میثم شکری ساز و بررسی لزوم ترویج فرهنگ کارآفرینی

میثم شکری ساز و بررسی لزوم ترویج فرهنگ کارآفرینی

یک جامعه برای داشتن آینده‌ای نویدبخش باید خودش را با فرهنگ کارآفرینی تطبیق دهد. فرهنگ کارآفرینی به عموم مردم کمک می‌کند تا مفاهیم و ارزش‌های اساسی درمورد کارآفرینی، از جمله خلاقیت، نوآوری، کار گروهی، روش‌های حل مسئله و غیره را یاد گرفته و این ویژگی‌ها را در زندگی و کسب و کار خود پیاده سازند.

میثم شکری ساز و بررسی لزوم ترویج فرهنگ کارآفرینی

ترویج فرهنگ کارآفرینی یکی از از عناصر ضروری برای ترویج و تقویت تولید ثروت در جامعه است. کارآفرینی را می‌توان به عنوان یک سرمایه ملی در نظر گرفت و کارآفرینان محرک این سرمایه هستند. کارآفرینی یک فرآیند پویا است که نه تنها ثروت را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند نقش مهمی را در تغییر جامعه ایفا کند، بنابراین ترویج و ایجاد انگیزه‌ی کارآفرینی و پاداش دادن به فعالیت‌های کارآفرینی، بسیار منطقی است.

دکتر میثم شکری ساز معتد است کارآفرینی باعث می‌شود که منابع، نیروی کار و سرمایه‌های استفاده‌نشده به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار بگیرند. کارآفرینان با امید کسب سود یا با امید حل مشکلات جامعه، ریسک‌های زیادی را قبول می‌کنند. بنابراین کارآفرینی، چیزی فراتر از دنیای تجارت است. اهمیت کارآفرینی به قدری گسترده است که نمی‌توان تمام جنبه‌های آن را فقط در یک پست کوتاه مورد بررسی قرار داد، با این حال در این مطلب برخی از دلایل اهمیت کارآفرینی در توسعه‌ی اقتصادی و رشد جامعه را از منظر دکتر میثم شکری ساز مورد بررسی قرار می‌دهیم تا به شما نشان دهیم که چرا باید فرهنگ کارآفرینی را در جامعه ترویج کنیم:

۱. کارآفرینی رشد اقتصادی را تسریع می کند

کارآفرینان می‌توانند محرک رشد اقتصادی کشور باشند. آنها با ایجاد محصولات و خدمات جدید، اشتغال‌زایی می‌کنند و در نهایت منجر به تسریع توسعه‌ی اقتصادی می‌شوند. کارآفرینی این قابلیت را دارد که حجم عظیمی از مشاغل غیرتخصصی را ایجاد کند و برای افرادی که مهارت خاصی ندارند یا از سابقه‌ی کاری برخوردار نیستند، کار ایجاد کرده و آن‌ها را به افراد ماهری تبدیل می‌کند و همچنین می‌تواند نیروی کار مجربی را برای صنایع بزرگ آماده سازد. افزایش میزان اشتغال در کشور، به شدت در گرو افزایش فرهنگ کارآفرینی است.

کارآفرینی با ایجاد نوآوری در مشاغل، منابع موجود را به بهترین شکل ممکن به کار گرفته و تولید را افزایش می‌دهد. کارآفرینان با معرفی محصولات، خدمات و فناوری‌های جدید و بهبود یافته، بازارهای جدیدی را توسعه می‌دهند و بدین ترتیب به تولید ثروت‌های جدید و افزایش درآمد ملی کمک می‌کنند.

میثم شکری ساز و بررسی لزوم ترویج فرهنگ کارآفرینی

۲. کارآفرینی نوآوری را ترویج می کند

کارآفرینان با کمک تحقیق و توسعه، نوآوری‌های جدیدی را به ارمغان می‌آورند که مسیرهای جدیدی را برای سرمایه‌گذاری و ایجاد محصولات و فناوری‌ها می‌گشاید. کارآفرینان به دنبال حل مشکلاتی هستند که توسط محصولات و فناوری‌های موجود حل نشده‌اند. بنابراین آن‌ها با تولید محصولات و خدمات جدید یا با ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات موجود، زندگی مردم را بهبود می‌بخشند.

