روغن رزماری برای ریزش مو ؛ تحقیقات، نحوه استفاده و تاثیرات آن

روغن رزماری برای ریزش مو؛ تحقیقات، نحوه استفاده و تاثیرات آن

ریزش مو می تواند اعتماد به نفس را تضعیف کرده و افراد را مجبور به یافتن درمان های مختلف کند. برخی از مطالعات از تاثیر روغن رزماری برای ریزش مو یا متوقف کردن ریزش مو سخن می گویند و آن را تایید می کنند.

تا سن ۵۰ سالگی تقریبا نیمی از زنان و ۸۵ درصد از مردان مقداری ریزش مو را تجربه می کنند.

تحقیقات در مورد تاثیر روغن رزماری برای رشد مو هنوز در مراحل ابتدایی خود است، بنابراین نمی توان به طور قطعی گفت که این روغن برای همه موثر است یا خیر. با این وجود، این داروی طبیعی نسبت به برخی از داروهای رشد مو ایمن تر بوده و احتمالاً عوارض جانبی کمتری دارد.

در این مقاله، روش های استفاده از روغن رزماری به عنوان یک داروی خانگی ریزش مو و تاثیرات آن مورد بررسی قرار می گیرد.

تحقیقات درباره تاثیر روغن رزماری برای ریزش مو

افراد به دلایل زیادی از جمله عفونت ها، واکنش سیستم ایمنی، سن، تغییرات هورمونی و ریزش موی ارثی، موهای خود را از دست می دهند.

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رزماری می تواند ریزش موی ناشی از شیمی درمانی یا مصرف سایر داروها یا ریزش موی شدید و مزمن را متوقف کند. با این حال، مطالعات نشان می دهد که این گیاه می تواند برخی از رایج ترین انوع ریزش مو را متوقف و حتی معکوس کند.

طاسی با الگوی مردانه (MPB) نوعی ریزش مو است که وقتی یکی از مشتقات هورمون تستوسترون به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) به فولیکول های مو حمله می کند، رخ می دهد.

هم مردان و هم زنان تستوسترون تولید می کنند، اما مردان به طور معمول تستوسترون بیشتری نسبت به خانم ها تولید می کنند، بنابراین ریزش مو در مردان به خصوص در سنین بالاتر می تواند بیشتر و گسترده تر اتفاق بیفتد.

روغن رزماری می تواند به این نوع ریزش مو کمک کند. یک تحقیق بر روی موش ها در سال ۲۰۱۳ انجام شد که به بررسی ریزش مو به علت تستوسترون پرداخت. در این مطالعه مشخص شد که روغن رزماری می تواند به رشد مجدد موها کمک کند. اگرچه این مطالعه قطعی نیست، اما نویسندگانش این نظریه را ارائه می دهند که روغن رزماری ممکن است مانع از اتصال دی هیدروتستوسترون به گیرنده های هورمونی شود و این امر باعث می شود تا به فولیکول های مو حمله نکنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵، روغن رزماری را با ماینوکسیدیل مقایسه کرد که یک روش درمانی محبوب برای رشد مجدد مو می باشد. افراد مبتلا به ریزش مو وابسته به دی هیدروتستوسترون به مدت ۶ ماه از روغن رزماری یا ماینوکسیدیل استفاده کردند.

پس از ۳ ماه، هیچ گروهی با افزایش رشد مو مواجه نشدند اما پس از ۶ ماه، هر دو گروه رشد قابل توجهی در موهای خود مشاهده کردند.

گروهی که با روغن رزماری تحت درمان قرار گرفته بودند نسبت به گروهی که از ماینوکسیدیل استفادعه کرده بودند، شاهد رشد موی بیشتری بودند، اما این اختلاف از نظر آماری چندان معنی دار نبود. این نتیجه نشان می دهد که روغن رزماری می تواند رشد مو را تقویت کند اما تنها در دراز مدت.

در همان مطالعه، خارش پوست سر در گروهی که از ماینوکسیدیل استفاده کرده بودند شایع تر بود، بنابراین روغن رزماری می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که سابقه آلرژی یا سوزش پوستی دارند.

برخی تحقیقات دیگر هم نشان می دهند که روغن رزماری برای رشد مو و معکوس کردن روند ریزش مناسب است.

برخی از مطالعات، از جمله مطالعه منتشر شده در ۲۰۱۷، نشان داده اند که روغن رزماری می تواند برخی از قارچ ها و باکتری ها را از بین ببرد. بنابراین، هنگامی که ریزش مو به دلیل عفونت یا عدم سلامت پوست سر رخ می دهد، این روغن ممکن است موثر واقع شود.

