علت سردرد بعد از تمرین بدنسازی چیست؟

علت سردرد بعد از تمرین بدنسازی چیست؟

ممکن است شما هم تجربه سردرد بعد از تمرین ورزشی و بدنسازی را داشته باشید. احساس درد شدید در ناحیه شقیقه ها، سردردهای ضربان دار و درد در پیشانی از جمله تجربه های رنج آور و دردناک بعد از تمرین هستند. دلایل زیادی می توانند باعث ایجاد این نوع سردردها شوند. برخی از افراد در حین بدنسازی و برخی بعد از تمرین بدنسازی ابتلا به سردرد را گزارش کرده اند.

جالب است بدانید که سردردها به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شوند. دلیل ابتلا به سردردهای اولیه می تواند عواملی مانند خستگی، تنش یا کم خوابی باشد، اما علت سردردهای ثانویه معمولا جدی تر هستند و عواملی مانند بیماری های زمینه‌ای، فشار خون بالا، عفونت، ترک مواد مخدر یا سکته می توانند باعث بروز این نوع سردرد شوند.

در این مقاله ۴ مورد از علت های شایع سردرد بعد از ورزش را بررسی خواهیم کرد و روش های درمان و پیشگیری از آن ها را نیز به شما معرفی می کنیم. همچنین می خوانیم که آیا ورزش می تواند باعث میگرن شود یا خیر؟ با گومگ همراه باشید.

علت سردرد بعد از تمرین بدنسازی چیست؟

۱. ضعف بدنی یکی از دلایل ابتلا به سردرد بعد از تمرین است

وضعیت جسمانی مانند ضعیف بودن بدن، استرس، انجام تمرینات سخت و غلط انجام دادن برخی حرکات ورزشی در هنگام ورزش می توانند باعث ایجاد تنش جسمی و در نهایت ایجاد سردرد شوند. سردردهای تنشی معمولا باعث احساس درد در دو طرف سر می شوند.

پیشگیری و درمان سردرد ناشی از ضعف بدنی

به فرم بدن خود در طول تمرینات توجه کنید و مطمئن شوید که تمرین ورزشی را به نحوه صحیح اجرا می کنید. این نکات را درباره نحوه صحیح دویدن نیز در نظر بگیرید و وضعیت بدن خود را در طول تمرین بررسی کنید. رایج ترین اشتباهات اجرایی در بدنسازی مربوط به تمرینات با وزن بدن هستند. به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از اقدام به تمرین از عکس ها و ویدوهای مربوط به حرکت استفاده کنید تا نحوه اجرای تمرینات را به درستی فرا بگیرید.

در صورتی که بعد از تمرین دچار سردرد شدید، می توانید از یک حوله گرم، ماساژ یا انجام تمرینات کششی برای تسکین خود درد کمک بگیرید. سعی کنید بدن و عضلاتتان را در وضعیت راحت و آرام قرار دهید تا تنش ایجاد شده در بدن کاهش پیدا کند.

علت سردرد بعد از تمرین بدنسازی چیست؟

۲. کم آب شدن بدن

کم آبی بدن یکی از شایع ترین علل ایجاد سردرد است. خواه این اتفاق به دلیل ورزش باشد یا اینکه صرفا به دلیل ننوشیدن مایعات کافی در طول روز اتفاق بیفتد. توجه به میزان مایعات مصرفی در طول روز برای حفظ سلامت بدن بسیار مهم و ضروری است. به مقدار آبی که در طول روز می نوشید توجه کنید و میزان دقیق آن را محاسبه نمایید.

روش پیشگری و درمان کم آبی

مطمئن شوید که در طول روز به اندازه کافی آب نوشیده باشید. برای ایجاد تنوع، می توانید از نوشیدنی های ورزشی نیز در طول تمرین استفاده کنید یا از آب های طعم دار استفاده کنید. نوشیدنی های ورزشی علاوه بر هیدراته نگه داشتن بدن، ریز مغذی های مهم و ضروری را نیز تامین می کنند.

علت سردرد بعد از تمرین بدنسازی چیست؟

۳. پایین بودن قند خون

در صورتی که حین ورزش علاوه بر سردرد، احساس ضعف، لرزش، سرگیجه و حتی حالت تهوع دارید، این علائم نشان دهنده قند خون پایین و کمبود ذخایر انرژی هستند. شما برای انجام فعالیت های ورزشی به انرژی کافی برای تمرین نیاز دارید و لازم است قبل از ورزش حتما چیزی خورده باشید تا بتوانید این انرژی مورد نیاز را تامین کنید.

