درمان نیش زنبور با موثر ترین روش های خانگی

درمان نیش زنبور با موثر ترین روش های خانگی

برای درمان نیش زنبور کافیست چند راه حل ساده را که در این مطلب به شما معرفی می کنیم به خاطر بسپارید. نیش زنبور عسل می تواند منجر به تورم و درد شود. در بیشتر موارد می توان به راحتی و در خانه آن را درمان کرد.

درد و تورم در اطراف محل نیش، معمولاً طی چند روز، بدون درمان از بین می رود. با این حال، درمان های خانگی می توانند ناراحتی ناشی از درد و تورم را کاهش داده و روند بهبودی را سرعت بخشند.

البته دقت داشته باشید که اگر فردی نسبت به نیش زنبور عسل حساسیت داشته باشد، نیاز به مراقبت فوری پزشکی خواهد داشت. اگر تورم از ناحیه نیش به بیرون گسترش یابد، یا در سایر قسمت های بدن تورم دیده شود، نشان دهنده واکنش آلرژیک است و باید فورا به اورژانس مراجعه شود.

در این مقاله، انواع روش های درمان نیش زنبور عسل در خانه را به شما آموزش می دهیم که باعث تسکین درد و تورم ناشی از آن می شوند.

روش های درمان نیش زنبور

قبل از استفاده از هرگونه درمانی، نیش زنبور را از پوست خود خارج کنید.

اگر نیش زنبور هنوز در پوست قرار دارد، آن را با موچین یا ناخن هایتان خارج کنید. دقت کنید که نیش را با دست یا با موچین، به داخل پوست فشار ندهید.

زنبورهای عسل فقط یک بار می توانند نیش بزنند. با خارج کردن نیش و مقدار سمی که در آن وجود دارد، از تحریک بیشتر پوست جلوگیری می شود.

۱- یخ

بلافاصله پس از نیش زدن زنبور، ناحیه را کاملاً بشویید تا هر زهر باقی مانده از بین برود. سپس برای کاهش درد و تورم به روش زیر بر روی پوست خود یخ قرار دهید:

  • یک بسته یخ یا یک کیسه یخ یا سبزیجات یخ زده را در پارچه بپیچید.
  • بسته را بر روی محل نیش قرار دهید.
  • بستهبخ را به مدت چند دقیقه نگه دارید.
  • در صورت لزوم، این کار را مجددا تکرار کنید.

همیشه از پارچه برای محافظت از پوست در برابر یخ استفاده کنید. اگر مستقیماً یخ را بر روی پوست قرار دهید می تواند آسیب جدی به آن ناحیه وارد کند.

۲- درمان نیش زنبور با روغن های اساسی

تعدادی از روغن های اساسی خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارند. اگرچه روغن های اساسی مدت هاست که در درمان های خانگی استفاده می شوند، اما شواهد کمی وجود دارند که نشان می دهند هر یک از آن ها می تواند درد یا تورم نیش زنبور را تسکین دهد.

روغنهای زیر اغلب در درمان های خانگی استفاده می شوند:

قبل از استفاده از روغن های بالا بر روی پوست، آن ها را با روغن های حامل خنثی مانند روغن زیتون مخلوط کنید. به طور معمول در هر چهار یا پنج قطره روغن حامل حدود یک قطره روغن اساسی مخلوط می شود.

توجه به این نکته ضروری است که روغن های اساسی در برخی افراد می توانند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شوند.

۳- درمان نیش زنبور با ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به طور طبیعی پوست را آرام و مرطوب می کند. طبق یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۵، ژل آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد. ریختن کمی ژل روی نیش زنبور می تواند تورم را کاهش داده و از ابتلا به این عفونت جلوگیری کند.

درمان نیش زنبور با موثر ترین روش های خانگی

۴- درمان نیش زنبور با لوسیون کالامین

اغلب افراد برای رفع خارش پوست از لوسیون کالامین استفاده می کنند. همچنین این لوسیون می تواند به کاهش درد و خارش ناشی از نیش زنبور کمک کند. کافیست مقدار کمی لوسیون کالامین را بر روی ناحیه نیش خورده بمالید.

