آیا نوشیدن قهوه با معده خالی واقعا ضرر دارد؟

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی واقعا ضرر دارد؟

قهوه برای بسیاری از ما بخشی جدایی ناپذیر از فعالیت های روزانه مان است و اغلب، اولین چیزی است که صبح بر لب می گذاریم. اما برخی تحقیقات نشان می دهند که نوشیدن قهوه با معده خالی (یعنی دو ساعت قبل یا بعد از غذا خوردن) شاید کار درستی نباشد.

اگر پس از بیدار شدن از خواب شبانه یا بعدظهر، بالافصله هوس نوشیدن قهوه به سراغتان می آید و با نوشیدن آن احساس می کنید انرژی چند برابری به دست آورده اید، شاید لازم باشد درباره آن تجدید نظر کنید. با گومگ همراه باشید تا این مسئله را بررسی کنیم و ببینیم تحقیقات چه چیزهایی را در این زمینه نشان می دهند.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی واقعا ضرر دارد؟

نوشیدن قهوه با معده خالی می تواند قند خون را افزایش یابد


یک مطالعه کوچک در ژوئن ۲۰۲۰ در مجله تغذیه بریتانیا نشان داد که نوشیدن قهوه با معده خالی در صبح ها، قند خون افراد را به طور قابل توجهی مختل می کند.

تنظیم میزان قند خون خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و مشکلات قلبی را کاهش می دهد مانند دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد. افرادی که قبل از نوشیدن قهوه، صبحانه می خورند، معمولا دچار افزایش قند خون نمی شوند.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی واقعا ضرر دارد؟

نوشیدن قهوه با معده خالی می تواند باعث ریفلاکس معده شود


هنگامی که مقداری خوراکی یا نوشیدنی میل می کنید، دریچه ای به نام اسفنکتر تحتانی مری باز می شود تا خوراکی یا نوشیدنی از مری به داخل معده راه پیدا کند. پس از اینکه خوراکی یا نوشیدنی وارد معده شد، این دریچه مجددا بسته می شود.

طبق گفته انجمن آندوسکوپی گوارش آمریکا، قهوه اسفنکتر تحتانی مری را شل می کند. در واقع قهوه می تواند کاری کند که این دریچه به طور کامل بسته نشود و اجازه ورود اسید معده به مری را بدهد. به برگشت اسید معده به مری «ریفلاکس معده» می گویند. شایع ترین علامت برگشت اسید معده سوزش سر دل است که می تواند باعث ایجاد دردی شدید در قفسه سینه شود.

البته این همه ماجرا نیست! قهوه خطر سوزش سر دل را نیز افزایش می دهد، زیرا می تواند باعث افزایش حالت اسیدی معده شده و آن را تحریک کند.

در مطالعه ای که در سپتامبر ۲۰۲۰ انجام شد، مشخص شد شرکت کنندگانی که مصرف دو وعده قهوه در روز خود را با دو وعده آب جایگزین کردند، خطر برگشت اسید معده در آن ها کاهش پیدا کرد.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی واقعا ضرر دارد؟

اگرچه آنزیم های گوارشی و اسید معده بدون توجه به آنچه که مصرف می کنید ترشح می شوند، اما غذا یا نوشیدنی که دارای طبیعت اسیدی است (مانند قهوه) می تواند محرک معده باشد و منجر به افزایش اسیدیته آن شود. در نتیجه، نوشیدن قهوه با معده خالی باعث افزایش شدید اسید معده شده و می تواند با ریفلاکس همراه باشد.

البته خوردن خوراکی های قلیایی همراه با قهوه به کاهش اسیدیته معده کمک می کند. بنابراین خوردن مقداری تخم مرغ، آووکادو یا جو دوسر همراه با قهوه می تواند این مشکل را برطرف کند.

همچنین راه حل دیگری که می توانید در نظر بگیرید این است که به جای قهوه از چای سبز استفاده کنید. pH چای سبز بین ۷ تا ۱۰ است و معده شما را کمتر تحریک می کند.

البته نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که ریفلاکس معده در برخی موارد می تواند به علت وجود سموم یا کپک در قهوه ایجاد شود. اگر در قهوه شما سموم یا کپک ها وجود داشته باشند، نوشیدن آن قهوه با معده خالی می تواند واکنشی بسیار شدید تر را به همراه داشته باشد. اگر با نوشیدن قهوه دچار ریفلاکس معده می شوید، سعی کنید از قهوه های ارگانیک و تمیز استفاده کنید و ببینید آیا سوزش سر دل شما بهبود می یابد یا خیر.

اگر قهوه باعث ایجاد ریفلاکس اسید در شما می شود، آن را نادیده نگیرید. برگشت طولانی مدت اسید معده می تواند منجر به التهاب مری شود. اگر التهاب مری درمان نشود، می تواند به طور بالقوه به مخاط مری شما آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.

