تغذیه
خواص گیلاس که شما را شگفت زده می کنند

خواص گیلاس بسیار بیشتر از آن است که احتمالا تصور می کنید. این میوه خوش طعم و پر طرفدار کاربردهای فراوانی در حفظ سلامتی شما دارد.

خواص گیلاس فقط به ویتامین های موجود در آن ختم نمی شود و مواد معدنی و ترکیباتی که در آن وجود دارند، می توانند به سلامت شما کمک کنند. این خواص گیلاس دلایل کافی برای خوردن آن را به شما خواهند داد، هرچند به دلیل طعم خوشمزه آن، احتمالا نیازی به این دلایل نداشته باشید! با گومگ همراه باشید.

گیلاس سرشار از مواد مغذی است

گیلاس انواع مختلفی دارد که طیف وسیعی از رنگ ها را شامل می شود. رنگ گیلاس می تواند از زرد تا قرمز تیره را پوشش دهد. اما در صورتی که بخواهیم آن ها را دسته بندی کنیم، به دو دسته گیلاس ترش و شیرین تقسیم می شوند.

تمام انواع گیلاس حاوی مواد معدنی، فیبر و ویتامین های مختلف می باشند. جدول ارزش غذایی یک فنجان (۱۵۴ گرم) گیلاس شیرین به شرح زیر است:

کالری۹۷
پروتئین۲ گرم
کربوهیدرات۲۵ گرم
فیبر۳ گرم
ویتامین ث۱۸٪ ارزش روزانه
پتاسیم۱۰٪ ارزش روزانه
مس۵٪ ارزش روزانه
منگنز۵٪ ارزش روزانه

اگر علاقه دارید جدول ارزش غذایی گیلاس را با جزییات بیشتر مطالعه نمایید، می توانید اینجا کلیک کنید.

تمام موارد بالا در حفظ و ارتقای سلامتی موثر هستند اما ویتامین ث، فیبر و پتاسیم از اهمیت بیشتر برخوردارند.

ویتامین C برای حفظ سیستم ایمنی و سلامت پوست شما ضروری است، در حالی که تامین پتاسیم برای انقباض عضلات، عملکرد سیستم عصبی، تنظیم فشار خون و بسیاری از فرآیندهای مهم دیگر بدن الزامی می باشد.

همچنین گیلاس حاوی فیبر می باشد که به وسیله کمک به افزایش عملکرد باکتری های مفید روده و همچنین تنظیم حرکات روده باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش شما می شود.

البته ناگفته نماند که گیلاس حاوی مقادیر مطلوبی ویتامینB، منگنز، مس، منیزیم و ویتامینK می باشد.

گیلاس غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی می باشد

فراوانی ترکیبات گیاهی در گیلاس می تواند دلیل خواص متعدد این میوه برای سلامتی باشد. اگرچه میزان این ترکیبات بسته به نوع گیلاس می تواند متفاوت باشد اما همه انواع آن دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشند.

وجود مقادیر فراوان آنتی اکسیدان ها در گیلاس می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو (علت به وجود آمدن بسیاری از بیماری های دیگر) و جلوگیری از پیری زودرس شود.

جالب است بدانید که در ۱۱ تحقیق از ۱۶ تحقیق صورت گرفته ثابت شده است که یکی از خواص گیلاس کاهش استرس اکسیداتیو می باشد. همچنین ۸ تحقیق از ۱۰ تحقیق خاصیت این میوه را در کاهش التهاب تایید می کنند.

همچنین گیلاس سرشار از پلی فنول ها است. پلی فنول ها گروهی از ترکیبات شیمیایی می باشند که به مبارزه با آسیب های سلولی، کاهش التهاب و تقویت کلی سلامت بدن کمک می کنند.

در واقع داشتن یک رژیم غذایی غنی از پلی فنول ها می تواند شما را از بسیاری مشکلات مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، مشکلات روانی و برخی از سرطان ها محافظت نماید.

