مصرف همزمان پروتئين وی و کراتین

مصرف همزمان پروتئين وی و کراتین: مطالعات علمی چه می‌گویند؟

پروتئين وی و کراتین جزو محبوب‌ترین مکمل‌های بدنسازی هستند و مطالعات بسیاری مؤثر بودن آنها را ثابت کرده است. هرچند هر دو این مکمل‌ها به افزایش حجم کمک می‌کنند، تفاوت‌هایی نیز بین آنها وجود دارد.

در این مقاله ابتدا خواص پروتئين وی و کراتین را جداگانه توضیح می‌دهیم. سپس به این سؤال پاسخ می‌دهیم که آیا مصرف همزمان پروتئين وی و کراتین صحیح است یا خیر. در ادامه روش مصرف همزمان کراتین و پروتئين وی را به طور کامل شرح می‌دهیم. در آخر نیز بهترین محصولات کراتین و مکمل وی موجود در ایران را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

خواص پروتئين وی در بدنسازی چیست؟

پروتئين وی، در کنار کازئين، یکی از پروتئین‌های اصلی در شیر گاو است. پروتئين وی حاوی ترکیبی ایده‌آل از انواع آمینواسید هاست و به همین دلیل جزو باکیفیت‌ترین پروتئین‌ها به شمار می‌رود.

مصرف پروتئین وی به صورت شیک
پروتئین وی جزو باکیفیت‌ترین پروتئين هاست

به‌طورکلی خواص پروتئين وی در بدنسازی عبارت‌اند از:

  • افزایش سنتز پروتئين عضلات: لوسئين (Leucine) یک آمینواسید مهم برای سنتز پروتئين عضلات است و پروتئين وی بیشتر از هر نوع مکمل پروتئين دیگری حاوی لوسئين است.
  • کمک به کاهش وزن: در یک مطالعه که بر روی ۱۵۸ نفر انجام شده بود، افرادی که پروتئين وی مصرف کرده بودند کاهش وزن بسیار بیشتری را نسبت به دیگران تجربه کردند.
  • کمک به ترمیم عضلات: مکمل وی حاوی BCAA است که به ترمیم عضلات کمک می‌کند.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: پروتئين وی حاوی آمینواسیدهای سیستئین (Cysteine) و متیونین (Methionine) است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

داروخانه آنلاین بتادارو انواع مکمل پروتئين وی را با ضمانت اصالت عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای خرید مکمل پروتئين وی به این سایت مراجعه کنید.

خواص کراتین در بدنسازی چیست؟

پیش از اینکه به مصرف همزمان پروتئين وی و کراتین بپردازیم، لازم است خواص کراتین را شرح دهیم. ژورنال بین‌المللی تغذیه ورزشی (International Journal of Sports Nutrition) کراتین را موثرترین مکمل بدنسازی موجود برای افزایش حجم خشک و انجام تمرینات شدید معرفی کرده است.

یک اسکوپ از پودر کراتین
کراتین برای افزایش حجم خشک و انجام تمرینات شدید بدنسازی مفید است

به‌طورکلی خواص کراتین در بدنسازی عبارت‌اند از:

  • کمک به انجام تمرینات سخت: کراتین ظرفیت بدن را برای انجام تمرینات سخت افزایش می‌دهد و در نتیجه به افزایش حجم عضلات و دریافت نتیجه بهتر کمک می‌کند.
  • تسریع ریکاوری: در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۴ انجام شد مشخص که کراتین تا حدودی به کاهش آسیب وارد شده به عضلات و کاهش التهاب آنها کمک می‌کند.
  • کمک به افزایش حجم عضلات: کراتین باعث افزایش آب موجود در سلول‌های عضلات و در نتیجه افزایش حجم آنها می‌شود. همچنین کراتین به‌عنوان محرک سنتز پروتئین عمل می‌کند.

آیا مصرف همزمان پروتئين وی و کراتین صحیح است؟

مصرف همزمان کراتین و پروتئين وی باعث می‌شود که از خواص هر دو مکمل بهره‌مند شوید اما این کار تأثیر مثبت بیشتری ندارد. دلیل این موضوع آن است که بدن شما پروتئين وی و کراتین را با سرعت‌های متفاوتی هضم می‌کند و هیچ تعاملی هم بین این دو وجود ندارد. دقیقاً به همین دلیل است که مصرف همزمان پروتئین وی و کراتین عوارض بیشتری هم نسبت به عوارض هر یک از این مکمل‌ها ندارد.

مصرف همزمان پروتئین وی و کراتین صحیح است؟
مصرف همزمان پروتئین وی و کراتین صحیح است؟

همچنین درصورتی‌که مکمل پروتئين وی و کراتینی که شما تهیه کرده‌اید از کیفیت مناسبی برخوردار باشند، مخلوط کردن این دو مکمل هم مانعی ندارد.

نحوه مصرف همزمان پروتئین وی و کراتین چگونه است؟

برای اطلاع از نحوه مصرف همزمان این دو مکمل، کافی است نحوه مصرف هر یک از آنها را بدانید و آنها را جداگانه یا به‌صورت مخلوط استفاده کنید.

  • نحوه مصرف پروتئين وی: روزانه ۱ تا ۲ اسکوپ، معادل ۲۵ تا ۵۰ گرم، را در آب حل کنید و مصرف کنید.
  • نحوه مصرف کراتین: روزانه ۳ تا ۵ گرم کراتین را در آب حل کنید و مصرف کنید.

بهترین پروتئين وی و کراتین موجود در ایران کدام‌اند؟

به‌طورکلی شما می‌بایست پروتئين وی و کراتین مناسب خود را بر اساس اهداف وزشی که دارید انتخاب کنید.

بااین‌حال بین محصولات موجود در ایران، وی کاله و کراتین ترک نوتریشن محصولات باکیفیتی هستند که می توانیم به شما پیشنهاد کنیم.

جمع‌بندی

در این مقاله ابتدا توضیح دادیم که خواص پروتئين وی و کراتین چیست و سپس مصرف همزمان کراتین و پروتئین وی را از نظر علمی مورد بررسی قرار دادیم. به طور خلاصه، مطالعات علمی نشان داده‌اند که مصرف همزمان این دو مکمل فایده‌ای بیشتر از فواید هر یک از آنها به طور جداگانه ندارد.

درصورتی‌که سؤالی در خصوص محتوای این مقاله دارید، می‌توانید “بتادارو” را در گوگل جستجو کنید و با کارشناسان داروخانه اینترنتی بتادارو در ارتباط باشید.

داروخانه آنلاین بتادارو (Betadarou) در سال ۱۳۹۷ توسط دکتر بیوک لاهیجانی افخم در شهر تبریز تأسیس شد. بتادارو دارای مجوز رسمی از سازمان غذا و دارو است و به انتخاب بسیاری از شرکت‌های داروسازی جزو داروخانه‌های برتر استان آذربایجان شرقی قرار دارد.