درمان کبد چرب با نکات تغذیه ای و سبک زندگی و ۶ روش خانگی موثر

درمان کبد چرب با نکات تغذیه ای و سبک زندگی و ۶ روش خانگی موثر

به طور کلی مصرف مواد غذایی که با آسیب سلولی مبارزه می کنند، استفاده از انسولین را برای بدن شما آسان تر می کنند یا باعث کاهش التهاب می شوند، می تواند به درمان کبد چرب کمک کند.

از آنجا که هر فرد دارای شرایط متفاوتی است، شما باید برای درمان این مشکل و دریافت رژیم غذایی مناسب، به پزشک مراجعه کنید.

در این مقاله، ابتدا به تغییراتی که باید به صورت کلی در سبک زندگی و تغذیه خود ایجاد کنید می پردازیم و سپس ۶ روش درمان خانگی این بیماری را با شما در میان خواهیم گذاشت.

مواد غذایی که به درمان کبد چرب کمک می کنند

رژیم مدیترانه ای را امتحان کنید. اگرچه این رژیم برای مبتلایان به بیماری کبد چرب ساخته نشده است، اما انواع غذاهایی مانند چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و کربوهیدرات های پیچیده را که به کاهش چربی کبد کمک می کنند، شامل می شود.

به عنوان مثال برخی از مواد غذایی که در این رژیم یافت می شوند و برای درمان کبد چرب مفید هستند، عبارتند از:

  • ماهی و غذای دریایی
  • میوه ها
  • غلات کامل
  • آجیل
  • روغن زیتون
  • سبزیجات
  • آووکادو
  • حبوبات

چربی های مناسب را انتخاب کنید

سلول های شما از گلوکز که نوعی قند است، برای تامین انرژی استفاده می کنند. هرمون انسولین کمک می کند تا گلوکز موجود در مواد غذایی هضم شده، در سلول ها ذخیره شود.

افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غالباً شرایطی به نام مقاومت به انسولین دارند. این بدان معنی است که بدن انسولین می سازد اما نمی تواند از آن به خوبی استفاده کند. گلوکز در خون افزایش می‌یابد و کبد آن را به چربی تبدیل می کند.

برخی از چربی ها در رژیم غذایی شما می توانند به بدن شما در استفاده بهتر از انسولین کمک کنند. این بدان معنی است که سلول های شما می توانند گلوکز را به خوبی مصرف کنند و کبد شما نیازی به تهیه و ذخیره چربی ندارد.

از این موارد بیشتر استفاده کنید:

  • اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی، روغن ماهی، روغن های گیاهی، آجیل (به خصوص گردو)، تخم کتان و روغن تخم کتان و سبزیجات برگ دار
  • چربی های اشباع نشده در منابع گیاهی مانند زیتون، آجیل و آووکادو
درمان کبد چرب با نکات تغذیه ای و سبک زندگی و ۶ روش خانگی موثر

از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید

از مصرف چربی های اشباع که منجر به رسوب چربی بیشتر در کبد شما می شوند اجتناب کنید. این چربی ها عبارتند از:

  • طیور، به جز گوشت سفید بدون چربی
  • پنیر پرچرب
  • ماست، به جز کم چرب
  • گوشت قرمز
  • غذاهای سرخ شده با روغن پالم یا نارگیل
  • مواد قندی مانند آب نبات، نوشابه و سایر مواد غذایی با قند بالا

آنتی اکسیدان ها برای درمان کبد چرب

وقتی مواد مغذی به درستی تجزیه نشوند سلول ها آسیب می بینند که این می تواند منجر به چربی در کبد شما شود. اما ترکیباتی که به عنوان آنتی اکسیدان ها شناخته می شوند، می توانند سلول ها را از این آسیب محافظت کنند. برخی از منابع این ترکیبات عبارتند از:

  • قهوه
  • چای سبز
  • سیر خام
  • میوه ها مخصوصاً انواع توت ها
  • سبزیجات

ویتامین E که برخی از منابع آن عبارتند از:

  • تخمه آفتابگردان
  • بادام ها
  • روغن های گیاهی مایع با چربی های اشباع نشده مثل روغن زیتون و کانولا

ویتامین های مناسب برای درمان کبد چرب

  • ویتامین D: کمبود این ویتامین ممکن است در تشدید بیماری کبد چرب نقش داشته باشد. بدن شما در هنگام آفتاب گرفتن، ویتامین D را می سازد. همچنین می توانید آن را در برخی از محصولات لبنی دریافت کنید. محصولات لبنی کم چرب را انتخاب کنید زیرا چربی اشباع شده کمتری دارند.
  • پتاسیم: مقادیر کم پتاسیم ممکن است به بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) مرتبط باشد. ماهی هایی مانند ماهی روغن، ماهی قزل آلا و ساردین منابع خوبی از پتاسیم هستند. همچنین در سبزیجات از جمله کلم بروکلی، نخود فرنگی، سیب زمینی شیرین و میوه هایی مانند موز، کیوی و زردآلو وجود دارد. غذاهای لبنی مانند شیر و ماست نیز از نظر پتاسیم بسیار غنی هستند.
  • بتایین: این ویتامین می تواند کبد شما را از رسوب چربی محافظت کند، اما نتایج تحقیقات در این رابطه متفاوت است. می توانید این ویتامین را در جوانه گندم و میگو پیدا کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

اگر می خواهید از بیماری کبد چرب در امان بمانید، باید نوشیدن الکل را به طور کامل حذف کنید. زیرا نوشیدن الکل می تواند علاوه بر کبد چرب، آسیب های جدی تری را نیز به کبد شما وارد کند.

