خستگی، سرگیجه، تنگی نفس و شکنندگی ناخن شود. خوشبختانه خرما سرشار از مواد مغذی ازجمله آهن است و می تواند به کاهش علائم کم خونی کمک کند. البته تحقیقات لازم در این خصوص ادامه دارد.

خواص خرما و خواص باور نکردنی خرما برای سلامتی

خواص خرما برای درمان بیماری های قلبی

مطالعات نشان داده که مصرف خرما می تواند باعث کاهش سطح تری گلیسرید و استرس اکسیداتیو شود که هردو آن ها از عوامل خطر آفرین برای بیماری های قلبی و پلاکت های شریانی هستند. این میوه خشک سرشار از آنتی اکسیدان است و به کاهش خطر سکته کمک می کند. محققان معتقدند که مصرف خرما به محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی کمک می کند و علاوه بر این ها، از آنجایی که خرما منبع غنی پتاسیم می باشد می تواند به کاهش فشار خون و خطر سکته مغزی کمک نماید.

درمان اختلالات جنسی با خواص خرما

مصرف خرما برای مردان فواید بسیاری دارد و از مهم ترین آن ها درمان اختلالات جنسی است. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ نشان داده است که مصرف خرما می تواند به دلیل دارا بودن ترکیبات استرادیول و فلاونوئیدها به افزایش تعداد و تحرک اسپرم ها کمک می کند. مطالعه دیگری در هند انجام شده است که نشان می دهد مصرف خرما می تواند به درمان ناباروری در مردان کمک کند. بنابراین اگر به دنبال یک رو آسان برای تقویت میل جنسی و بهبود عملکرد جنسی خود هستید می توانید خرمای ارگانیک مصرف کنید.

طرز استفاده از خرما برای این منظور: شش عدد خرما را در شیر تازه بز به مدت یک شب خیس کنید و سپس آن را با پودر هل و عسل مخلوط نمایید.

درمان شب کوری

شب کوری اغلب با علائم دیگری مانند خشکی چشم و افزایش خطر عفونت همراه است. مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین A می تواند یکی از دلایل ابتلا به شب کوری باشد. خرما غنی از کاتنوئیدها است که می تواند به جلوگیری از ابتلا به شب کوری کمک کند.

درمان اسهال مزمزن با خواص خرما

طبق یک مقاله منتشر شده از دانشگاه کلمبیا، مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم مانند خرما می تواند به درمان اسهال مزمن کمک کند. علاوه بر این ها، خرما به دلیل داشتن فیبر فراوان بهب بهبود هضم غذا کم کرده و احتمال ابتلا به اسهال را کاهش می دهد.

خواص ضد سرطانی خرما

پزشکان معتقدند که مصرف خرما به دلیل افزایش سلامت روده می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. همچنین مطالعات نشان می دهند که این میوه می تواند فعالیت های ضد توموری داشته باشد، اما در این زمینه و نحوه عملکرد آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کمک به سلامت استخوان ها

طبق مطالعات منتشر شده، خرما به دلیل داشتن مواد مغذی می تواند به تقویت استخوان های سالم کمک کند. یک مطالعه نشان می دهد که خرما حاوی مقادیر قابل توجهی مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که می تواند به تقویت استخوان ها و مقابله با پوکی استخوان کمک کند. علاوه بر این ها خرما حاوی سلنیم، منگنز و مس است که می توانند به حفظ سلامت استخوان ها بویژه در افراد مسن و سالمندان کمک کند.

خواص خرما باعث افزایش وزن سالم می شود

همانطور که پیش تر هم گفتیم، خرما حاوی قند، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است که می تواند به مدیریت وزن کمک کند. این ماده غذایی به راحتی در دسترس است و می تواند به عنوان یک میان وعده سالم و خوشمزه مورد استفاده قرار بگیرد. یک تحقیق بر روی نمونه های حیوانی در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که مصرف خرما می تواند به افزیش وزن کمک کند. البته مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۶ انجام شد که در آن افزایش وزن بر روی حیوانات مورد مطالعه دیده نشد، اما با توجه به گزارش های متناقض و نیاز به تحقیقات بیشتر، همچنان مصرف خرما به عنوان یک ماده غذایی سالم توصیه می شود.

به کاهش علائم التهاب مخاط بینی آلرژیک (SAR) کمک می کند

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که خرما می تواند تاثیرات مثبتی بر روی کاهش به کاهش علائم التهاب مخاط بینی آلرژیک داشته باشد. خرما به کاهش التهاب در بیماران مبتلا به SAR کمک می کند.

نحوه مصرف خرما

  • می توانید خرما را به شیر و ماست اضافه کنید.
  • می توانید از خمیر خرما برای تهیه نان استفاده کنید و از آن به عنوان یک صبحانه خوشمزه و سالم مصرف نمایید.
  • می توانید خرما را به غلات و فرنی اضافه کنید.
  • می توانید از شکر یا قند خرما به جای قند معمولی استفاده کنید.


منبع: organicfacts

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.