همچنین بخوانید: درمان ریفلاکس معده با روش های طبیعی و فوق العاده موثر
آیا نوشیدن قهوه با معده خالی واقعا ضرر دارد؟

نوشیدن قهوه با معده خالی می تواند شما را مضطرب کند


به گفته دانشگاه هاروارد، کافئین به سرعت جذب بدن می شود و به طور متوسط ​​در عرض ۴۵ دقیقه این اتفاق رخ می دهد. یعنی جذب آن از ۱۵ دقیقه تا ۲ ساعت طول می کشد تا وارد جریان خون شود. اگر چیزی نخورده باشید، این اتفاق سریع تر رخ می دهد و اگر سیر باشید، جذب کافئین آهسته تر اتفاق می افتد.

اینکه کافئین تا چه حد می تواند شما را مضطرب کند به ژنتیک شما بستگی دارد. در واقع نحوه پردازش کافئین در بدن هر شخصی توسط ژنتیک او تعیین می شود. برخی افراد به سرعت آن را جذب می کنند و به سرعت هم اثراتش را از دست می دهد. برخی دیگر نیز آن را به آرامی جذب می کنند و اثراتش را برای مدت طولانی تری احساس می کنند.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی واقعا ضرر دارد؟

اگر متابولیسم شما سریع باشد، معمولا نوشیدن یک فنجان قهوه نمی تواند شما را مضطرب کند، حتی اگر با معده خالی آن را بنوشید. اما در صورتی که متابولیسم شما سرعت پایینی دارد، احتمال افزایش اضطراب بعد از نوشیدن قهوه در شما بیشتر است. تفاوتی هم ندارد که با معده خالی قهوه بنوشید یا سیر باشید.

اگر شما از دسته دوم هستید، می توانید همراه با قهوه مقداری خوراکی بخورید. همچنین می توانید مقدار مصرف کافئین خود را کاهش دهید. برای این کار می توانید نصف فنجان قهوه بدون کافئین را با نصف فنجان قهوه معمولی ترکیب کنید. همچنین سعی کنید یک فنجان قهوه را در طول یک ساعت بنوشید تا به طور ناگهانی مقدار زیادی کافئین وارد خونتان نشود.

نکته آخر اینکه سعی کنید مصرف کافئین خود را محدود کنید. به طور کلی برای افرادی که دچار اضطراب می شوند، نوشیدن حداکثر ۲۰۰ میلی گرم کافئین در روز توصیه می شود.

آیا نوشیدن قهوه با معده خالی واقعا ضرر دارد؟

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه زمانی است؟


قهوه صبحگاهی خود را کمی بعد از خوردن صبحانه میل کنید. اگر قبل از خوردن صبحانه و با معده خالی قهوه بنوشید، خودتان را در معرض تمام خطراتی که بالاتر ذکر شد قرار می دهید. این خطرات عبارتند از: افزایش قند خون، سوزش سر دل و ریفلاکس اسید و اضطراب.

میزان هورمون کورتیزول در بدن شما در حدود ساعت ۷ صبح به اوج خود می رسد. کورتیزول هورمونی است که به شما انرژی می بخشد، بنابراین اگر دچار کم خوابی نباشید، باید صبح ها احساس سرحالی داشته باشید. به همین دلیل اگر چند ساعت بعد از بیدار شدن صبر کنید و زمانی که میزان کورتیزول در خونتان کاهش یافت به سراغ نوشیدن قهوه بروید، بیشتری سود را دریافت کرده اید.

از طرف دیگر، باید بعد از حدود ساعت ۲ بعد از ظهر از نوشیدن قهوه خودداری کنید. نوشیدن قهوه در اواخر بعد از ظهر یا عصر می تواند خواب را مختل کند. مصرف ۴۰۰ میلی گرم کافئین (حدود چهار فنجان) در شش ساعت قبل از خواب، باعث کاهش یک ساعته خواب می شود.

همچنین بخوانید: میان وعده های رژیمی برای کاهش وزن با طرز تهیه ساده
آیا نوشیدن قهوه با معده خالی واقعا ضرر دارد؟

بالاخره خوردن قهوه با شکم خالی چقدر ضرر دارد؟


بهترین حالت نوشیدن قهوه، مصرف آن به همراه یک خوراکی است. اما در صورتی که آن را به تنهایی میل می کنید و احساس خوبی دارید، مشکلی نیست! اگر نوشیدن قهوه با معده خالی باعث بروز هیچ یک از مشکلات بالا در شما نمی شود، می توانید این کار را انجام دهید، اما در صورتی که هریک از آن ها را تجربه کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

منبع: livestrong

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.