فواید ماهی و مزایای فوق العاده مصرف آن برای بدن

فواید ماهی و مزایای فوق العاده مصرف آن برای بدن

حتما شما هم توصیه های فراوانی را در مورد فواید ماهی شنیده اید. ماهی یکی از سالم ترین مواد غذایی در جهان می باشد و پزشکان پیشنهاد می کنند حداقل سه بار در هفته از آن مصرف کنید. این ماده مغذی سرشار از منابع غذایی مورد نیاز بدن، از جمله امگا ۳ است و می تواند بر سلامت جسم و روان انسان تاثیرات مثبت بسیاری بگذارد. در ادامه با گومگ همراه باشید تا فواید شگفت انگیز مصرف ماهی را بشناسیم.

کاهش خطر سکته های قلبی و مغزی

تحقیقات علمی معتبر بسیاری بر روی فواید ماهی برای جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی انجام شده اند که تقریبا تمام آن ها، این ماده غذایی را در کاهش این خطرات موثر می دانند. طبق آمارهای جهانی، سکته قلبی و سکته مغزی از اصلی ترین عوامل مرگ زودرس می باشند و مصرف ماهی می تواند تاحد زیادی با آن ها مقابله کند.

همانطور که گفتیم، ماهی سرشار از امگا ۳ است که برای سلامت قلب و عروق نقش بسیار مهمی ایفا می کند. جالب است بدانید که طی یک تحقیق که بر روی ۴۰ هزار مرد انجام شد، مشخص شد که چند بار مصرف ماهی در هفته می تواند تا ۱۵٪ خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

ماهی سرشار از ویتامین D است

ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است که در بسیاری از عملکردهای بدن ایفای نقش می کند. منبع اصلی تامین این ویتامین نور خورشید می باشد، اما این راه تامین ویتامین برای همه مناسب نیست. راه دیگر تامین ویتامین D تغذیه است و در این میان، ماهی های چرب مانند ساردین و قزل آلا بسیار شاخص هستند.

جالب است بدانید که حدود ۱۱۳ گرم ماهی سالمون پخته تقریبا می تواند تمام نیاز روزانه شما را به ویتامین دی تامین کند.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم مصرف ماهی، به خصوص ماهی های چرب را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

فواید ماهی و مزایای فوق العاده مصرف آن برای بدن
فواید مصرف ماهی فقط به سلامت جسمی ختم نمی شود

کاهش ابتلا به بیماری های خودایمنی

بیماری های خودایمنی همانطور که از نامشان مشخص است، به اختلال در سیستم ایمنی بدن اشاره دارند. این بیماری ها زمانی رخ می دهند که دستگاه ایمنی، بافت های سالم بدن را به عنوان دشمن تشخیص داده و به آن ها حمله می کند. به عنوان مثال بیماری دیابت نوع یک نوعی بیماری خودایمنی می باشد.

تحقیقات نشان داده اند که ویتامین D و اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در روغن ماهی و خود ماهی، می توانند از ابتلا به دیابت بارداری و دیابت نوع یک در کودکان جلوگیری کنند. جالب است بدانید که فواید ماهی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های ام اس و آرتروز نیز می شود.

ماهی سرشار از مواد مغذی است

بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن ما باید از طریق تغذیه دریافت شوند و بدن ما نمی تواند آن ها را تولید کند. این تصور که تمام چربی ها مضر هستند باعث شده است تا بسیاری از افراد از مصرف ماهی های چرب دوری کنند. اما باید بدانید که ماهی های چرب مانند سالمون، تن و خالمخالی از سالم ترین انواع ماهی هستند و حتی می توانند تاثیر بیشتری بر سلامتی شما بگذارند.

در واقع یکی از چربی های سالم موجود در این ماهی ها، امگا ۳ می باشد که مصرف آن با کاهش ابتلا به بسیاری از بیماری ها رابطه مستقیم دارد. این ماهی ها سرشار از ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند.

تقویت و حفظ بینایی در سنین بالا

همانطور که با بالا رفتن سن، بسیاری از عملکردهای بدن تحت تاثیر قرار می گیرند و عمدتا دچار ضعف می شوند، بینایی نیز در سنین بالا می تواند دچار مشکلاتی شود. در این زمینه بر روی تاثیر فواید ماهی بر حفظ و تقویت بینایی تحقیقات بسیاری صورت گرفته است که تقریبا تمام آن ها مثبت بودن مصرف ماهی را تایید کرده اند. در این تحقیقات ثابت شده است که مصرف ماهی می تواند تا حدود ۴۰ درصد باعث تقویت و حفظ بینایی در سنین پیری شود.

