خواص چای بابونه

خواص چای بابونه

چای بابونه یکی از نوشیدنی های قدیمی و سنتی است که برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. محققان هر روزه به نتایج بیشتری در رابطه با خواص چای بابونه پی می برند و مصرف آن  را برای درمان و پیشگیری از بیماری های مختلفی همچون دیابت و سرطان توصیه می کنند.

مصرف چای بابونه برای بیشتر افراد بی خطر و بدون عارضه است، اما باید به یاد داشته باشید که این نوشیدنی نمی تواند جایگزین داروهایی باشد که پزشک برای شما تجویز می کند. در این مقاله شما را با خواص شگفت انگیز این دمنوش بیشتر آشنا خواهیم کرد.

چای بابونه چیست؟

چای بابونه از گل های خشک بابونه تهیه می شود. گل بابونه حاوی مواد شیمیایی به نام فلانوئیدها است که نوعی ماده مغذی می باشند و در بسیاری از گیاهان وجود دارند و نقش مهمی در خواص دارویی گیاهان ایفا می کنند. علاوه بر فلاونوئیدها، بابونه حاوی مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان می باشد که می توانند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان موثر باشند. مصرف مقدار کم چای بابونه بی خطر است اما مصرف زیاد آن ممکن است باعث بروز برخی مشکلات گوارشی شود. این چای برای کسانی که ممنوعیت مصرف کافئین دارند یک انتخاب مناسب است.

همچنین بخوانید: تاثیر چای سبز در لاغری آیا صحت دارد؟

خواص چای بابونه

خواص چای بابونه

کاهش درد قاعدگی

چندین مطالعه مختلف بر روی چای بابونه نشان داده است که مصرف این نوشیدنی با کاهش شدت گرفتگی قاعدگی مرتبط است. به عنوان مثال یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مصرف چای بابونه به مدت یک ماه می تواند درد گرفتگی قاعدگی را کاهش دهد. زنان مورد مطالعه در این تحقیق، علاوه بر کاهش درد قاعدگی، فواید دیگری مانند کاهش اضطراب و پریشانی را نیز گزارش کردند.

همچنین بخوانید: ۲۰ نکته کاربردی برای تنظیم قاعدگی

پیشگیری از دیابت و فشار خون

برخی تحقیقات نشان داده اند که نوشیدن چای بابونه در کاهش قند خون موثر است، البته مطالعات ثابت نکرده اند که این چای می تواند جایگزین دارو باشد. همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ بر روی موش ها نیز نشان داد که مصرف منظم چای بابونه از افزایش قند خون جلوگیری می کند و در طولانی مدت می تواند اثرات مخرب دیابت را کمتر کند. از این رو پیشنهاد می شود که افراد دیابتی به طور روزانه یک فنجان چای بابونه بنوشند.

همچنین بخوانید: درمان فشار خون بالا با این ۱۳ ماده غذایی

کاهش پوکی استخوان

پوکی استخوان به از دست دادن تدریجی تراکم استخوان گفته می شود. کاهش تراکم استخوان باعث شکستگی و خم شدگی استخوان ها می شود. به طور معمول این عارضه در زنان و مردان وجود دارد اما در زنان با شروع یائسگی، پوکی استخوان شایع تر است و دلیل آن هم اثرات هورمون استروژن در این دوره است.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ نشان داده است که چای بابونه دارای خاصیت ضد استروژنی است و می تواند به حفظ تراکم استخوان ها کمک نماید. البته لازم به ذکر است که محققان معتقدند برای اثبات کامل این ادعا نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

در این رابطه بخوانید: عوامل موثر بر پوکی استخوان

خواص چای بابونه

کاهش التهاب

التهاب نوعی واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت است. چای بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی است که می تواند به کاهش التهاب کمک نماید. التهاب طولانی مدت می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند بواسیر، درد در دستگاه گوارش، آرتروز، اختلالات خود ایمنی و حتی افسردگی شود.

حتما بخوانید: کاهش التهاب با ۱۳ ماده غذایی

پیشگیری و درمان سرطان

برخی مطالعات نشان می دهند که خواص چای بابونه می تواند سلول های سرطانی را هدف قرار داده و از رشد این سلول ها جلوگیری کند. البته برای اثبات این ادعا نیاز به مطالعات و آزمایشات بیشتری است.

همچنین بخوانید: ۱۲ میوه مفید برای بیماران سرطانی

افزایش کیفیت خواب با خواص چای بابونه

در مطالعه ای بر روی موش های صحرایی مشخص شد که استفاده از عصاره بابونه به خوابیدن آرام آن ها کمک کرده است. بسیاری از محققان معتقدند که خواص چای بابونه می تواند مانند بنزودیازپین عمل کند. بنزودیازپین ها گروهی از داروها هستند که می توانند به کاهش اضطراب و افزایش کیفیت خواب کمک کنند.