کاهش وزن

حتی کاهش تنها ۵٪ از وزن بدن می تواند چربی موجود در کبد شما را کاهش دهد. بین ۷ تا ۱۰ درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید و التهاب و احتمال آسیب به سلول های کبدی خود را پایین بیاورید. حتی ممکن است پیشرفت برخی از آسیب ها را معکوس کنید و دوباره به سلامت اولیه برگردید. البته بهتر است آهسته این کار را انجام دهید و به مرور زمان وزنتان را پایین بیاورید.

ورزش برای درمان کبد چرب

ورزش هوازی می تواند مقدار چربی موجود در کبد شما را کاهش دهد. تمرینات سنگین نیز می تواند التهاب را کاهش دهد. تمرینات مقاومتی و قدرتی، مانند وزنه برداری هم می توانند تا حد زیادی به درمان این بیماری کمک کنند. حداقل به مدت ۵ روز در هفته و هر دفعه به مدت ۳۰ و ۶۰ دقیقه یا بیشتر، تمرینات هوازی انجام دهید.

کنترل دیابت

آنچه را كه پزشك به شما گفته است انجام دهید تا بتوانید دیابت خود را مدیریت کنید. داروهای خود را طبق دستورالعمل مصرف کنید و مراقب قند خون خود باشید.

درمان کبد چرب با نکات تغذیه ای و سبک زندگی و ۶ روش خانگی موثر

۶ روش درمان خانگی کبد چرب

۱. درمان کبد چرب با سرکه سیب

یکی از مؤثرترین درمان های خانگی کبد چرب، سرکه سیب است. این سرکه به شما در کاهش تجمع چربی در کبد و کاهش وزن کمک می کند. همچنین با کاهش التهاب، باعث سلامت عملکرد کبد می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به مقداری آب گرم اضافه کنید و روزانه دو بار آن را قبل از غذا بنوشید. برای بهبود طعم و مزه آن می توانید کمی عسل هم به ترکیب اضافه کنید. این کار را به مدت دو ماه انجام دهید تا تفاوت را ببینید.

همچنین پیشنهاد می کنیم دو مطلب زیر را در مورد سرکه سیب از دست ندهید:

آموزش کامل طرز تهیه سرکه سیب خانگی

فواید و عوارض مصرف سرکه سیب

۲. درمان کبد چرب با لیمو

لیمو سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است که به کبد در تولید گلوتاتیون کمک می کند. این آنزیم سموم موجود در کبد را خنثی می کند و در نتیجه سم زدایی را تقویت می کند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که آب یک لیمو را در لیوان بگیرید و آن را به مدت چند هفته و سه بار در روز بنوشید. انجام این کار به کاهش چربی های تجمع یافته در کبد کمک می کند و از این طریق بیماری کبد چرب به طور طبیعی درمان می شود.

۳. درمان کبد چرب با چای سبز

چای سبز با کاتچین هایی با چگالی بالا غنی شده است که عملکرد کبد را بهبود می بخشد و از تجمع چربی در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب جلوگیری می کند. این چای مقدار چربی ذخیره شده در کبد را مسدود کرده و عملکرد آن را نیز بهبود می بخشد. ۳ الی ۴ فنجان چای سبز را به طور مرتب بنوشید تا چربی کبدتان در حالت تعادل قرار گیرد.

۴. درمان کبد چرب با زردچوبه

این ادویه به عنوان یک شفابخش طبیعی برای همه شرایط عمل می کند. آنتی اکسیدان های ارزشمند این ادویه همان چیزی است که شما به طور طبیعی می توانید بیماری کبد چرب را با آن ها درمان کنید. زردچوبه توانایی بدن در هضم چربی ها و جلوگیری از تجمع آن ها در کبد را تقویت می کند. می توانید با اضافه کردن یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه به دو لیوان آب یک نوشیدنی زردچوبه تهیه کنید. برای جلوگیری از بیماری کبد چرب، این نوشیدنی را به صورت روزانه بنوشید. همچنین می توانید زردچوبه را به یک لیوان شیر اضافه کنید و روزانه آن را بنوشید.

۵. درمان کبد چرب با آمله

آملا یکی دیگر از داروهای خانگی مؤثر برای درمان کبد چرب است. این میوه سرشار از ویتامین C است و این ویتامین اساسی عملکرد مناسب کبد را تضمین می کند و با از بین بردن سموم از کبد این کار را انجام می دهد. شما می توانید آن را خام بخورید یا هنگام پخت و پز آن را به غذای خود اضافه کنید.

۶. ورزش منظم

عدم تحرک بدنی عامل مهمی در بیماری کبد چرب است. برای برطرف کردن این موضوع، هر روز به نوعی تمرین بدنی مشغول شوید. به عنوان مثال، پیاده روی، آهسته دویدن، دویدن، طناب زدن، بدنسازی یا یوگا انجام دهید. هر نوع تمرین بدنی می تواند در درمان بیماری کبد چرب به طور طبیعی مفید باشد. شما می توانید برای انجام تمرینات بدنسازی، از برنامه تمرینی های زیر استفاده کنید:


منابع: Ndtv و Webmd

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.