خواص روغن ماهی برای سلامتی؛ خلاصه و مفید

خواص روغن ماهی برای سلامتی؛ خلاصه و مفید

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که برای سلامتی بسیار مهم هستند. با خواص روغن ماهی و فواید مختلف آن در این مقاله بیشتر آشنا خواهیم شد.

روغن ماهی یکی از رایج ترین مکمل ها در جهان است. اگر زیاد ماهی روغنی نمی خورید، مصرف مکمل های روغن ماهی ممکن است به شما در دریافت اسیدهای چرب امگا۳ کمک کنند.

روغن ماهی چیست؟

روغن ماهی، چربی یا روغنی است که از بافت ماهی های روغنی مانند شاه ماهی، ماهی تن، آنچوی و ماهی خال خالی تهیه و استخراج می شود. البته گاهی اوقات از کبد ماهی ها نیر قابل تولید است. توصیه می شود یک تا دو بار در هفته ماهی بخورید، زیرا اسیدهای چرب امگا۳ موجود در ماهی مزایای سلامتی بسیاری از جمله محافظت در برابر تعداد زیادی از بیماری ها را دارند.

روغن ماهی علاوه بر اینکه سرشار از امگا۳ است، حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین A و D نیز می باشد. اگر شما از دسته افرادی هستید که به اندازه کافی ماهی نمی خورید، مکمل های روغن ماهی می توانند به شما در دریافت مقدار کافی امگا۳ کمک کنند.

امگا۳ موجود در روغن ماهی نسبت به امگا۳ موجود در گیاهان دارای فواید بیشتری برای سلامتی می باشد.

خواص روغن ماهی

همانطور که گفتیم، روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که برای سلامتی شما بسیار مهم هستند. این روغن فواید مختلفی را برای شما به همراه می آورد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

۱- خواص روغن ماهی برای سلامت قلب

مطالعات نشان می دهند افرادی که ماهی زیادی می خورند، به میزان قابل توجهی کمتر در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند و به نظر می رسد بسیاری از عوامل خطر ساز برای قلب به دلیل مصرف ماهی یا روغن ماهی کاهش می یابند. خواص روغن ماهی برای سلامتی قلب شامل موارد زیر است:

  • سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد: روغن ماهی می تواند سطح کلسترول “خوب” را افزایش دهد. البته هنوز مشخص نیست که می تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد یا خیر.
  • تری گلیسیرید را کاهش می دهد: این روغن می تواند تری گلیسیریدها را در حدود ۱۵ تا ۳۰٪ کاهش دهد.
  • فشار خون را کاهش می دهد: حتی کمی روغن ماهی می تواند به کاهش فشار خون در افراد دارای فشار خون بالا کمک کند.
  • از آریتمی های کشنده جلوگیری می کند: روغن ماهی خطر ابتلا به آریتمی کشنده در افراد در معرض خطر را کاهش می دهد که در برخی موارد می تواند باعث حمله قلبی شود.

اگرچه مکمل های روغن ماهی می توانند بسیاری از عوامل خطرساز بیماری قلبی را کاهش دهند، اما هیچ شواهد روشنی وجود ندارد که بتواند تایید کند که از حمله قلبی یا سکته مغزی هم جلوگیری می کند.

۲- به کاهش وزن کمک می کند

مکمل های روغن ماهی می توانند به کاهش چربی دور کمر و همچنین به کاهش وزن کمک کنند. البته باید همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش همراه باشد تا بهترین نتیجه ممکن را داشته باشد.

چاقی می تواند خطر سایر بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

مکمل های روغن ماهی می توانند ترکیبات مضر بدن و عوامل خطرزا در بروز بیماری های قلبی را در افراد چاق کاهش دهند. اگر می خواهید لاغر شوید، توصیه می کنیم از برنامه بدنسازی های زیر استفاده کنید:

۳- فواید روغن ماهی برای سلامت چشم

سلامت چشم ها تا حد زیادی به چربی های امگا۳ بستگی دارد. شواهد نشان می دهد افرادی که به اندازه کافی امگا۳ دریافت نمی کنند، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های چشمی قرار دارند.

علاوه بر این ها، سلامت چشم با افزایش سن شروع به کاهش می کند که ممکن است منجر به ابتلا به دژنراسیون وابسته‌به‌سن ماکولا شود.

خوردن ماهی می تواند به جلوگیری از بیماری های چشمی کمک کند. با این حال، مشخص نیست که آیا مکمل های روغن ماهی هم اثر مشابهی دارند یا خیر.

۴- خواص روغن ماهی برای اختلالات روانی

حدود ۶۰٪ از مغز شما از چربی تشکیل شده است که بسیاری از این چربی ها، اسیدهای چرب امگا۳ هستند. بنابراین امگا۳ برای عملکرد طبیعی مغز ضروری است.

در حقیقت برخی مطالعات حاکی از آن است که افراد با اختلالات روانی خاصی، سطح امگا۳ پایین تری نسبت به افراد عادی دارند.

جالب اینجاست که تحقیقات نشان می دهند مکمل های روغن ماهی می توانند از بروز علائم برخی از اختلالات روانی جلوگیری کنند.

علاوه بر این ها، مصرف زیاد روغن ماهی ممکن است برخی از علائم اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی را کاهش دهد.

۵- خواص روغن ماهی برای کاهش التهاب

در واقع التهاب نوعی پاسخ سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت و درمان آن است. با این وجود، التهاب مزمن با بیماری های جدی مانند چاقی، دیابت، افسردگی و بیماری های قلبی همراه است و کاهش التهاب می تواند به درمان علائم این بیماری ها کمک کند.

از آنجا که روغن ماهی دارای خواص ضد التهابی است، ممکن است به معالجه بیماری التهاب مزمن کمک کند.

علاوه بر این، مکمل های روغن ماهی می توانند درد مفاصل، سفتی عضلات و نیازهای دارویی در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی (که باعث ایجاد درد در مفاصل می شود) را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

روغن ماهی دارای اثرات ضد التهابی قوی است و می تواند به کاهش علائم بیماری های التهابی به ویژه روماتیسم مفصلی کمک کند.

۶- خواص روغن ماهی برای پوست

پوست شما بزرگترین عضو بدن شماست و حاوی اسیدهای چرب امگا۳ فراوان است. سلامت پوست می تواند در طول زندگی، به ویژه در دوران پیری یا بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب کاهش یابد. روغن ماهی می تواند تا حد زیادی این موارد را کاهش دهد و باعث شادابی و طراوت پوست شود.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.