چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

اکثر ما از نظر تئوری با فواید ورزش کردن آشنا هستیم و می دانیم که می تواند به کاهش وزن یا حفظ وزن فعلی کمک کند. اما در صورتی که این مزیت ورزش نتوانسته است انگیزه کافی برای انجام این فعالیت را در شما ایجاد کند، احتمالا آشنایی با فواید دیگرش می تواند این کار را انجام دهد. کاهش و کنترل وزن مزیت بسیار بزرگی است، اما تنها مزیت ورزش نیست. با گومگ همراه باشید.

پیشنهاد می کنیم تعدادی از موارد زیر را در ذهن خود نگه دارید تا دفعه بعدی که به فکر کنار گذاشتن ورزش می افتید، دلایل بیشتری برای رد این تصمیم بگیرید.

فواید ورزش

ورزش منظم چه فوایدی دارد؟ انجام این فعالیت نه تنها می تواند انرژی بیشتری به شما بدهد، بلکه می تواند خلق و خوی شما را نیز بهبود بخشد، به شما کمک کند بهتر بخوابید و زندگی طولانی تری داشته باشید (این ها تنها چند مورد از مزیت های ورزش هستند). در ادامه می توانید اطلاعات بیشتری از فواید ورزش به دست آورید:

چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

ورزش باعث افزایش خوشحالی و شادی شما می شود

بعید است بتوانید کسی را پیدا کنید که افزایش ترشح هورمون اندورفین پس از ورزش را دوست نداشته باشد. اندورفین ها هورمون هایی هستند که درد را کاهش و لذت را افزایش می دهند و به طور کلی باعث ایجاد احساس خوب بودن و مثبت بودن در انسان می شوند.

علاوه بر این، اندورفین همانند یک مسکن طبیعی عمل می کند و می تواند به کاهش دردهای طولانی مدت کمک کند. ورزش منظم می تواند عضلات را تقویت کرده و درد مزمن و خطر آسیب دیدگی را کاهش دهد.

همچنین بخوانید: ۵ نکته برای داشتن روزی شاد و خوشحال
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

باعث افزایش انرژی شما می شود

ورزش باعث افزایش ضربان قلب می شود و خون شما را به جریان می اندازد. در نتیجه، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به عضلات شما می رسد و سطح انرژی‌تان افزایش می یابد. شاید عجیب به نظر برسد، اما صرف انرژی برای ورزش کردن می تواند باعث افزایش انرژی در شما شود و علم این را اثبات کرده است.

یک مطالعه نشان داد که ۹۰٪ از افرادی که یک برنامه تمرینی منظم را دنبال کرده و آن را به پایان می رسانند، نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند، کمتر خسته می شوند. دفعه بعدی که می خواهید یک فنجان قهوه برای افزایش انرژی‌تان بنوشید، می توانید به جای آن کمی پیاده روی کنید و به هدفتان برسید.

بیشتر بخوانید: ۹ خوراکی که انرژی شما را به سرعت افزایش می دهند
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

ورزش باعث افزایش کیفیت خواب شما می شود

ورزش می تواند سطح استرس و اضطراب را کاهش دهد و احساس آرامش و ثبات بیشتری در شما ایجاد کند. تمام این موارد باعث افزایش کیفیت خواب می شوند.

ورزش علاوه بر اینکه می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد و باعث شود در طول روز احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید، می تواند در زمانی که دمای داخلی بدنتان شروع به پایین آمدن می کند و برای خواب آماده می شود نیز به شما کمک کند.

همچنین اگر فضای باز ورزش کنید، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و کسب ویتامین D می تواند چرخه بیداری و خواب شما را تنظیم کند. البته باید دقت داشته باشید که چه زمانی از شبانه روز ورزش می کنید و چقدر به ساعت خواب شما نزدیک است.

همچنین بخوانید: خواب چه تاثیری در عملکرد ورزشکاران دارد؟
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

ورزش به مبارزه با افسردگی کمک می کند

تحقیقات نشان می دهند که برای موارد خفیف تا متوسط ​​افسردگی، ورزش می تواند یک درمان موثر باشد. ورزش حساسیت مغز شما را به سروتونین و نوراپی نفرین افزایش می دهد که باعث کاهش احساس افسردگی می شود.

فکر نکنید که برای به کسب فواید ورزش، حتما باید تمرینات حرفه ای و شدید انجام دهید.

یک مطالعه نشان داد که انجام فقط شش هفته یوگا (همراه با روش های معمول برای درمان افسردگی) برای کاهش افسردگی و حتی اضطراب کافی است. همچنین یوگا و پیلاتس بر تمرینات هوازی تمرکز دارند که می تواند استرس را کاهش دهد و آرامش را تقویت کند.