البته هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد روغن رزماری باید جایگزین روش های درمانی استاندارد عفونت و قارچ شود.

آلوپسی آرئاتا یا ریزش موی سکه ای نوعی اختلال خود ایمنی است که می تواند باعث ریزش مو شود. تحقیقات منتشر شده در سال ۱۹۹۸ به بررسی تأثیر رایحه درمانی با استفاده از روغن رزماری بر مبتلایان به این بیماری پرداخته است. حدود ۴۴ درصد از شرکت کنندگان با استفاده بیش از ۷ ماه از رزماری بهبود یافتند.

همچنین ممکن است که روغن رزماری بتواند اثربخشی درمان های معمولی را افزایش دهد، اما هیچ مطالعه ای اعتبار این ایده را آزمایش نکرده است و صرفا در حد نظریه می باشد. در حال حاضر هیچ تحقیقی در مورد عدم استفاده از روغن رزماری در کنار ماینوکسیدیل یا سایر داروهای رشد مو وجود ندارد.

هرکسی که از ماینوکسیدیل یا سایر روش های رشد مجدد مو استفاده می کند، باید قبل از انجام این کار به پزشک خود مراجعه کند.

روغن رزماری برای ریزش مو ؛ تحقیقات، نحوه استفاده و تاثیرات آن

اثربخشی روغن رزماری برای ریزش مو

افرادی که نگران ریزش مو هستند می توانند امیدوار باشند که روغن رزماری باعث جلوگیری از ریزش موی آن ها می شود. اما آن ها باید آگاه باشند که هیچ تحقیقی تا به امروز به طور مستقیم این ایده را آزمایش نکرده است.

با این وجود، اگر روغن رزماری بتواند اثرات DHT را خنثی کند، می تواند یک درمان مفید برای پیشگیری از ریزش مو در خانواده هایی با سابقه طاسی باشد.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۶ مبنی بر اینکه رزماری بر گردش خون و سلامت پوست در موش ها تأثیر می گذارد انجام شده است و نتایج مثبتی به دست آمده است. اگر این تاثیرات در مورد انسان ها نیز صادق باشد، روغن رزماری با بهبود سلامت مو و پوست سر مانع از ریزش مو خواهد شد.

نکات و روش استفاده

روغن رزماری یک داروی طبیعی است ، اما این بدان معنی نیست که در همه غلظت ها یا برای همه افراد بی خطر است. در نتیجه، نکات زیادی وجود دارد که افراد قبل از استفاده از روغن رزماری باید به خاطر بسپارند.

ایمنی روغن رزماری

زنانی که باردار هستند یا در دوران شیردهی می باشند، نباید از روغن رزماری استفاده کنند مگر اینکه پزشک به آن ها بگوید این روش بی خطر است.

همچنین افراد باید از چرب کردن چشم یا دهان خود با روغن رزماری خودداری کنند و باید آن را دور از دسترس کودکان نگه دارند.

همچنین هیچ مدرکی در دست نیست که روغن رزماری برای ریزش مو در کودکان موثر است یا اینکه خطراتی به همراه ندارد.

نحوه استفاده از روغن رزماری برای ریزش مو

ساده ترین روش استفاده از روغن رزماری برای ریزش مو، استفاده از شامپوهایی با غلظت بالای این روغن است.

تهیه شامپو رزماری در خانه نیز امکان پذیر است. به سادگی می توانید ۱۰-۱۲ قطره روغن رزماری را به یک شامپو اضافه کنید و به صورا روزانه موهای خود را با آن بشویید.

از نظر تئوری، استفاده از روغن رزماری در پوست سر و ترک آن برای مدت طولانی می تواند اثرات آن را تقویت کند.

برای تهیه محلول روغن رزماری، می توانید یک یا دو قطره از آن را در روغن های حامل رقیق کنند و سپس آن را به موهای خود بمالید و تا صبح روز بعد آن را نگه دارید.

برای تهیه کنسانتره رزماری در خانه، یک مشت یا دو برگ رزماری خشک شده را می توانید به یک چهارم لیوان آب در حال جوشیدن اضافه نمایید. سپس مخلوط را حداقل به مدت ۵ ساعت بر روی موهای خود مالیده و نگه دارید. هرچه بیشتر باقی بماند، موثر تر خواهد بود.

مشاهده تاثیر روغن رزماری می تواند چندین ماه طول بکشد، بنابراین استفاده از آن نیاز به کوشش و تکرار دارد. برای اندازه گیری پیشرفت رشد مو، می توانید تعداد موهای یک ناحیه کوچک روی سر خود را بشمارید.


منبع: medicalnewstoday

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.