تغذیه
دقیقا چند فنجان قهوه در روز می توانیم بنوشیم؟

نوشیدن قهوه هر روز صبح می تواد فواید متعددی برای شما داشته باشد. اما مصرف بیش از حد آن می تواند با افزایش احتمال بیماری های قلبی و عروقی همراه باشد.

نوشیدن یک فنجان قهوه برای شروع روز، فنجان دوم برای بیرون رفتن از خانه و فنجان سوم (و حتی چهارم!) برای زمانی که واقعا خسته اید می تواند بسیار راه‌گشا باشد و شاید بسیاری از ما با همین الگو در حال ادامه دادن هستیم.

اما طبق تحقیقی که نتایج آن در ژورنال تغذیه آمریکا منتشر شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که نوشیدن شش فنجان یا بیشتر قهوه در روز می تواند خطرات جدی برای سلامت شما به همراه داشته باشد.

همچنین محققان استرالیایی دریافته اند که نوشیدن شش فنجان یا بیشتر قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۲۲ درصد افزایش دهد.

در ایالات متحده آمریکا تقریبا نیمی از بزرگسالان دارای بیماری های قلبی و عروقی هستند که سالانه ۲۵ درصد از این افراد جان خود را از دست می دهند و این در حالی است که آمریکایی ها بیش تر از هر زمان دیگری در طی سال های گذشته قهوه می نوشند.

طبق یک نظرسنجی که خبرگزاری رویترز انجام داد، مشخص شد که ۶۴ درصد از آمریکایی های بالاس هجده سال حداقل روزانه یک فنجان قهوه می نوشند که این آمار چند درصد از سال گذشته بیشتر است و بالاترین میزان آن در دهه گذشته می باشد.

بر اساس یک تحقیق بزرگ و متمرکز بر روی تاثیر قهوه بر روی سلامت قلب انجام شده بر روی ۳۴۷.۰۷۷ نفر که سن آن ها بین ۳۷ تا ۷۳ سال بود، مشخص شد افرادی که بیشتر از شش فنجان قهوه در روز مصرف کردند، با افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی روبرو شدند.

در نتیجه این تحقیق اعلام شد که بهتر است مردم برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از ابتلا به فشار خون، مصرف قهوه خود را به کمتر از شش فنجان در روز محدود کنند.

فواید نوشیدن قهوه برای سلامتی

نوشیدن قهوه علاوه بر تقویت انرژی، به شما کمک می کند بهتر تمرکز کنید و از خمیازه کشیدن از یک جلسه مهم کاری جلوگیری به عمل آورید! البته تحقیقات بسیاری نشان داده اند که قهوه می تواند فوایدی هم برای افزایش ایمنی بدن داشته باشد.

همچنین جالب است بدانید که قهوه یکی از غنی ترین منابع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی انسان ها می باشد. حتی بیشتر از چای.

صرف نظر از اینکه نوشیدن قهوه در صبح ها باعث افزایش انرژی می شود، مقادیر زیاد آنتی اکسیدان های آن باعث محافظت از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد و مبارزه با بسیاری از عوامل بیماری زا می شود. مطالعات متعددی ثابت کرده اند که بسیاری از بیماری های شایع و بالقوه، در افرادی که قهوه مصرف می کنند کمتر اتفاق می افتند.

یکی از محققان هندی که در این زمینه مطالعه کرده است می گوید: افرادی که قهوه مصرف می کنند معمولا کمتر به سرطان و بیماری های کبدی مبتلا می شوند.

این گفته‌ی محقق هندی را یک تحقیق در سال ۲۰۱۱ که توسط دانشگاه هاروارد انجام شد به اثبات رسانده است. در این تحقیق مشخض شده است که نوشیدن منظم قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود.

مصرف روزانه ۳ تا ۵ فنجان قهوه در روز می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد.

عوارض نوشیدن قهوه برای سلامتی

شاید فوایدی را که در بخش قبل نام بردیم شما را مشتاق نوشیدن هر روز قهوه کرده باشند، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که قهوه سرشار از کافئین است و می تواند خطرات ناخواسته ای را برای سلامتی شما به همراه بیاورد.

قهوه می تواند باعث مشکلاتی همچون بی خوابی، نگرانی، ناراحتی معده، تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب و تنفس و بسیاری موارد دیگر شود. همچنین مصرف زیاد قهوه می تواند باعث سردرد، اضطراب، آشفتگی، زنگ زدن گوش و نامنظم کردن ضربان قلب شود.

همانطور که قبلا هم گفتیم، مطالعات نشان داده است دریافت بیش از اندازه کافئین می تواند باعث افزایش فشار خون و در نتیجه بیماری های قلبی و عروقی شود.

البته در عوارض نوشیدن قهوه فقط کافئین نیست که می توانید خطرساز باشد. بسیاری از افراد قهوه را با شکر، خامه، شیرینی های مختلف و طعم دهنده هایی که عمدتا حاوی مقادیر زیادی کالری و چربی هستند، مصرف می کنند. این موارد به طور بالقوه می توانند زمینه ساز بیماری های مختلفی باشند.

یک فنجان قهوه چقدر است؟

در تمام طول این مطلب در مورد تعداد فنجان های قهوه ای که می توانید بنوشید صحبت کردیم، اما یک فنجان قهوه یعنی چه مقدار؟ در خانه های ما فنجان ها با ابعاد گوناگونی ممکن است وجود داشته باشند که ما را دچار سردرگمی کنند. در ادامه با گومگ همراه باشید تا در این زمینه توضیحات بیشتری ارائه دهیم.

در واحد های اندازه گیری هر فنجان را معادل ۸ اونس یا حدودا ۲۲۶ گرم در نظر می گیرند. در واقع یک فنجان قهوه تقریبا حاوی ۷۰ تا ۱۴۰ میلی‌گرم کافئین است.

اگر به کافه های مختلف بروید ممکن است قهوه ای که سفارش می دهید بسیار بیشتر از یک فنجان قهوه واقعی (۸ اونس) باشد. بنابراین بهتر است آن ها را با اندازه مناسب خود در نظر بگیرید.

اگرچه مطالعات متعددی برای تعیین مقدار دقیق مصرف کافئین در حال انجام هستند، اما در حال حاضر بهتر است مصرف روزانه کافئین خود را کمتر یا مساوی ۴۰۰ میلی‌گرم نگه دارید. چیزی حدود ۴ یا ۵ فنجان قهوه.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم، نوشیدن قهوه هم می تواند فواید و هم عوارض فراوانی داشته باشد. همچنین بسیاری از این موارد ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشند. بنابراین بهتر است آهسته و پیوسته پیش بروید! مصرف قهوه خود را به کمتر از ۶ فنجان در روز محدود کنید و اگر دچار بیماری هستید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

داغ ترین مطالب