فواید ماهی و مزایای فوق العاده مصرف آن برای بدن
فواید ماهی به درمان افسردگی کمک می کنند

فواید ماهی برای دوره رشد

به طور کلی، امگا ۳ در سنین رشد نقش بسیار مهمی ایفا می کند. همانطور که احتمالا می دانید، امگا ۳ دارای انواع بسیاری است و نوعی از آن که دوکوزاهگزانوئیک اسید نام دارد به رشد چشم و مغز کمک می کند.

از این رو به زنان توصیه می شود در دوران شیردهی و بارداری به مقدار کافی ماهی مصرف کنند. البته ذکر این نکته الزامی است که جیوه موجود در برخی از ماهی ها بالا است و ممکن است برای افراد ذکر شده مناسب نباشند. به همین دلیل بهتر است از ماهی هایی با جیوه پایین مانند قزل آلا و ساردین مصرف کنند.

هشدار

در حالی که مصرف ماهی برای زنان باردار و شیره پیشنهاد می شود، اما نباید در این امر زیاده روی صورت گیرد. به طور معمول توصیه می شود میزان مصرف ماهی در این دوران ها را کمتر از ۳۴۰ گرم در هفته نگه دارید.

بهبود عملکرد مغز با فواید ماهی

بیماری های متعددی مانند آلزایمر باعث کاهش عملکرد مغز می شوند. همچنین افزایش سن نیز یکی دیگر از دلایل این مشکل می باشد. مطالعات بسیاری بر روی تاثیر مصرف ماهی بر روی بهبود عملکرد مغز صورت گرفته است که نتایج آن ها نشان می دهد مصرف ماهی بیشتر باعث کاهش سرعت ضعیف شدن ذهن می شود و افرادی که در طول زندگی خود ماهی بیشتری مصرف می کنند، کمتر دچار این مشکلات می شوند.

توصیه

تغذیه نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری های مغذی دارد، اما در صورتی که می خواهید توان ذهنی خود را همیشه سرحال نگه دارید، پیشنهاد می کنید ورزش را هم امتحان کنید. برای شروع می توانید از برنامه تمرینی های زیر استفاده نمایید:
برنامه بدنسازی برای لاغری و چربی سوزی از مبتدی تا حرفه ای
برنامه بدنسازی حجمی برای افراد مبتدی، متوسط و حرفه ای
برنامه بدنسازی فقط با دمبل حرفه ای برای تمرین در خانه

کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان

مطالعات متعددی نشان داده اند که مصرف منظم ماهی می تواند از ابتلای کودکان به آسم تا حد زیادی جلوگیری کند. آسم یک بیماری تنفسی شایع است که می تواند برای فرد بیمار بسیار آزار دهنده باشد. البته لازم به ذکر است که این تاثیر در کودکان مشاهده شده است و در بزرگسالان نتایج مشابهی به دست نیامده است.

فواید ماهی برای بهتر خوابیدن

پیش از این هم در گومگ چندین مقاله در ارتباط با بهتر خوابیدن منتشر کرده ایم. دلیل اهمیت این موضوع در آن است که در حال حاضر یکی از جدی ترین مشکلات در سطح جهانی، کمبود خواب می باشد. دلایل بسیاری را می تواند برای بروز این مشکل برشمرد، اما یکی از اصلی ترین دلایل آن کمبود ویتامین دی می باشد. تحقیقات نشان داده اند که ماهی سرشار از این ویتامین است و می تواند باعث بهبود خواب شما شود.

پیشنهاد می کنیم مقالات زیر با موضوع خواب را از دست ندهید:

برنامه خواب کودک در سال اول چگونه باید باشد؟
چگونه کمتر بخوابیم؛ ۱۸ راهکار برای بهتر خوابیدن
۷ دلیل بی خوابی در شب که نباید آن ها را نادیده بگیرید

پیشگیری و درمان افسردگی

یکی از شایع ترین بیماری های روانی که بسیاری از مردم جهان را با خود درگیر کرده است، افسردگی می باشد. این بیماری دارای درجات مختلفی است که در مواد حاد، می تواند بسیار خطرناک باشد. ماهی دارای اسیدهای چرب ممتعددی است که یکی از آن ها امگا ۳ می باشد.

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که این اسیدهای چرب باعث کاهش خطر ابتلا به افسردگی می شوند. جالب است بدانید که تاثیر این فایده ماهی آنقدر زیاد است که می تواند با برخی از داروهای درمان افسردگی برابری کند.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.