چگونه از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت کنیم؟

چگونه از بیمار مبتلا به کرونا مراقبت کنیم؟

ویروس کرونا تمام جهان را با خود درگیر کرده است و بیشتر توصیه ها و راهنمایی های مرتبط با آن به پیشگیری اختصاص دارند. اما در صورتی که یکی از نزدیکان ما به این ویروس مبتلا شود، چگونه باید از آن مراقبت کنیم؟ چه کارهایی باید انجام دهیم تا حال او وخیم تر نشود؟ چه اقداماتی لازم است تا خودمان و افراد دیگری که در خانه حضور دارند به آن مبتلا نشوند؟

در مقاله پیش رو سعی می کنیم به این سوالات پاسخ دهیم تا اگر ابتلای یکی از نزدیکانتان به این بیماری را تجربه می کنید، دستپاچه نشوید. با گومگ همراه باشید.

اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا جزء ۲۰٪ بیمارانی نباشد که نیاز به معالجه بیمارستانی دارند، لازم است اقداماتی را برای مراقبت از آن شخص شروع کرده و در عین حال خود و دیگران حاضر در خانه را نیز از ابتلا به بیماری محافظت کنید.

به طور خلاصه، شما باید بیمار را از بقیه افراد خانواده جدا کرده، او را با مایعات فراوان تغذیه کنید و برای رفع ناراحتی آن ها تدابیری اتخاذ کنید.

در ابتدا، اگر شخصی که با او زندگی می کنید، علائم کرونا مانند تب، سرفه خشک، تنگی نفس، درد عضلات، خستگی و اسهال را تجربه می کند، به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی علائم ممکن است تست کرونا را تجویز کند.

متاسفانه در حال حاضر تست کرونا به صورت محدود انجام می شود و در بسیاری از موارد، به فرد توصیه می کنند که در خانه بماند تا مدتی پس از بهبودی نیز خود را قرنطینه کند. خوشبختانه بیشتر موارد ابتلا به کرونا خفیف است، به این معنی که این افراد «قادر به بهبودی در خانه بدون مراقبت پزشکی هستند». (CDC)

البته باید توجه داشته باشید که این موارد خفیف هنوز مسری هستند و می توانند افراد دیگر را مبتلا کنند. بنابراین به هیچ عنوان افرادی را که لازم نیست، به خانه راه ندهید. همچنین حیوانات اهلی را نیز باید از بیمار دور نگه داشت، زیرا هم گربه و هم سگ می توانند به این بیماری مبتلا شوند.


از بیمار در یک اتاق جداگانه مراقبت کنید


از فرد مبتلا به بیماری کرونا در یک اتاق جداگانه مراقبت کنید. طبق توصیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، بهتر است اتاق مورد نظر از جریان هوای مطلوبی برخوردار باشد. به عنوان مثال از سیستم تهویه هوا یا یک پنجره باز بتوانید استفاده کنید.

همچنین بیمار باید ظروف، لیوان، حوله و ملافه مخصوص به خود را داشته باشد و پس از هر بار استفاده، این وسایل باید کاملاً شسته شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا برای شستشوی موارد ذکر شده، توصیه های زیر را ارائه داده است:

  • بلافاصله لباس یا ملافه ای را که بر روی آن خون، مدفوع یا مایعات بدن ریخته است، بشویید.
  • در حین دست زدن به مواد آلوده، دستکش یکبار مصرف بپوشید و وسایل آلوده را از بدن خود دور نگه دارید. دستان خود را با صابون و آب یا ضدعفونی كننده دست الكلی، بلافاصله پس از در آوردن دستکش تمیز كنید.
  • اگر از خشک کن برای خشک کردن لباس ها استفاده می کنید، درجه حرارت آن را بر روی بالاترین مقدار توصیه شده بر روی برچسب لباس تنظیم کنید.

رعایت نکات بهداشتی


اکنون که در حال مراقبت از بیماری مبتلا به کرونا هستید، زمان خوبی برای تمرین نکات بهداشتی است. شما باید از تماس با صورت خود با دست های شسته نشده خودداری کنید. دستان خود را به صورت صحیح، حداقل با ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید (چرا برای مقابله با بیماری باید دست های خود را بشوییم؟). همچنین می توانید به جای این کار از ضد عفونی کننده ای که حداقل ۶۰٪ الکل دارد استفاده کنید.

ماسک صورت می تواند مانع از انتشار COVID-19 شود. بیمار هنگام قرار گرفتن در یک اتاق مانند سایر افراد باید از ماسک صورت استفاده کند و اگر فرد بیمار در تنفس با ماسک دچار مشکل شود، فرد مراقبت کننده باید ماسک بزند.

اگر فرد مراقب در حین نگهداری از بیمار در تماس با خون، مدفوع، بزاق، خلط، استفراغ یا ادرار قرار گیرد، باید بعد از خارج شدن از اتاق بیمار، ابتدا باید دستکشش را برداشته و دور بیندازد، سپس بلافاصله دست هایش را بشوید. بعد از انجام این کارها مراقب باید ماسک صورت خود را برداشته و دور بیندازد و سپس دوباره دست هایش را بشوید.

به یاد داشته باشید که تمام سطوح لمسی مانند دستگیره درب و وسایل حمام را به صورت روزانه با اسپری ضد عفونی کننده خانگی تمیز کنید.


حال فرد مبتلا به کرونا را تحت نظر بگیرید


در حالی که بیشتر موارد ابتلا به این بیماری خفیف هستند، اما افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند ذات الریه شدید یا سندرم دیسترس حاد تنفسی هستند، ممکن است علائم شدید بیماری کرونا را تجربه کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می گوید:

اگر بیمار علائم جدی مانند مشکلات تنفسی، درد مداوم یا فشار در قفسه سینه، گیجی یا کبودی لب یا صورت داشته باشد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشد.

این مرکز همچنین می گوید، با آنکه هنوز درمانی برای کرونا وجود ندارد، اما بیمارستان ها می توانند اقداماتی را جهت کاهش عوارض ناشی از آن انجام دهند. به عنوان مثال می توانند اکسیژن اضافه به بیمار بدهند.


بهبودی و بازیابی


برای کمک به بیمار در حال بهبودی، مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت دارد و مایعات زیادی می خورد. اگر فرد تب داشته باشد می تواند از داروهای کاهش دهنده تب مانند تیلنول یا آسپرین استفاده کند. سؤالاتی درمورد اینکه آیا بیماران می توانند ایبوپروفن مصرف کنند یا خیر، وجود دارد، اما در حال حاضر مصرف آن توصیه نمی شود. همچنین لازم به ذکر است که پیش از مصرف دارو، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

زمانی که بیمار حداقب ۷۲ ساعت بدون کمک دارو تب نداشته باشد، علائمی مانند سرفه و تنگی نفس در او به مقدار قابل توجهی بهبود یافته باشد و ۷ روز از شروع اولین علائم گذشته باشد، می تواند به قرنطینه خود پایان دهد.

البته شخص می تواند تست کرونا بدهد و از منفی شدن آزمایش اطمینان حاصل کند.


منبع: livescience

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.