نوشیدنی هایی که زنان باردار باید از آن ها اجتناب کنند

نوشیدنی هایی که زنان باردار باید از آن ها اجتناب کنند

برخی از غذاها و نوشیدنی ها وجود دارند که برای سلامت زنان باردار مناسب نیستند و می توانند سلامت مادر و جنین را به خطر بیاندازند. در این مقاله می خواهیم برخی از چای ها و نوشیدنی های خطرناک برای زنان باردار را معرفی کنیم.

۱. کافئین

اگرچه اکثر مطالعات نشان می دهند که مصرف کافئین در حد متوسط ​​مجاز است، اما برخی مطالعات دیگر نیز اثبات کرده اند که مصرف کافئین ممکن است با افزایش خطر سقط جنین همراه باشد. همچنین مصرف کافئین می تواند رشد جنین را محدود کرده و باعث کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد شود. برای کاهش خطر سقط جنین از مصرف کافئین در سه ماهه اول خودداری کنید. به عنوان یک قاعده کلی به خاطر داشته باشید که مصرف کافئین باید در طی بارداری به کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز برسد.

کافئین یک ماده ادرار آور است، این بدان معناست که مصرف آن باعث کاهش مایعات در بدن می شود و منجر به از بین رفتن آب و کلسیم می گردد. نوشیدن مقدار زیادی آب، آب میوه و شیر را جایگزین نوشیدنی های کافئین دار کنید.

بر اساس برخی تحقیقات مصرف زیاد کافئین عوارضی از جمله سقط جنین، زایمان زودرس و وزن کم نوزاد در هنگام تولد را به دنبال دارد. بنابراین توصیه می شود مصرف کافئین در دوران بارداری را محدود کنید.

۲. مشروبات الکلی

نوشیدنی های الکلی در دوران بارداری بسیار خطرناک هستند. بنابراین توصیه جدی پزشکان این است که در دوران بارداری نباید از فرآورده ای الکلی استفاده شود. الکل قبل از تولد می تواند در رشد سالم کودک اختلال ایجاد کند.

سایر عوارض مصرف الکل در نوزادان عبارتند از:

  • ناهنجاری های جسمی
  • ناتوانی ذهنی
  • مشکلات رفتاری
  • تشنج
  • رشد ضعیف
  • عقب ماندگی
  • کاهش مهارت های حرکتی

۳. چای بابونه

این گیاه غالباً برای تسکین و کاهش استرس استفاده می شود. خوردن یک فنجان چای بابونه در این دوران بعید است که مشکلی ایجاد کند، اما نوشیدن آن به طور مرتب یا در مقادیر زیاد می تواند باعث بروز مشکل شود. بنابراین اکثر پزشکان توصیه می کنند از مصرف بابونه در دوران بارداری خودداری کنید.

بر اساس تحقیقات، مصرف این گیاه سبب افزایش انقباضات رحمی می شود و می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد.

۴. چای گزنه

چای گزنه می تواند برای درمان عفونت های کلیه و مثانه مفید باشد. اما مصرف این چای برای زنان باردار توصیه نمی شود، زیرا می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. همچنین مصرف چای گزنه در زنان باردار می تواند احتمال تولد نوزادان زودرس را افزایش دهد. توصیه می شود از مصرف این چای در دوران بارداری خودداری کنید.

۵. چای نعناع

چای نعناع می تواند باعث کاهش حات تهوع صبحگاهی شود و برای کاهش گازهای معده نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما پزشکان توصیه می کنند در مصرف این چای احتیاط کنید و از مصرف زیاد آن خودداری کنید.

۶. نوشیدنی های گازدار

ممکن است نوشته های روی بسته بندی این نوع نوشیدنی ها مدعی سالم بودن آن ها باشند، اما یکی از عناصر اصلی موجود در نوشیدنی ها کافئین است. همچنین این نوع نوشیدنی ها توسط شیرین کننده های مصنوعی تهیه می شوند که اصلی ترین آن ها ساکارین می باشد. ساکارین ازجمله موادی است که به راحتی از طریق جفت به جنین منتقل می شود. مصرف بیش از حد این نوشیدنی ها می تواند بر روی رشد کودک تأثیر بگذارد و باعث ایجاد نقص در آن شود.

۷. چای سبز

شاید تعجب کنید که چای سبز سرشار از آنتی کسیدان است و می تواند برای حفظ سلامتی مفید باشد اما فراموش نکنید که چای سبز نیز حاوی مقدار فراوانی کافئین است و همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم کافئین می تواند سلامت مادر و نوزاد را تهدید کند از این رو توصیه می شود در مصرف چای سبز در دوران بارداری احتیاط کنید.

۸. شیر غیر پاستوریزه

نوشیدن شیر برای مادران باردار بسیار مفید است و برای حفظ سلامت استخوان ها و نیز رشد کودک توصیه می شود که مصرف شیر را فراموش نکنید. اما شیر غیر پاستوریزه می تواند حاوی برخی باکتری ها و عوامل بیماری زا باشد. شیر پاستوریزه طی فرآیندی ایمن سازی می شود و باکتری ها و میکروب های مختلف موجود در آن از بین می رود. باکتری های موجود در شیرهای محلی می توانند از طریق جفت به جنین منتقل شوند و صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.