۵- درمان نیش زنبور با عسل

عسل دارای خواص دارویی زیادی است که تحقیقات علمی نیز آن ها را به اثبات رسانده اند. این ترکیبات به مقابله با التهاب کمک می کنند، بنابراین می توانند به کاهش تورم کمک نمایند.

ترکیبات طبیعی ضد باکتری موجود در عسل نیز می تواند به جلوگیری از عفونت و بهبودی سریع کمک کند. به همین دلایل برخی از متخصصان پزشکی از عصاره های عسل در پانسمان زخم استفاده می کنند.

سعی کنید مقدار کمی عسل را روی نیش بمالید. این کار را در داخل خانه انجام دهید تا بوی عسل زنبورهای بیشتری را به خود جلب نکند.

۶- درمان نیش زنبور با جوش شیرین

برخی معتقدند که جوش شیرین سم زنبور را خنثی می کند. با این حال، هیچ تحقیق معتبری نشان نمی دهد که جوش شیرین می تواند به رفع ناراحتی های ناشی از نیش زنبور کمک کند.

همچنین جوش شیرین می تواند به پوست آسیب برساند زیرا بسیار قلیایی است، بنابراین متخصصان پزشکی تمایلی به توصیه این درمان ندارند.

با تمام این توضیحات، هنوز هم بسیاری از مردم از آن برای درمان نیش زنبور استفاده می کنند.

۷- درمان نیش زنبور با سرکه سیب

برخی ادعا می کنند که سرکه سیب می تواند به کاهش تورم نیش زنبور کمک کند. همچنین تحقیقات بسیاری در مورد خوص این سرکه انجام شده اند اما هیچ یک از آن ها دقیقا بر روی این خاصیت تمرکز نداشته اند.

همچنین سرکه سیب به عنوان یک ماده اسیدی، در صورت استفاده نادرست می تواند به پوست آسیب برساند.

۸- درمان نیش زنبور با خمیردندان

یکی از داروهای خانگی غیر متعارف این است که مقداری خمیر دندان را در محل نیش برای خنثی کردن سم بمالید. هیچ تحقیق بالینی برای حمایت از این نوع درمان وجود ندارد.

برای امتحان کردن این روش، مقدار کمی از خمیردندان را روی محل نیش بمالید و در انجام این کار احتیاط کنید. برخی افراد ممکت است به خمیر دندان حساسیت نشان دهند، از این رو در صورت مشاهده هرگونه علائم حساسیت، محل را به سرعت بشویید.

درمان های پزشکی

افراد معمولاً می توانند علائم نیش زنبور را با استفاده از کرم های مختلف و داروهای خوراکی درمان کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • کرم های هیدروکورتیزون، که می توانند به کاهش قرمزی، خارش، تورم و درد کمک کند.
  • آنتی هیستامین های خوراکی، که می توانند به کاهش خارش و قرمزی کمک کنند.
  • مسکن های درد و ضد التهاب، که می توانند باعث کاهش درد و تورم شوند.

اگر فردی دارای حساسیت شدید باشد، ممکن است به تزریق اپی نفرین نیاز داشته باشد. اپی نفرین ماده ای شیمیایی است که رگ های خونی را باریک می کند و مجاری هوایی را در ریه ها باز می کند. این کار به بدن علامت می دهد تا خون بیشتری را پخش کند و ماهیچه ها را تنظیم نماید تا تنفس و فشار خون تنظیم شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

اگر فردی نسبت به نیش زنبور عسل حساسیت داشته باشد ممکن است دچار آنافیلاکسی شود. آنافیلاکسی یک واکنش خطرناک است که می تواند زندگی شخص را به خطر بیندازد و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

شخصی که بعد از نیش زنبور، هریک از علائم زیر را داشته باشد، باید تحت مراقبت های فوری پزشکی قرار گیرد:

  • کهیر
  • تورم زبان یا گلو
  • ضربان قلب سریع
  • استفراغ
  • اسهال
  • پوست رنگ پریده
  • از دست دادن هوشیاری
  • سرگیجه
  • خارش شدید
  • تنگی نفس


منبع: medicalnewstoday

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.