۳. کارآفرینی می تواند باعث ایجاد تغییرات اجتماعی شود

کارآفرینان می‌توانند سنت یا فرهنگ جامعه را تغییر دهند و روش‌ها، سیستم‌ها و فناوری‌های منسوخ را کنار می‌گذارند. اساساً کارآفرینان در ارائه‌ی فناوری‌ها و سیستم‌های جدید، پیشگام هستند و با این کار تغییراتی را در جامعه به وجود می‌آورند. از نظر دکتر میثم شکری ساز این تغییرات باعث بهبود سبک زندگی، بهبود روحیه و بهبود تصمیمات اقتصادی مردم خواهد شد. این تغییرات اجتماعی نیز به تدریج باعث بروز تغییرات ملی و تغییرات جهانی خواهند شد.

۴. کارآفرینی باعث توسعه‌ی صنعت می شود

کارآفرینان علاوه بر ایجاد ایده‌های تجاری جدید، تحقیق و توسعه را نیز ترویج می‌کنند. آنها ایده‌های خود را پرورش می‌دهند، آنها را به شکل جدیدی در می آورند و سپس ایده‌هایشان را به یک کسب و کار موفق تبدیل می‌کنند.

کارآفرینان همیشه به دنبال کشف ایده‌های جدید هستند و برای بهبود ایده‌های موجود تلاش می‌کنند. اما فعالیت‌ها و ایده‌های آن‌ها فقط بر به شرکت‌ خودشان تأثیر نمی‌گذارد بلکه تأثیرات آن بسیار فراتر از این چیزها است: وقتی که یک کارآفرین، محصولات یا خدمات یا ایده‌های جدیدی را توسعه می‌دهد، دیگران نیز از وی پیروی خواهند کرد (و حتی ایده‌های اولیه‌ی وی را اصلاح خواهند کرد)، بدین ترتیب یک ایده فقط در دست یک کارآفرین باقی نمی‌ماند بلکه در میان کارآفرینان و افراد مختلف دست به دست شده و مدام بهبود می‌یابد و تغییر می‌کند.

همین اقدامات مشترک کارآفرینان می‌توانند به صنعت یک کشور شتاب ببخشند. کارآفرینان به یکدیگر انگیزه می‌دهند، ایده‌ها و الهامات خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و برای ایجاد صنایع جدید برنام‌ ریزی می‌کنند. بدین ترتیب یک کارآفرین با ایجاد تغییرات کوچکی در صنعت، باعث می‌شود که درهای جدیدی به روی دیگران باز شود.

۵. کارآفرینی باعث بهبود و توسعه‌ی کسب و کارهای موجود می‌شود

اکثر مردم تصور می‌کنند که کارآفرینان فقط محصولات و ایده‌های کاملاً جدیدی را اختراع می‌کنند، اما کارآفرینان می‌توانند بر کسب و کار‌های موجود نیز تأثیر بگذارند. از آنجایی که کارآفرینان همواره در خارج از چارچوب می‌اندیشند، می‌توانند راه‌های نوآورانه‌ای را برای گسترش و توسعه‌ی شرکت‌های موجود ارائه دهند. مثلاً آن‌ها می‌توانند باعث نوسازی فرآیندهای تولید شوند، فناوری‌های جدیدی را برای توزیع و بازاریابی محصولات و خدمات ارائه دهند و به شرکت‌ها کمک کنند تا به شکل مؤثرتر و کارآمدتری از منابع در دسترس‌شان استفاده کنند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که حمایت و ترویج فرهنگ کارآفرینی می‌تواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشور و کسب‌وکارهای موجود داشته باشد، کارآفرینی به جامعه کمک می‌کند تا راه‌حل‌های نوآورانه‌ای را برای مواجهه با چالش‌های اجتماعی بیابد. کارآفرینان با ارائه‌ی ایده‌های جدید به جامعه، باعث ایجاد تغییرات اجتماعی در سطح ملی و جهانی می‌شوند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.