گان بیمار چیست و چه کاربردی دارد؟

گان بیمار چیست و چه کاربردی دارد؟

در حوزه بهداشت و درمان، لباس از اهمیت بالایی برخوردار است. درحقیقت، هر لباس با هدف خاصی طراحی و تولید می‌شود. یکی از مهم‌ترین روپوش‌ها و البسه پزشکی، گان بیمار است که برای انجام معاینات و هنگام عمل جراحی استفاده خواهد شد. این نوع روپوش به‌طور معمول ازنظر رنگ، جنس پارچه و پاکیزگی براساس استاندارد‌های مختلفی، آماده می‌شود. اگر قصد خرید عمده لباس بیمارستانی را دارید، بهتر است در ادامه این متن ما را همراهی کنید تا اطلاعات مهمی درباره گان یا لباس بیمار در اختیارتان قرار دهیم.

گان بیمار چیست؟

گان بیمار

لباس بیمار به‌عنوان بخشی از محیط مراقبت در نظر گرفته می‌شود و نقش مهمی در تعامل بین بیمار و پزشک دارد. درحقیقت، این نوع لباس‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا برای انجام معاینات، سی‌سی‌یو، آی‌سی‌یو، رادیولوژی، ام‌آرآی یا عمل‌های جراحی، بهترین کارایی را داشته و کادر درمان به‌راحتی بتوانند به بخشی از بدن بیمار که تحت درمان است، دسترسی داشته باشند. گان مخصوص بیمار از پشت با چند بند بسته شده و قد آن به طور معمول ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر است؛ ازطرفی، آستین‌های آن نسبت به حالت استاندارد، کمی کوتاه‌تر بوده تا اگر به بیمار سرم وصل شد، باعث آزار او نشود.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که برخی از این گان‌ها به‌دلیل امکان خونریزی یا کثیف‌شدن، به‌صورت یک‌بارمصرف هستند و از جنس اسپان باند، با بسته‌بندی پلاستیکی تولید می‌شوند. نوع چندبارمصرف آن نیز از جنس پنبه، ویسکوز و پلی‌استر است؛ بااین‌حال، به‌طور معمول برای دید بهتر جراح، به رنگ آبی یا سبز تولید می‌شوند؛ همچنین، منظور از گان تک یا گان تکی بیمار، همان گان بدون شلوار و کلاه است؛ ازهمین‌رو، قیمت گان بیمار، بسته به نوع آن متفاوت است.

نکات مهم تهیه گان برای بیمار

لباس بیمار مهم‌ترین عامل در حفظ کرامت و رفاه او بوده و یکی از اولین وسایلی است که در طول بستری‌شدن در بیمارستان با آن مواجه خواهد شد؛ علاوه‌براین، لباس بیمار در کنار سایر تجهیزات پزشکی، بخشی از محیط درمان محسوب می‌شود؛ ازهمین‌رو، بهتر است در هنگام خرید عمده لباس بیمارستانی به‌خصوص گان مخصوص بیمار به نکات زیر توجه کنید.

  • گان برای بیمار باید راحت و سبک باشد، چراکه ممکن است ساعت‌ها آن را بپوشد.
  • جریان هوا به‌خوبی از پارچه گان عبور کند تا باعث عرق‌کردن بیمار نشود.
  • جنس پارچه گان به‌گونه‌ای باشد که از نفوذ میکروارگانیسم‌ها جلوگیری کند.
  • ازآنجایی‌که تعداد زیادی گان در روز استفاده می‌شود، باید به میزان آلودگی زیست‌محیطی گان توجه شود.

درنهایت، علاوه‌بر قیمت گان بیمار، باید به هزینه‌های تولید و استریل‌کردن آن نیز دقت شود تا هزینه خیلی زیادی برای بیمارستان و مراکز بهداشتی به‌همراه نداشته باشد.

تاریخچه گان بیمار

تاریخچه لباس بیمارستانی

در طول قرون‌وسطی، بیماران و افراد کم‌بضاعت در درجه اول توسط راهبه‌ها و راهبان در صومعه‌ها مراقبت می‌شدند. در صومعه‌ها، ممنوع بود که مردم بدن برهنه یا نیمه‌برهنه خود را به راهبان یا راهبه‌ها نشان دهند. برخی از این قوانین نیز در طول قرن پانزدهم به بیمارستان‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه‌های قرون‌وسطایی منتقل شد.

