خواص سرکه بالزامیک

خواص سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک یکی از محبوب ترین عناصر موجود در سس های سالاد، خواباندن گوشت (مزه دار کردن) و بسیاری از غذاهای دیگر است. این سرکه دارای طعمی خاص است که طرفدارانش آن را جسورانه، ترش و پیچیده توصیف می کنند.
برخی مطالعات نشان می دهند که خواص سرکه بالزامیک برای سلامتی واقعیت دارند. اگر بخواهیم تعدادی از خواص آن را نام ببریم می توانیم به کاهش کلسترول و کمک به کاهش وزن اشاره کنیم.
در این مقاله می خواهیم خواص بالقوه این سرکه برای سلامتی را با شما در میان بگذاریم که برخی تحقیقات علمی آن ها را ثابت کرده اند. با گومگ همراه باشید.

 

همچنین بخوانید: آموزش کامل طرز تهیه سرکه سیب خانگی

 

خواص سرکه بالزامیک برای سلامتی

ده خاصیت سرکه بالزامیک برای سلامتی را در ادامه به شما معرفی می کنیم.

 

۱- ارتقای سلامت پوست با سرکه بالزامیک

سرکه بالزامیک شامل ترکیبات ضد میکروبی، استیک اسید و آنتی اکسیدان ها است. این ترکیبات ممکن است در طول زمان به بهبود چهره شما کمک کنند.

سرکه های دیگر که رنگی روشن دارند معمولا همانند ماسک به صورت مالیده می شوند تا جوش و آکنه را از بین ببرند. اما این سرکه می تواند باعث ایجاد لکه در پوست شود، بنابراین نباید تماس مستقیم پوست صورت داشته باشد.

 

۲- سرکه بالزامیک به کاهش قند خون کمک می کند

اگر سرکه بالزامیک را در غذاهایتان استفاده کنید می تواند قند خون شما را تنظیم کند. یک تحقیق که اثرات علمی سرکه را مورد بررسی قرار داد، نشان داد که این نوع سرکه می تواند قند خون فرد را پس از غذا به شدت کاهش دهد.

این بررسی نشان داد که سرکه می تواند به مدت ۵ ساعت پس از غذا برای کاهش قند خون قند موثر باشد.

 

همچنین بخوانید:

 

۳- کمک به هضم غذا با سرکه بالزامیک

استیک اسید یک ترکیب فعال در این سرکه می باشد. اسید حاوی پروبیوتیک هایی است که به هضم غذا کمک می کنند.

پروبیوتیک هایی که در استیک اسید یافت می شوند، می توانند هم به عملکرد کلیه ها و سیستم ایمنی بدن کمک کنند و هم باعث بهبود سلامت روده و هضم آسان تر غذا در بدن شوند.

 

۴- سرکه بالزامیک باعث کاهش کلسترول می شود

سرکه بالزامیک ممکن است به کاهش کلسترول کمک کند. آنتی اکسیدان های موجود در آن به باز شدن گرفتگی های شریان ها بر اثر کلسترول بالا، کمک می کنند.

بر اساس یک مطالعه بر روی خرگوش هایی که به کلسترول بالا مبتلا بودند، نشان داده شد که مصرف سرکه بالزامیک می تواند به کاهش یا حفظ سطح پایین کلسترول کمک کند.

 

۵- کاهش وزن توسط سرکه بالزامیک امکان پذیر است

پروبیوتیک های موجود در این سرکه می توانند باعث شوند که فرد تا مدت طولانی تری احساس سیری کند.

برخی تحقیقات نشان می دهند افرادی که در وعده صبحانه خود از این سرکه استفاده می کنند ممکن است در طول روز مصرف کالری کمتری داشته باشند.

 

همچنین بخوانید:

 

۶- سرکه بالزامیک به درمان زخم ها کمک می کند

سرکه بالزامیک طی سال ها برای درمان زخم استفاده شده است. سرکه بالزامیک دارای خواص ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتری است. البته دقت داشته باشید که این ادعاها تحت مطالعات دقیق تایید نشده اند.

 

۷- کاهش فشار خون بالا با سرکه بالزامیک

یک تحقیق که بر روی موش های صحرایی انجاو شد، مشخص کرد که این سرکه ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. این تحقیق نشان داد که اگر به طور منظم این ماده غذایی به وعده های غذایی اضافه شود می تواند به کاهش فشار خون بالا در طول زمان کمک کند.

اگر فردی مواد غذایی چرب مانند کره و روغن را با سرکه بالزامیک جایگزین کند، می تواند میزان کل چربی بدنش را با گذشت زمان کاهش دهد.

همچنین بخوانید: درمان فشار خون بالا با این ۱۳ ماده غذایی

 

۸- سرکه بالزامیک به رفع احتقان کمک کند

برخی از مردم از سرکه بالزامیک برای درمان احتقان استفاده می کنند. برای انجام این کار، می توانید چند قطره سرکه را به آب در حال جوشیدن اضافه کنید و در بخار آن نفس بکشید.

 

۹- کاهش رفلاکس معده با سرکه بالزامیک

یکی دیگر از خواص این ماده غذایی شگفت انگیز این است که می توانید از آن برای کاهش رفلاکس معده یا سوزش سر دل استفاده کنید.

استفاده از این روش ممکن است برای همه کار نکند، بنابراین بهتر است آن را در مقادیر کم امتحان کنید و چند ساعت صبر کنید تا ببینید آیا علائم بهبودی پیدا می کنید یا خیر.

 

۱۰- افزایش گردش خون توسط سرکه بالزامیک

این سرکه از انگور مشتق شده است. مطالعات نشان داده اند که انگور می تواند به تولید پلاکت های خون کمک کند.

همچنین این سرکه حاوی پلی فنل است. محققان در حال تحقیق درباره چگونگی تاثیر پلی فنل ها بر گردش خون هستند، اما شواهد تجربی نشان می دهند که باعث افزایش گردش خون می شود.

 

 

خطرات سرکه بالزامیک

در کنار خواص سرکه بالزامیک، تعداد کمی خطرات هم وجود دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم. البته اگر به اندازه مصرف شود عوارض چندانی نخواهد داشت و معمولا خطرات آن ناشی از وجود آلرژی به آن می باشد. برخی از خطرات احتمالی عبارتند از:

  • ناراحتی معده بر اثر مصرف بیش از حد
  • التهاب گلو
  • آسیب به مری بر اثر مصرف بیش از حد

فرد باید میزان مصرف خود را در حدود ۲ قاشق غذا خوری یا کمتر محدود کند، زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ناراحتی معده و سایر مشکلات شود.

هنگام خرید این ماده غذایی حتما به برچسب ارزش غذایی آن نگاه کنید. سرکه های خوب معمولا گران تر هستند اما حاوی قندهای اضافه نیستند و سلامت شما را تهدید نمی کنند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.