سلامت
چگونه می توانیم سرما خوردگی و آنفولانزا را بدون نیاز به دارو درمان کنیم؟

درمان سرما خوردگی و آنفولانزا همیشه نیازمند به مصرف آنتی بیوتیک نیست. گاهی با رعایت برخی نکات ساده می توانید علائم این بیماری را کاهش دهید.

با شروع فصل سرما ابتلا به سرما خوردگی و آنفولانزا افزایش می یابد. این موضوع برای افراد در معرض خطر از جمله کودکان، زنان باردار و افراد مسن بسیار قابل اهمیت می باشد. این بیماری می تواند علائم آزار دهنده ای از جمله تب و لرز، سردرد، گرفتگی بینی، سرفه، عطسه و گوفتگی و بدن درد را به همراه داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم شما را با روش هایی برای تسکین این علائم آشنا کنیم.

۱- اگر این علائم را دارید نیازی به پزشک ندارید

شاید عجیب باشد اما علائم آزار دهنده ای که شما تجربه می کنید بخشی از روند طبیعی بهبودی است. به عنوان مثال تب، یک فرآیند و واکنش طبیعی بدن در از بین بردن ویروس ها است. اگر تب داشته باشید بدن شما زودتر بهبود می یابد زیرا دمای بالای بدن باعث می شود روند بهبودی تسریع یابد. سرفه کردن نیز یکی دیگر از علائم سرماخوردگی است که باعث خارج شدن آلودگی از بدن می شود. پس از این به بعد نگران علائم سرماخوردگی نباشید.

۲- بینی خود را با روش صحیح پاک کنید

در زمان سرماخوردگی بینی خود را به طور مرتب پاک کنید. پاکیزه کردن بینی و راه های تنفسی باعث می شود که میکروب ها از بدن شما خارج شوند. این عمل به شما کمک می کند تا فشار وارد بر سطح گوش شما نیز کاهش یابد و درد گوشتان کم شود. برای انجام این عمل می بایست ابتدا یکی از سوراخ های بینی خود را با دست بگیرید و عمل تخلیه را به آرامی انجام دهید. این کار را هرگز با شدت انجام ندهید زیرا باعث وارد شدن آسیب به سینوزهای شما می شود.

۳- بینی خود را با آب نمک ضدعفونی کنید

شستشوی مجاری بینی با آب نمک باعث می شود که ذرات ویروس و باکتری از بین بروند. برای انجام این کار می بایست یک چهارم قاشق چایخوری نمک را به همراه یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. این محلول را به آرامی به داخل بینی خود بکشید و از طریق دهان تخلیه کنید. این روش در ابتدا ممکن است کمی سخت باشد اما تلاش خود را انجام دهید. این کار را باید دو الی سه بار در طول شبانه روز انجام دهید.

چگونه می توانیم سرما خوردگی و آنفولانزا را بدون نیاز به دارو درمان کنیم؟

۴- خود را گرم نگه دارید و استراحت کنید

گرم نگه داشتن و استراحت کافی به بدن کمک می کند تا در مبارزه با ویروس ها بهتر عمل کند. به همین دلیل اولین نکته ای که در زمان سرما خوردگی و آنفولانزا باید انجام دهید این است که در جای گرم دراز بکشید و استراحت کنید. البته توجه داشته باشید اگر تب دارید مکان را زیاد گرم نکنید زیرا باعث می شود تب شما افزایش یابد.

۵- غرغره کنید

غرغره کردن می تواند باعث تسکین درد و ضدعفونی کردن گلو شود. پس توصیه می شود که غرغره کردن در زمان بیماری را جدی بگیرید. به منظور غرغره کردن می توانید گزینه های مختلفی را انتخاب کنید که در ادامه به تعدادی ازاین روش ها اشاره خواهیم کرد.

  • سرکه سیب و آب: مقدار ۲ الی ۳ قاشق غذا خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و غرغره نمایید.
  • آب و نمک و جوش شیرین: یک چهارم قاشق چایخوری نمک و جوش شیرین را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و غرغره کنید.
  • عسل: یک قاشق مرباخوری عسل را در یک لیوان آب گرم حل کنید. می توانید چند قطره آب لیمو را هم به این محلول اضافه کنید. عسل به ضدعفونی کردن و تسکین درد گلو کمک می کند.

همچنین بخوانید:


۶- مایعات گرم بنوشید

مایعات گرم به کاهش کم آبی بدن کمک می کنند و می توانند التهاب گلو را کاهش دهند و احساس بهتری را به شما بدهند. پیشنهاد می کنیم یک فنجان نوشیدنی و دمنوش گرم را در دوران بیماری خود امتحان کنید. برای اینکه نتجه بهتری بگیرید مقداری عسل را نیز به چای خود اضافه کنید. نوشیدنی های مناسب در این دوران می توانند مواردی مانند چای آویشن، چای بابونه و چای گل گاوزبان باشند.

۷- دوش گرم بگیرید

دوش گرفتن می تواند به کاهش درد و گرفتگی بدن کمک کند و به شما آرامش دهد. به همین دلیل توصیه می شود حتما یک دوش گرم را امتحان کنید. شما می توانید مقداری اسانس اکالیپتوس را به وان آب اضافه کنید و یک حمام پر از بخار را تجربه کنید.

اگر سرگیجه دارید می توانید از یک صندلی در حمام استفاده کنید.

چگونه می توانیم سرما خوردگی و آنفولانزا را بدون نیاز به دارو درمان کنیم؟

۸- بخور بگیرید

بخور می تواند به تسکین التهاب سینوزها کمک کند و سردرد را کاهش دهد. این روش می تواند درمانی برای گرفتگی بینی نیز باشد. می توانید مقداری اکالیپتوس یا بابونه را به بخور خود اضافه کنید تا تاثیر بهتری دریافت کنید.

۹- از یک بالش اضافه کمک بگیرید

هنگام خوابیدن بهتر است از یک بالش اضافه برای کاهش نفس تنگی کمک بگیرید. بالا نگه داشتن سر در هنگام خواب می تواند به کاهش گرفتگی بینی کمک کند.

۱۰- غذاهای مقوی بخورید

توجه به خوراک در هنگام بیماری یک موضوع مهم و حائز اهمیت است. در این دوران سعی کنید از خوردن غذاهای چرب، شور و شیرین خودداری کنید. برخی از مواد غذایی مفید در ایام بیماری شما به شرح زیر می باشد:

  • موز: موز یک میوه سالم و مقوی است که می تواند به کاهش اسهال که یکی از علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است کمک نماید.
  • زغال اخته: این میوه لذیذ و پر خاصیت می تواند به کاهش تب و التهاب در بدن کمک نماید.
  • فلفل چیلی: می تواند سینوس ها را باز کند و به افزایش عملکرد ریه کمک نماید.
  • هویج: سرشار از بتاکاروتن است که یک آنتی اکسیدان قوی می باشد و می تواند به تسریع روند بهبودی کمک کند.
  • چای سیاه یا چای سبز: این نوشیدنی می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند و به دلیل آنکه اثراتی مشابه آنتی بیوتیک دارد توصیه می شود یک فنجان چای گرم را فراموش نکنید.
  • پیاز: پیاز می تواند به درمان عفونت کمک کند.
  • ویتامین ث: ویتامین ث یکی از مهمترین ویتامین ها برای درمان سرماخوردگی است.

منبع: webmd

داغ ترین مطالب