بیشتر بخوانید: علائم افسردگی در کودکان و نحوه غلبه بر آن
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

به حفظ و تقویت عضلات و استخوان ها کمک می کند

با افزایش سن، توده عضلانی و عملکرد خود را از دست می دهیم. اما ورزش منظم می تواند این فرآیند را کاهش دهد و قدرت شما را حفظ کند. بدن ما با ورزش کردن هورمون هایی ترشح می کند که به ماهیچه ها کمک می کنند آمینو اسیدها را جذب کرده و رشد عضلات را تقویت کنند.

طبق یک تحقیق مشخص شد که ورزش در دوران جوانی به افزایش تراکم استخوان کمک می کند، که می تواند با افزایش سن از پوکی استخوان جلوگیری کند.

از دست ندهید: برنامه تمرینی بدنسازی برای افزایش حجم و قدرت
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد

ورزش منظم می تواند به پیشگیری از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی کمک کند. همچنین در صورتی که فشار خون بالا یا کلسترول بالا داشته باشید نیز می تواند در کاهش آن ها موثر باشد.

فقط به این فکر کنید که اگر ورزش نکنید، چه اثرات منفی بر سلامت شما می گذارد. ورزش نکردن می تواند باعث تشکیل چربی قابل توجهی در شکم شده (که می دانیم حذف آن واقعا سخت است) و باعث ابتلا به کلسترول بالا، التهاب، بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت می شود.

همچنین بخوانید: کلسترول بالا: علائم، دلایل و خطرات
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

ورزش باعث کاهش درد می شود

اگر کمر درد مزمن، فیبرومیالژیا (نوعی سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن) یا سایر مشکلاتی که باعث درد مزمن می شوند، دارید، تحقیقات نشان می دهند که ورزش می تواند به کاهش درد شما کمک کند. مطالعات نشان می دهند که ورزش می تواند شدت درد را کاهش دهد و عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: علت درد ساق پا بعد از دویدن و نحوه پیشگیری و درمان آن
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

سلامت مغز شما را تقویت می کند

ورزش برای حفظ سلامت مغز تمام افراد مفید است، اما برای کسانی که در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر هستند، می تواند مفیدتر هم باشد.

افزایش فعالیت باعث ارتقا سلامت قلب و عروق، بهبود جریان خون به مغز و کاهش التهاب می شود. همچنین تولید هورمون هایی را تحریک می کند که رشد سلول های مغز را افزایش می دهند.

یک تحقیق نشان داد که ورزش می تواند بر هیپوکامپ افراد مسن نیز تاثیر بگذارد. این قسمت از مغز برای حافظه و یادگیری اهمیت بسیاری دارد. ورزش می تواند به رشد آن کمک کند و عملکرد ذهنی را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: تقویت حافظه با مواد غذایی که معجزه می کنند
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

ورزش باعث بهبود پوست می شود

ممکن است فکرش را هم نکنید که عرق ناشی ورزش می تواند برای پوستتان مفید باشد. اما باید بدانید که انجام ورزش با شدت متوسط و ​​منظم می تواند باعث افزایش آنتی اکسیدان ها در بدن شما شود.

این آنتی اکسیدان ها به محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد که باعث آسیب رسانی به پوست می شوند کمک می کنند. همچنین ورزش باعث افزایش جریان خون شدهو می تواند اثرات ضد پیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: بهترین روغن های روشن کننده پوست صورت کدامند؟
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

باعث افزایش احساس بهره وری می شود

با افزایش تولید هورمون اندورفین و احساسات مثبت و افزایش انرژی ناشی از آن، جای تعجب نیست که بسیاری از مردم ادعا می کنند که در روزهایی که ورزش می کنند احساس بهره وری بیشتری دارند. جالب است بدانید حتی کسانی که دچار افسردگی هستن نیز با ورزش کردن (حتی اگر کم باشد) احساس بهتری دارند.

این تاثیرات ممکن است به خاطر افزایش تحرک باشند یا ممکن است به این دلیل ایجاد شوند که شخص صرفا از جای خود بلند شده، خانه را ترک کرده و کاری انجام می دهد. در هر صورت احساس موفقیت بعد از ورزش همیشه هیجان انگیز و جذاب است. علاوه بر این، ورزش می تواند باعث کاهش احساس کسالت و تحریک پذیری شده و راه را برای یک روز پربارتر هموار کند.

همچنین بخوانید: قبل از دویدن چه بخوریم و چه نخوریم؟
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

سلامت جنسی را بهبود می بخشد

ورزش می تواند به تقویت قلب، عضلات و انعطاف پذیری منجر شود، که تمام آن ها می توانند در رابطه شما با همسرتان مفید باشند. تحقیقات نشان می دهد زنان یائسه ای که ورزش می کنند میل جنسی بیشتری دارند و مردانی که ورزش می کنند به طور قابل توجهی شاهد بهبود نعوظ خود هستند.