در سالیان بعد، استفاده از لباس‌های شب در محیط‌های درمانی مرسوم شد؛ اما همچنان به‌صورت محدود محدودیت‌هایی برای درمان بیماران وجود داشت. درنهایت، می‌توان گفت که طراحی و تولید گان برای بیمار به قرن نوزدهم، زمانی‌که بیمارستان‌ها نیاز به بهبود بهداشت و ارائه لباس‌های مناسب برای بیماران فقیر داشتند، بازمی‌گردد.

ویژگی‌های گان مخصوص بیمار

گان بیمار به‌طور معمول به‌صورت تک‌سایز و با آستین بدون کش طراحی و تولید می‌شود؛ ازطرفی، بدون ایجاد آلرژی و حساسیت، در برابر پارگی و ساییدگی نیز مقاومت بالایی دارد. به‌عنوان یک عامل فیزیکی محیطی، لباس بیمار درمان را تسهیل کرده و به بهبودی ذهن و بدن کمک می‌کند. درحقیقت، این نوع لباس‌ها بخشی از محیط پزشکی هستند که بر تسریع روند بهبودی بیماران تأثیر بسیاری دارند؛ همچنین، نقش کلیدی در ایجاد ارتباط بین بیماران و کادر پزشکی خواهند داشت. چراکه خدمات پزشکی در شرایطی ارائه می‌شود که بیمار و خانواده‌اش ازنظر جسمی و عاطفی آسیب‌پذیرتر هستند.

شفا نیاز به بهبودی جسمی و ذهنی بیمار دارد و می‌توان با استفاده از ویژگی‌های مختلف مرتبط با عواطف انسانی مانند طبیعت‌دوستی، آشنایی، ثبات، زیبایی‌شناسی و آرامش به آن نزدیک شد. طراحی شفابخش برای لباس بیمار می‌تواند روند درمان را بهبود بخشد و با درنظرگرفتن حساسیت و روحیه بیماران به سازگاری با محیط درمان کمک کند؛ همچنین، طراحی گان ویژه بیمار باید استرس را کاهش داده، احساسات منفی را تسکین دهد و حتی با ایجاد آرامش، لذت و ثبات روانی و فیزیولوژیکی، در کمک به بهبودی بیمار نقش داشته باشد.

رنگ گان بیمارستانی

به‌طور معمول، رنگ گان، آبی یا سبز انتخاب می‌شود. دلیل این موضوع، تقویت دید جراح نسبت به رنگ قرمز است. ازآنجایی‌که رنگ‌ها بر روی بینایی و دید پزشک تاثیرگذارند، انتخاب نوع رنگ گان باید به‌گونه‌ای باشد که درنهایت منجر به تمرکز بیشتر جراح شود.

نوع پارچه گان‌های بیمارستانی چگونه است؟

به‌طورکلی، پارچه‌هایی که در تولید گان‌های پزشکی استفاده شده همچون اسپان باند، به‌دلیل کاربری‌های متفاوت، گرماژهای مختلفی دارند. درحقیقت، هرچه گرماژ پارچه بیشتر باشد، کیفیت آن افزایش‌یافته و احتمال نفوذ مایعات در آن کمتر است؛ البته قیمت گان بیمار نیز بالاتر می‌رود؛ بااین‌حال، بهتر است گان مخصوص بیماران، گرماژ بالایی داشته باشد تا احتمال پارگی پارچه نیز به حداقل برسد؛ ازهمین‌رو، به‌طور معمول از پارچه‌هایی با گرماژ 35 تا 40 گرم استفاده می‌کنند؛ درنهایت، جنس پارچه گان، باید طوری باشد که در مقابل شست‌وشوی روزانه با مواد شیمیایی قوی، مقاوم بوده و رنگ خود را از دست ندهد.

گان بیمار

سخن آخر

همان‌طورکه در متن بالا به آن پرداختیم، گان بیمار باید علاوه‌بر سبک و راحت‌بودن، جنس و رنگ پارچه آن به‌گونه‌ای باشد تا آلودگی را مشخص کرده و به‌راحتی استریل شود. ازطرفی، بهتر است رنگ‌بندی آن به بهبودی جسمی و ذهنی بیمار کمک کرده و با تقویت روحیه، باعث دریافت مؤثرتر روش درمانی شود. درنهایت، اگر قصد خرید لباس بیمارستانی را دارید، پیشنهاد می‌شود از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید تا خیال‌تان بابت قیمت و کیفیت محصولات راحت باشد. به نظر شما بهترین رنگ برای روپوش بیمار چیست؟

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.