افزایش سرعت ریکاوری و بازیابی پس از ورزش

تحقیقات نشان می دهند که ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در گیلاس می تواند به تسکین درد عضلات ناشی از ورزش کردن کمک کند.

البته آنطور که به نظر می رسد آب گیلاس ترش موثر تر می باشد. هرچند همه انواع گیلاس در این زمینه کمک کننده هستند.

تحقیقات نشان داده اند که آب گیلاس می تواند باعث بهبود عملکرد ماهیچه ها، کاهش درد عضلات پس از ورزش و جلوگیری از کاهش قدرت ورزشکاران استقامتی مانند دوچرخه سواران و دوندگان شود.

در یک مطالعه که بر روی ۲۷ دونده استقامتی صورت گرفت، به آن ها روزانه ۴۸۰ میلی گرم پودر گیلاس داده شد. جالب است بدانید که این افراد ۱۳٪ سریعتر از دیگران بودند و دیرتر دچار ضعف عضلانی شدند.

اگرچه تحقیقات در این زمینه بیشتر بر روی ورزشکاران حرفه ای انجام شده اند اما این نباید تصور کنید که خاصیت آن فقط برای این قشر از جامعه می باشد. این خاصیت گیلاس در افراد عادی هم به همان اندازه موثر می باشد.

با اینکه خواص گیلاس در این زمینه به اثبات رسیده است اما باید توجه داشته باشید که این تحقیقات با استفاده از آب گیلاس یا پودر آن استفاده شده است که خلوص بیشتری دارند و هنوز مشخص نیست که برای دریافت نتایج مشابه به چه تعداد گیلاس تازه نیاز دارید.


صحبت از ورزش شد! اگر به ورزش کردن علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را از دست ندهید:


کمک به سلامت قلب

افزایش مصرف میوه های مغذی مانند گیلاس یک روش بسیار عالی و موثر برای محافظت از سلامت قلب می باشد. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که رژیم های غذایی سرشار از میوه با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی همراه هستند.

گیلاس از این نظر مورد توجه است که سرشار از مواد مغذی و ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و پلی فنول ها می باشد که همگی برای سلامت قلب مفید هستند.

مصرف یک فنجان (۱۵۴ گرم) گیلاس در می تواند مقدار پتاسیمی که برای حافظ سلامت قلب شما ضروری است را تامین کند.

همچنین جالب است بدانید که گیلاس می تواند به حفظ نظم ضربان قلب و کمک به از بین بردن سدیم اضافی از بدن با تنظیم فشار خون کمک کند. در واقع تحقیقات نشان داده اند که مصرف بیشتر پتاسیم با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی همراه است.

علاوه بر این ها، گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان های پلی فنول قدرتمندی مانند آنتوسیانین ها، فلاونول ها و کاتچین ها است که می توانند با محافظت بدن در برابر آسیب سلولی و کاهش التهاب به سلامت قلب شما کمک کنند.

در واقع یک مطالعه که بر روی ۸۴۱۵۸ نفر انجام شد، نشان داد که مصرف بیشتر پلی فنول ها – بخصوص آنتوسیانین ها، فلاونول ها و کاتچین ها – در طی ۵ سال باعث کاهش قابل توجه خطر بیماری های قلبی می شود.

درمان نقرس و التهاب مفاصل

به دلیل اثرات ضد التهابی قوی، گیلاس ممکن است علائم التهاب مفاصل و نقرس را کاهش دهد. نوعی التهاب مفاصل ناشی از اسید اوریک وجود دارد که می تواند منجر به تورم شدید، التهاب و درد در مفاصل شما شود.

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که گیلاس با سرکوب پروتئین های التهابی به مهار استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب کمک می کند که می تواند به کاهش علائم مرتبط با آرتروز کمک کند.

همچنین گیلاس می تواند سطح اسید اوریک را در بدن شما کاهش داده و باعث بهبود افراد مبتلا به نقرس شود.

داغ ترین مطالب