چگونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم

چگونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم

اعتماد به نفس بالا معمولا با داشتن احساساتی نظیر اعتماد به توانایی ها، خصوصیات و قضاوت دیگران نسبت به خود تعریف می شود. اعتماد به نفس برای حفظ سلامت جسمی و روانی شما بسیار اهمیت دارد و داشتن اعتماد به نفس بالا می تواند نقش پر رنگی در موفقیت شما در زندگی شخصی و حرفه ای ایفا کند.

مزایای اعتماد به نفس بالا

زمانی که به خودتان ایمان داشته باشید، همیشه تمایل به امتحان کردن چیزهای جدید خواهید داشت. مثلا اگر برای افزایش توانایی هایتان در کلاس آشپزی شرکت می کنید، شما به خودتان ایمان دارید که می توانید به سطح مورد نظرتان در آشپزی برسید و به همین دلیل در آن کلاس ثبت نام کرده اید.

زمانی که به خودتان اطمینان دارید، می توانید منابع مورد نیاز برای رسیدن به اهدافتان را تامین کنید. در واقع به جای اتلاف وقت و انرژی در مورد نگرانی از اینکه «نمی توانید» یا «به اندازه کافی خوب نیستید»، می توانید انرژی خود را صرف تلاش بیشتر کردن کنید. به همین دلیل زمانی که احساس اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، عملکرد بهتری در زندگی خواهید داشت.

به عنوان مثال در صورتی که بخواهید گزارشی را تهیه و به مخاطبان خود ارائه دهید (مانند ارائه در دانشگاه)، اگر به توانایی ارتباطی خود اعتماد کافی نداشته باشید، ممکن است نگران شوید که کسی به گزارشتان گوش ندهد. در چنین حالتی به جای اینکه تمرکزتان بر اطمینان خاطر دادن به مخاطبان و حفظ جذابیت ارائه باشد، ممکن است تمام تلاشتان را بر کنترل استرس و موارد حاشیه ای بگذارید و در نهایت یک گزارش ضعیف داشته باشید.

خوشبختانه راهکارهایی وجود دارند که می توانید برای افزایش اعتماد به نفس خود انجام دهید. بنابراین اگر شما هم به دنبال پاسخ به این سوال هستید که چگونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم، مطالعه نکات زیر را از دست ندهید.

چگونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم

چگونه اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم؟

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

مقایسه کردن خودتان با دیگران در شبکه های اجتماعی یا مقایسه درآمدتان با دوستتان، به هیچ عنوان مقایسه های سالمی نیستند. جالب است بدانید که در تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت، مشخص شد که ارتباط مستقیمی بین حسادت و احساسی که نسبت به خودتان دارید، وجود دارد.

محققان دریافتند افرادی که خود را با دیگران مقایسه می کنند، دچار حسادت می شوند و هرچه حسادت آن ها بیشتر می شود، احساسشان نسبت به خودشان نیز بدتر می شود. در واقع این می تواند یک چرخه معیوب باشد.

ثروت، دارایی، مهارت، دستاوردها و ویژگی های خود را با دیگران مقایسه نکنید. فکر کردن به اینکه دیگران از شما بهتر هستند یا چیزهای بیشتری دارند، اعتماد به نفس شما را از بین می برد. زمانی که متوجه می شوید که در حال مقایسه کردن خودتان با دیگران هستید، به خود یادآوری کنید که انجام این کار مفید نیست.

هر کسی در حال گذراندن زندگی خود است و زندگی یک رقابت نیست.

از بدن خود مراقبت کنید

اگر از بدن خود مراقبت نمی کنید، مطمئنا احساس خوبی نسبت به خودتان ندارید. کم خوابیدن، رژیم غذایی ناسالم و ورزش نکردن باعث می شود تا سلامتتان تحت تاثیر قرار بگیرد. مطالعات نشان می دهند که افزایش فعالیت بدنی باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، نشان داد که فعالیت بدنی منظم باعث بهبود تناسب اندام می شود و در نتیجه، احساس اعتماد به نفس بالاتری ر انسان ایجاد می شود.

مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. وقتی که از جسم خود احساس رضایت داشته باشید، به طور طبیعی احساس اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت.

پیشنهاد می کنیم برای ورزش کردن، مطالب زیر را از دست ندهید:

با خودتان همدردی کنید

همدردی با خود به این معناست که در زمان اشتباه کردن، شکست خوردن یا موارد این چنینی، بتوانید با خودتان مهربان باشید. اگر در چنین مواقعی خود را سرزنش کنید، نه تنها باعث افزایش انگیزه و رفع مشکل نمی شود، بلکه تحقیقات نشان می دهند که اثر متضاد دارد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، نشان داد که همدردی با خود به اعتماد به نفس بالاتر کمک می کند. مثلا بهتر است از جمله «هر کسی گاهی اوقات اشتباه می کند» به جای «من خیلی احمق هستم. من همه چیز را خراب کردم» استفاده کنید.

به جای اینکه خودتان را مورد تنبیه قرار دهید، سعی کنید با خود مانند یک دوست قابل اعتماد صحبت کنید. کمی خود را آرام کنید، به خود بخندید و به خود یادآوری کنید که هیچ کس کامل نیست.

با ترس هایتان روبرو شوید

گاهی اوقات، افراد فعالیت های خود را متوقف می کنند تا به اعتماد به نفس کافی برای انجام آن کار برسند. به عنوان مثال ممکن است به دلیل عدم اعتماد به نفس، یک مهمانی را دائما به تاخیر بیندازید. اما گاهی اوقات بهترین راه برای افزایش اعتماد به نفس، انجام دادن آن کار است.

اگر از انجام دادن بعضی از کارها به دلیل عدم اعتماد به نفس، می ترسید، آن کارها را انجام دهید. البته این بدان معنا نیست که حق تمرین کردن را از خودتان بگیرید. مثلا اگر سخنرانی بزرگی دارید، در مقابل دوستان و خانواده خود تمرین کنید تا اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید. اما توقع نداشته باشید که تا قبل از انجام سخنرانی به آمادگی ۱۰۰ درصردی برسید. زیرا ممکن است هرگز به این درصد از اطمینان نرسید.

در واقع مواجه شدن با کارهایی که از آن ها ترس دارید، می توانید به بهبود عملکرد شما کمک کند.

خودتان را محک بزنید

وقتی مغزتان به شما می گوید كه لازم نیست در یک جلسه صحبت کنید یا لازم نیست بیشتر از توانایی هایتان کاری کنید، به خود یادآوری كنید كه افكار شما همیشه دقیق نیستند و گاهی اوقات بهترین راه برای مقابله با این افکار، به چالش کشیدن خودتان است.

سعی کنید کارهایی را انجام دهید که مغزتان به شما می گوید نمی توانید. به خود بگویید که این فقط یک آزمایش ساده است و آن را انجام دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد. ممکن است پس از هر بار انجام دادن این کار متوجه شوید که نتیجه کار، برخلاف تصور ذهنی که داشتید، خوب پیش می رود و هر بار که به جلو حرکت می کنید می توانید اعتماد به نفس بیشتری به دست آورید.


منبع: verywellmind

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.