داشتن موهایی براق و سالم باعث زیبایی و آراستگی ظاهر ما می شود. شامپوها و نرم کننده ها برای حلقظ سلامت و زیبایی مو کافی نیستند و نکته کلیدی برای داشتن چنین مویی، در مواد غذایی شما نهفه است. تغذیه مناسب علاوه بر حفظ سلامت موها، بر سلامت کلی بدن شما نیز اثر می گذارد.

در این مقاله شما را با ۱۰ ماده غذایی آشنا می کنیم که با مصرف آن ها می توانید موهای خود را زیبا، سالم و درخشنده کنید.

ماهی آزاد

نمی دانید چگونه سلامت را به موهای خود برگردانید؟ مصرف مقدار کافی پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ رمز کار است! ماهی آزاد منبع بسیار خوبی از پروتئین بوده و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است، که برای سلامت پوست سر ضروری هستند. کمبود امگا ۳ می تواند منجر به خشکی پوست سر و کدر شدن موها شود. افراد گیاهخوار می توانند امگا ۳ مورد نیازشان را با خوردن یک تا دو قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده دریافت کنند.

بهترین مواد غذایی برای زیبایی و سلامت مو

سبزیجات تیره رنگ

اسفناج، کلم پیچ و سایر سبزیجاتی که رنگ سبز تیره دارند، منابع بسیار خوبی از ویتامین های A و C هستند که برای تولید ماده روغنی به نام سبوم مورد نیاز هستند. سبوم توسط فولیکول های مو ترشح می شود و می تواند همچون یک نرم کننده طبیعی مو عمل کند. سبزیجات تیره رنگ تقریبا در تمام رژیم های غذایی سالم حضور دارند.

همچنین بخوانید: ۲۱ سبزیجات کم کالری و مفید را بشناسید

حبوبات

حبوباتی مانند لوبیا و عدس منابع بسیار خوبی از پروتئین، آهن، روی و بیوتین هستند. کمبود بیوتین با آنکه به ندرت رخ می دهد، اما در صورت ابتلا به آن می تواند باعث شکنندگی مو شود. حبوبات از مواد غذایی بسیار مفید و سالم برای پوست و مو هستند.

بهترین مواد غذایی برای زیبایی و سلامت مو

آجیل

یکی از مهم ترین اصول داشتن موهای سالم، خوردن آجیل است. کمبود روی (زینک) می تواند منجر به ریزش مو شود و آجیل ها منابع عالی این ماده معدنی هستند. گردو، بادام هندی و بادام درختی، همگی از منابع غنی زینک هستند و می توانند به حفظ سلامت موهای شما کمک کنند. گردو علاوه بر زینک، حاوی اسید آلفا-لینولئیک و اسیدهای چرب امگا ۳ است که می توانند به عنوان نرم کننده های طبیعی مو عمل کنند.

همچنین بخوانید: درمان ریزش مو با پانزده ماسک طبیعی و موثر

طیور

پروتئین نیز یکی از مهم ترین مواد غذایی برای داشتن موهای سالم است. عدم وجود پروتئین کافی در رژیم غذایی باعث ضعف، از بین رفتن رنگ و شکننده شدن موها می شود. از بهترین منابع تامین پروتئین باکیفیت، مرغ و بوقلمون هستند.

بهترین مواد غذایی برای زیبایی و سلامت مو

تخم مرغ

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، بیوتین و ویتامین B-12 است که همگی از مواد مغذی مهم برای سلامت موها هستند. از این رو تخم مرغ یکی از بهترین گزینه ها برای سلامت و زیبایی موها است.

همچنین بخوانید: ماسک تخم مرغ برای مو: ۵ ماسک شگفت انگیز و ساده

غلات کامل

غلات کامل می توانند در رسیدن به موهای سالم به شما کمک کنند. نان گندم کامل و غلات صبحانه غنی شده می توانند زینک، آهن و ویتامین B مورد نیاز بدن شما را تأمین کنند. برای داشتن موهای سالم تر، غلات کامل بیشتری بخورید.

بهترین مواد غذایی برای زیبایی و سلامت مو

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین یک منبع عالی از بتاکاروتن است. بدن این ترکیب را به ویتامین A تبدیل می کند که با سلامت مو ارتباط دارد. یک سیب زمینی شیرین متوسط می تواند بیش از ۴ برابر نیاز روزانه شما به بتاکاروتن را برطرف کند. همچنین ویتامین A می تواند سرعت رشد مو را تسریع کرده و آن ها را ضخیم کند.

همچنین بخوانید: برنامه بدنسازی حجمی

لبنیات کم چرب

با خوردن لبنیات غنی از کلسیم، سلامت موهای خود را تضمین کنید. کلسیم یک ماده معدنی مهم برای رشد مو است و می توان آن را در محصولات لبنی کم چرب مانند شیر و ماست پیدا کرد. علاوه بر این، چنین محصولاتی حاوی آب پنیر و کازئین هستند که از منابع مهم پروتئین به شمار می روند. مقداری تخم کتان یا گردو آسیاب شده را روی ماست خود بریزید تا اسیدهای چرب امگا ۳ و زینک را به آن اضافه کرده باشید.

بهترین مواد غذایی برای زیبایی و سلامت مو

هویج

برای داشتن موهایی سالم و زیبا، باید مواد غذایی حاوی ویتامین A را به رژیم خود اضافه کنید. یکی از بهترین مواد حاوی این ویتامین، هویج است. هویج به دلیل کمک به بینایی شهرت دارد، اما یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامت پوست سر نیز می باشد.

منبع: onhealth