در این رابطه بیشتر بخوانید: چگونه کمتر بخوابیم؛ ۱۸ راهکار برای بهتر خوابیدن

درمان علائم سرماخوردگی

شواهد و مطالعات نشان می دهند که استنشاق بخار عصاره بابونه می تواند برخی از علائم سرماخوردگی را کاهش دهد و گرفتگی و آبریزش بینی و گلو درد را بهبود بخشد. علاوه بر بخور بابونه، نوشیدن یک فنجان چای بابونه نیز در ایام سرماخوردگی مفید است و به بهبود علائم شما کمک می کند.

همچنین بخوانید: آیا سرما باعث سرماخوردگی می شود؟

تسکین درد و اسپاسم

بنا به مقالات منتشر شده، محققان بر این باورند که مصرف دمنوش بابونه خاصیت ضد درد دارد و می تواند به کاهش دردهای عضلانی و گرفتگی های ماهیچه ای کمک کند.

خواص چای بابونه

کاهش درد معده

چای بابونه به هضم بهتر غذا کمک کرده و می تواند دردهای گوارشی، به ویژه معده درد را تسکین بخشد. علاوه بر این ها بابونه به از بین بردن بی اشتهایی، حالت تهوع، نفخ، سوء هاضمه و استفراغ کمک کند.

در این رابطه بیشتر بخوانید: درمان معده درد شدید با روش های خانگی موثر و سریع

درمان زخم ها و بیماری های پوستی

در زمان های دور، مصریان و یونانی ها برای درمان و التیام زخم های خود از گیاه بابونه کمک می گرفتند. بابونه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی است و می تواند به بهبود اثر زخم و نیز درمان بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما کمک نماید.

خواص چای بابونه برای روشن شدن پوست

نوشیدن چای بابونه می تواند به روشن شدن رنگ پوست شما کمک کند. این نوشیدنی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان برای مراقبت از پوست مفید بوده و می تواند پوستی درخشان، شفاف و روشن را برای شما به ارمغان بیاورد.

درمان آفتاب سوختگی

قرار گرفتن در برابر اشعه خورشید می تواند مشکلات پوستی زیادی، از جمله آفتاب سوختگی را به همراه داشته باشد. دم کرده گیاه بابونه را می توانید پس از سرد شدن بر روی محل آسیب دیده قرار دهید و از معجزات این گیاه دارویی برای تسکین علائم آفتاب سوختگی استفاده نمایید.

همچنین بخوانید: درمان آفتاب سوختگی در خانه با روش های ساده و طبیعی

خواص چای بابونه برای کاهش تیرگی دور چشم

کیسه های چای بابونه را دور نریزد. آن ها در یخچال قرار دهید و پس از سرد شدن بر روی چشم خود قرار دهید تا علائم تیرگی و کبودی دور چشم ها کاهش دهید. چای بابونه می تواند علاوه بر برطرف کردن تیرگی اطراف چشم به از بین بردن پف چشم ها نیز کمک نماید.

از بین بردن آکنه

استفاده موضعی از دمنوش بابونه به دلیل خواص ضد التهابی و ضد عفونی می تواند به کاهش آکنه، از بین بردن جای زخم و جوش و نیز درمان لکه های پوستی کمک کند.

درمان شوره سر

اگر از داشتن شوره سر رنج می برید، استفاده از یک فنجای چای بابونه پس از شستشوی موها با شامپو می تواند به درمان این مشکل کمک نماید. بابونه می تواند به تحریکات پوستی سر و افزایش سلامت موهای شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه شوره سر را با روش های طبیعی درمان کنیم؟

چه کسانی نباید از چای بابونه استفاده کنند؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، نوشیدن چای بابونه معمولا بی خطر و بدون عارضه جانبی است. اما افراد و گروه های زیر نباید از چای بابونه استفاده کنند:

  • کسانی که سابقه حساسیت شدید به بابونه داشته و یا نسبت به گرده گل ها آلرژی شدید دارند.
  • افرادی که سابقا به دلیل مصرف محصولات حاوی بابونه مانند کرم ها، دچار واکنش های آلرژیک شده اند.
  • نوزادان و کودکان خردسال

همچینین لازم به ذکر است که هرگز نباید مصرف چای بابونه را جایگزین داروهای خود کنید و در صورت مصرف داروهای خاص، قبل از استفاده از این دمنوش می بایست با پزشک خود درباره تداخلات دارویی صحبت کنید.


منابع: healthline و ndtv و medicalnewstoday

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.