چاقی شکم موضوعی است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. چربی انباشته شده در ناحیه شکم در مقایسه با بقیه بدن خیلی زیاد نیست. به طور کلی ما دو نوع چربی در ناحیه شکم داریم: یکی چربی زیر پوستی و دیگری چربی موجود در نواحی احشایی داخل شکم. خبر خوب آن است که بیشتر چربی که با چشم می بینید، چربی زیر پوستی است و به راحتی با کمک رژیم غذایی و ورزش می توان آن را حذف کرد. در ادامه انواع چاقی شکم را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

چربی جلدی یا زیر پوستی

مهم ترین نکته آن است که چربی زیر جلدی در مقایسه با چربی احشایی زیاد خطرناک نیست و ارتباط زیادی با بیماری ها ندارد. چربی زیر پوستی یا جلدی نرم است، تکان می خورد و در زنان بیشتر از مردان قابل مشاهده است.

البته این به آن معنا نیست که باید نسبت به آن بی توجه باشیم. این نوع چاقی شکم می تواند در طولانی مدت خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش دهد. همچنین از نظر ظاهری و زیبایی نیز می تواند اعتماد به نفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

چربی احشایی

چربی احشایی به چربی گفته می شود که اطراف پانکراس، کبد، روده و سایر اعضای داخلی شکم تجمع یافته است. این چربی می تواند سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد و در واقع چربی مضر به حساب می آید.

اگر چربی ناحیه شکم شما سفت است و شکلی شبیه به سیب دارد، باید به طور جدی تری به آن توجه کنید. چربی احشایی به شدت با حساسیت به انسولین و افزایش قند خون در ارتباط است. افراد مبتلا به چربی احشایی در مقایسه با کسانی که دچار انواع دیگر چاقی شکم هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می گیرند.

چربی احشایی معمولا در مردان بیشتر از زنان دیده می شود. البته در زنان نیز بعد از سن یائسگی ممکن است سطح این چربی افزایش پیدا کند.

چرا چربی احشایی خطرناک است؟

همانطور که اشاره کردیم، چربی احشایی در اطراف اندام های داخلی قرار می گیرند و می توانند خطر آسیب به اندام ها را افزایش دهند. به عنوان مثال، این چربی ها می توانند کبد فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد التهاب در کبد شوند. همچنین این نوع چاقی شکم می تواند باعث افزایش فشار خون، چربی خون، بیماری های قلبی و دیابت شود.

پزشکان یکی از راه های پیشگیری از بیماری ها را کاهش چربی های دور کمر در نظر می گیرند. به همین دلیل لازم است که باید اندازه دور کمر خود را در همیشه بررسی کنید.

اگر چه چربی های زیر جلدی به اندازه چربی های احشایی پرخطر نیستند، اما تمام انواع چاقی شکم می توانند باعث بروز بیماری های مختلفی از جمله دیابت شوند.

نحوه کاهش انواع چاقی شکم

خوشبختانه روش های زیادی وجود دارند که می توانند به کاهش چربی های شکمی کمک کنند. این روش ها توسط علم به اثبات رسیده اند و می توانند به افراد کمک کنند تا زندگی سالم تری داشته باشند.

مهم ترین روش ها برای کاهش چربی در ناحیه شکم عبارتند از:

  • افزایش مصرف فیبر: سبزیجات و فیبرها می توانند کمک کنند تا شما چربی بیشتری از دست بدهید و شاهد کاهش وزن و لاغری خود باشید.
  • تحرک بیشتر و ورزش: ورزش و فعالیت جسمی می تواند باعث کاهش وزن و لاغرتر شدن شکم شود. اگر نمی دانید چگونه ورزش را شروع کنید، پیشنهاد می کنیم به بخش برنامه بدنسازی گومگ مراجعه کنید.
  • حذف نوشیدنی های شیرین: اگر قصد دارید با انوع چاقی شکم مقابله کنید، بهتر است دور نوشیدنی های حاوی قند مانند نوشابه و آبمیوه های صنعتی را خط بکشید.
  • بیشتر بخوابید: مطالعات ثابت کرده است که کم خوابی با افزایش چاقی شکم ارتباط مستقیم دارد، به همین دلیل توصیه می شود اهمیت خواب شبانه را جدی بگیرید.
  • افزایش مصرف پروتئین: افزایش پروتئین در رژیم غذایی می تواند به حذف انواع چاقی شکم کمک کند. بهتر است میزان مصرف پروتئین های سالم مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ و موارد مشابه را بیشتر کنید.
  • فست فود را کنار بگذارید: غذاهای کنسرو شده، فست فودها و غذاهای آماده سرشار از مواد نگه دارنده، نمک و چربی هستند و باعث افزایش چاقی شکم می شوند.
  • مصرف الکل را کنار بگذارید: نوشیدن الکل باعث افزایش چاقی در ناحیه شکم می شود.
  • غذاهای سالم بخورید: سبزی، میوه، انواع آجیل و روغن های سالم را در برنامه غذایی خود داشته باشید.

علاوه بر موارد فوق، مطالعات ثابت کرده است که محدود کردن کربوهیدرات ها نیز می تواند تاثیر چشمگیری در حذف چربی های ناحیه شکم داشته باشد. همچنین محدود کردن کربوهیدرات می تواند در درمان تخمدان پلی کیستیک و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو موثر باشد.

با این حال رژیم غذایی نوعی انتخاب فردی است و برای افراد مختلف متفاوت می باشد. به همین دلیل توصیه می کنیم پیش از اقدام به تغییر در رژیم، از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید تا با توجه به شرایط و مشخصات فردی به شما برنامه غذایی مناسب را معرفی کند.

منبع این مقاله healthline می باشد.