بیشتر بخوانید: آیا رابطه جنسی بر بدنسازی و عضله سازی تاثیر منفی دارد؟
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

به کنترل وزن کمک می کند

اگر حال حاضر دارای وزن مناسبی هستید، ورزش می تواند به طرق مختلف به شما کمک کند از ذخیره چربی های اضافه جلوگیری کنید و باعث حفظ و ترمیم توده عضلانی می شود. همچنین استرس را کاهش می‌دهد و می‌تواند به خواب شما کمک کند، که تمام این موارد می توانند به تنظیم اشتهای شما و حفظ وزن مناسب کمک کنند.

همچنین بخوانید: آیا فواید آب هویج برای لاغری و کاهش وزن واقعیت دارند؟
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

ورزش باعث افزایش طول عمر می شود

کارشناسان می گویند که ورزش منظم برای بهبود یا پیشگیری از بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی، برخی از انواع سرطان و چاقی مفید است. همچنین استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل شما را سالم نگه می دارد، کلسترول و فشار خون را کاهش می دهد و از سلامت روان شما محافظت می کند. همه این فواید شگفت‌انگیز می‌توانند به یک نتیجه منتهی شود: زندگی طولانی‌تر!

بیشتر بخوانید: می خواهید جوان بمانید؟ این ۷ ماده غذایی را کنار بگذارید
چرا باید ورزش کنیم؟ با ۱۳ فایده ورزش آشنا شوید

چقدر باید ورزش کنیم؟

در حال حاضر به بزرگسالان توصیه می شود حداقل پنج روز در هفته و هر روز ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط انجام دهند. اما همه ما می دانیم که از گفتن تا عمل کردن می تواند چقدر فاصله باشد! از این رو، می توانید از فعالیت های زیر بهره مند شوید و آن ها را در برنامه هفتگی خود قرار دهید:

  • ۳.۲ کیلومتر پیاده روی در ۳۰ دقیقه.
  • ۸ کیلومتر دوچرخه سواری در ۳۰ دقیقه.
  • شنا به مدت ۲۰ دقیقه.
  • ۲.۴ کیلومتر دویدن در ۱۵ دقیقه.
  • انجام ایروبیک در آب به مدت ۳۰ دقیقه.
  • بازی والیبال به مدت ۴۵ دقیقه.
  • بازی بسکتبال به مدت ۲۰ دقیقه.
  • طناب زدن به مدت ۱۵ دقیقه.
  • پیاده روی روی پله به مدت ۱۵ دقیقه.
  • شستن خودرو به مدت ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت.
  • باغبانی به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه.

از این نکات برای کمک به گنجاندن ورزش در زندگی خود استفاده کنید:

  • یک دوست ورزشی پیدا کنید: اگر بدانید که با دوست خود در باشگاه ملاقات می کنید، کمتر احتمال دارد تمرین خود را کنار بگذارید. پیدا کردن فردی برای ورزش کردن به شما کمک می کند تا احساس مسئولیت کنید و به احتمال زیاد تعهد بیشتری نسبت به ورزش داشته باشید.
  • ورزش را به یک کار روتین در زندگی تبدیل کنید: برای اکثر افراد دو تا شش هفته طول می کشد تا به یک الگوی ورزشی منظم وارد شوند. اگرچه ممکن است چند هفته اول سخت ترین روزهای این فرآیند باشند، اما هر چه طولانی تر این کار را انجام دهید، بیشتر به بخشی از روتین روزانه یا هفتگی شما تبدیل می شود. در نهایت، ورزش کردن برای شما عادی می شود، مانند مسواک زدن.
  • برای ورزش خود برنامه ریزی کنید: این که بدون هدف و برنامه تمرین کنید اصلا ایده خوبی نیست. سعی کنید از یک برنامه تمرینی استفاده کنید تا بدانید دقیقا در چه زمان هایی باید چه کارهایی انجام دهید.
  • دلیل داشته باشید: برای بسیاری از افراد، ورزش کردن فقط برای کاهش وزن است، برای برخی دیگر افزایش حجم عضلات و برای برخی هم می تواند مبارزه با بیماری و حفظ سلامتی باشد. سعی کنید دلیل خود را برای انجام این کار پیدا کنید. سپس در روزهایی که نمی خواهید ورزش کنید، به دلیل خود برای ورزش کردن فکر کنید و از آن به عنوان انگیزه استفاده کنید.

در پایان باید بگوییم که داشتن تحرک و فعالیت بدنی بسیار مهم است و ما باید برای انجام آن تلاش کنیم. ما تنها کسانی هستیم که می توانیم برای خودمان تصمیم بگیریم.

منبع: clevelandclinic

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.