تغذیه
تمام خواص دانه چیا برای سلامتی و زیبایی

خواص دانه چیا که با نام تخم چیا هم شناخته می شود، شما را شگفت زده خواهند کرد. در این مطلب می خواهیم تمام خواص آن را برای شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

خواص دانه چیا طیف گسترده ای را پوشش می دهند. از تاثیرات مثبت آن بر روی پوست تا کاهش وزن و بهبود عملکرد داخلی. با آنکه مدت هاست در کشورهای دیگر از این دانه مغذی استفاده می شود، اما در کشور ما به تازگی مورد توجه مردم قرار گرفته است.

بسیاری از افراد ممکن است آن را با تخم شربتی اشتباه بگیرند، اما این گیاه متفاوت از آن بوده و مصرف آن به گونه ای دیگر است.

جالب است بدانید که از دانه چیه در طب سنتی کشورهای غربی بسیار استفاده شده است. دلیل اینکه در کشورهای غربی استفاده از آن بیشتر می باشد این است که گیاه چیا از گیاهان بومی آمریکای مرکزی می باشد.

خواص دانه چیا برای انسان

اگر شما هم می خواهید از تمام خواص دانه چیا مطلع شوید، در ادامه با گومگ همراه باشید.

کمک به کاهش وزن و لاغری

یکی از خواص دانه چیا این است که به علت داشتن فیبر بالا، اشتهای شما را کم می کند و باعث می شود سریعتر از حالت عادی سیر شوید. این کاهش اشتها سبب می شود کمتر غذا بخورید و اشتهای کاذب شما را از بین می برد.

در نتیجه از خوردن خوراکی های پر کالری اجتناب خواهید کرد و در نهایت می توانید وزن خود را کاهش دهید و به سمت لاغری پیش بروید. البته دقت داشته باشید که نیازی نیست برای کاهش وزن، مصرف آن را بیش از اندازه بالا ببرید، همین که به صورت متعادل از آن مصرف کنید کافی است.

جوان سازی پوست و کاهش چین و چروک

رادیکال های آزاد را احتمالا می شناسید. این عوامل باعث مشکلات زیادی مانند پیری، افزایش چین و چروک و… در پوست می شوند. اینجاست که یکی دیگر از خواص دانه چیا به کمکتان می آید.

دانه چیا غنی از آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. در نتیجه باعث کاهش چین و چروک و افزایش لطافت و جوان سازی پوست شما خواهند شد.

پروتئین با کیفیت؛ یکی دیگر از خواص دانه چیا

دانه چیا سرشار از پروتئین با کیفیت بالا است. تقریبا ۱۴ درصد از وزن آن را پروتئین تشکیل می دهد که در بین گیاهان، بسیار بالا محسوب می شود.

البته خواص دانه چیا در این زمینه فقط به پروتئین محدود نمی شود، این ماده غذایی دارای آمینو اسیدهای ضروری نیر می باشد که بدن قادر به تولید آن ها نیست و حتما باید از طریق تغذیه تامین شوند.

دانه چیا می تواند بهترین منبع تامین پروتئین برای افرادی باشد که نمی توانند محصولات لبنی یا گوشت مصرف کنند.

دانه های چیا مانند تخم کتان، سرشار از امگا۳ هستند

شاید تعجب کنید که در وزن برابر، دانه چیا از ماهی هم امگا۳ بیشتری در خود دارد. البته بهتر است بدانید که امگا۳ موجود در دانه های چیا عمدتا از نوع آلفا لینولنیک اسید تشکیل شده است که ارزش غذایی آنها به اندازه ای که تصور می کنید مفید نیست.

کاهش خطر حملات قلبی با خواص دانه چیا

با توجه به اینکه این دانه های مغذی سرشار از پروتئین، فیبر و امگا۳ هستند، می تواند پیش بینی کرد که در کاهش خطر حملات قلبی موثر هستند.

مطالعات محدودی بر روی این خاصیت دانه چیا صورت گرفته است و به همین دلیل نمی توان با قاطعیت در مورد آن سخن گفت.

طبق تحقیقاتی که بر روی موش ها انجام شده است، دانه های چیا می توانند برخی از عوامل خطر آفرین حملات قلبی مانند تری گلیسریدها را کاهش دهند.

همچنین چندین مطالعه که اخیرا انجام شده اند، نشان می دهند دانه های چیا می توانند به طور قابل توجهی فشار خون افرادی را که به فشار خون بالا مبتلا هستند، کاهش دهند.

خواص تغذیه ای برای سلامت استخوان ها

از خواص دانه چیا که بسیار اهمیت دارد این است که دارای مواد مغذی بسیار موثر در سلامت استخوان می باشد. این مواد مغذی عبارتند از پروتئین، کلسیم، منیزیم و فسفر.

در بین این موارد، میزان کلسیم بیشتر است و از اهمیت بالاتری برخوردار است. آنقدر مقدار آن در دانه چیا بالا است که از بسیاری از محصولات لبنی بیشتر می باشد. دانه های چیا برای افرادی که نمی توانند از محصولات لبنی استفاده کنند، بهترین جایگزین می باشد.

البته این نکته را هم در نظر بگیرید که این دانه های شگفت انگیز حاوی فیتیک اسید می باشند که جذب کلسیم را مقداری کاهش می دهد.

کاهش سطح قند خون با خواص دانه چیا

مصرف دانه های چیا می تواند سطح قند خون ناشی از دیابت نوع دو را کاهش دهد. مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده اند، نشان می دهند یکی از خواص دانه چیا این است که می تواند سطح قند خون را کنترل کند به ثبات آن پس از وعده های غذایی کمک کند.

همچنین مطالعاتی که بر روی انسان ها انجام شده اند، نشان می دهند افرادی که از نان حاوی چیا مصرف می کنند، قند خون پایین تری نسبت به افراد دیگر دارند.

کاهش التهاب شدید

التهاب پاسخ طبیعی بدن به عفونت یا آسیب است که قرمزی و تورم را می توان به عنوان نمونه ای از علائم آن نام برد.

اگرچه التهاب می تواند عفونت، ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل عفونی را از بین ببرد اما گاهی می توان موجب دردسر هم بشود. این اتفاق معمولا در التهابات مزمن و شدید می افتد که ممکن است در نهایت به بیماری های قلبی یا سرطان منجر شود.

التهاب مزمن معمولا با علائم آشکاری همراه نیست و برای تشخیص آن باید آزمایش خون انجام شود.

عادات مختلف زندگی ناسالم مانند کشیدن سیگار، عدم ورزش یا رژیم غذایی ناسالم می توانند از عوامل ایجاد التهاب مزمن باشند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، خاصیت دانه چیا در کاهش التهاب به اثبات رسیده و می توان با قاطعیت در مورد آن سخن گفت.

راحتی استفاده از دانه چیا

شاید بگویید راحتی استفاده از یک ماده غذایی را مگر می توان بخشی از خواص آن در نظر گرفت! پاسخ شما مشخص است: استفاده از این دانه مغذی آنقدر آسان است که می توان این مورد را به عنوان خاصیت آن در نظر گرفت.

دانه های چیا را تقریبا می توان با هر غذا و خوراکی اضافه کرد و از خواص بی نظیر آن بهره مند شد. شما می توانید آن ها را به فرنی، سالاد، پودینگ و هر غذای دیگری که دوست دارید اضافه کنید.

داغ ترین مطالب