پیشگیری از سردرد و درمان

اگر در هنگام انجام تمرین علائم ذکر شده را داشتید، باید تمرین ورزشی را متوقف کرده و استراحت کنید. با افزایش مصرف کربوهیدرات می توانید سطح قند خون خود را افزایش داده و انرژی از دست را رفته را بازیابی کنید.

توجه داشته باشید که در شرایطی که سردرد ناشی از افت قند خون یا میگرن باشد، استفاده از برخی مواد غذایی ممکن است سردرد شما را تحریک کرده و باعث افزایش درد شود. توصیه می شود در هنگام سردرد ناشی از افت قند خون یا میگرن مواد غذایی زیر را استفاده نکنید:

  • الکل
  • شکلات
  • کافئین
  • پنیر کهنه
  • مواد غذایی که دارای افزودنی مونوسدیم گلوتامات
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • مواد غذایی که حاوی نگهدارنده هایی مانند نیترات ها یا نیتریت ها باشند
علت سردرد بعد از تمرین بدنسازی چیست؟

۴. سردرد ناشی از تمرینات سنگین

سردردهای اولیه ناشی از فعالیت های بدنی شدید، یکی دیگر از دلایل شایع ایجاد سردرد بعد از تمرین است. این دردها معمولا به صورت ضربان دار و شبیه به میگرن در کل سر یا در دو طرف شقیقه احساس می شوند و بین 5 دقیقه تا 48 ساعت طول می کشند. این نوع سردرد معولا شدید است و می تواند باعث استفراغ و مشکلات بینایی شود. لازم است که نوع سردردها جدی گرفته شود.

پیشگیری از سردرد ناشی از تمرین

سردردهای ناشی از ورزش معمولا در صورتی ایجاد می‌ شوند که بدنتان را قبل از تمرین به خوبی گرم نکرده باشید یا تمرینات ورزشی شما بیش از حد سخت و دشوار باشند. یکی دیگر از دلایل بروز این نوع سردرد، قرار گرفتن در ارتفاعات است. به همین دلیل پیاده روی های سخت روی شیب های طولانی یا کوهنوردی نیز می تواند باعث ایجاد سردرد در ورزشکار شود.

از جمله راه های پیشگیری از سردردهای ورزشی، کاهش شدت تمرینات است. این نکات را برای دویدن در فصول گرم، پیاده روی سخت و کوهنوردی نیز در نظر بگیرید.

نکته مهم:
اگر سردرد شما بیش از چند روز طول بکشد یا تعداد حملات سردرد بیش از چند بار در ماه باشد، باید با متخصص مشورت کنید. پزشک می تواند دلیل سردرد را بررسی کند و مشخص نماید که سردرد شما از نوع اولیه است یا ثانویه.

علت سردرد بعد از تمرین بدنسازی چیست؟

آیا ورزش می تواند باعث تشدید سردرد های میگرنی شود؟

تاکنون تحقیقات کامل و گسترده ای درباره ارتباط سردردهای میگرنی و انجام تمرینات ورزشی انجام نشده است. با این حال، مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد افراد مبتلا به میگرن می توانند درد و حملات میگرنی ناشی از ورزش را تجربه کنند. مطالعات نشان می دهند که سردردهای ناشی از فعالیت های سنگین و سردردهای تنشی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم، می توانند منجر به افزایش حملات میگرنی می شوند. اگر به میگرن مبتلا هستید و از دردهای میگرنی رنج می برید به مطالب بالا توجه کنید و به منظور کاهش علائم، نکات ذکر شده در بخش پیشگیری از سردردها را جدی بگیرید.

خبر خوب:
مطالعات همچنین نشان می دهد که ورزش منظم می تواند به پیشگیری از میگرن یا کاهش شدت درد کمک کند. دلیل این کاهش دردترشح هورمون اندورفین در طول ورزش است.

علت سردرد بعد از تمرین بدنسازی چیست؟

نتیجه گیری درباره سردرد بعد از تمرین

قبل از شروع تمرینات ورزشی مطمئن شوید که به مقدار کافی آب نوشیده اید. همچنین بهتر است قبل از ورزش مقدار مناسبی مواد غذایی استفاده کنید تا در طول تمرین دچار افت انرژی و قند خون نشوید. در هنگام ورزش به فرم و وضعیت بدن خود توجه کنید و مطمئن شوید که تمرینات را به درستی انجام می دهید. اگر سردرد شدید همراه با سرگیجه، حالت تهوع، لرزش و یا استفراغ دارید، فورا تمرینات را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید. همچنین سردردهای طولانی را جدی بگیرید و برای بررسی شرایط خود به پزشک مراجعه کنید.

منبع: runtastic

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.