تاثیر چای سبز در لاغری آیا صحت دارد؟

تاثیر چای سبز در لاغری آیا صحت دارد؟

چای سبز یکی از سالم ترین نوشیدنی های کره زمین است. این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مختلفی است که برای سلامتی شما مفید هستند. برخی افراد حتی ادعا می کنند که چای سبز می تواند باعث افزایش چربی سوزی شود و به کاهش وزن کمک می کند. در این مقاله شواهد علمی پیرامون تاثیر چای سبز در لاغری و کاهش وزن را مورد بررسی قرار می دهیم.

چای سبز حاوی موادی است که باعث چربی سوزی می شوند

برگ های چای سبز حاوی بسیاری از ترکیبات مفید هستند. یکی از این ترکیبات کافئین است. اگرچه یک فنجان چای سبز (۲۴-۴۰ میلی گرم) کافئین کمتری نسبت به یک فنجان قهوه (۱۰۰-۲۰۰ میلی گرم) دارد، اما همین مقدار هم کافی است تا تاثیر خفیفی بر بدن بگذارد.

کافئین از این جهت اهمیت دارد که در مطالعات متعدد به عنوان یک محرک شناخته شده است و باعث افزایش چربی سوزی و بهبود عملکرد ورزشی می شود.

از کافئین که بگذریم، چای سبز از نظر دارا بودن آنتی اکسیدان ها نیز در جایگاه بالایی قرار می گیرد. مطالعات نشان می دهند که نوشیدن یک فنجان چای سبز باعث افزایش چشمگیر میزان آنتی اکسیدان ها در جریان خون می شود.

در واقع آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی سالم، دسته ای به نام «کاتچین ها» هستند و در بین آن ها، مهم ترین مورد «اپی گالوکاتچین گالات» است. این نوع خاص آنتی اکسیدان می تواند متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را تقویت کند.

اگرچه نوشیدن یک فنجان چای سبز می تواند میزان آنتی اکسیدان های بدن شما را بالا ببرد، اما اکثر مطالعات انجام شده در این زمینه، بر روی عصاره چای سبز صورت گرفته اند که حاوی مقدار بیشتری از کانچین ها است.

خلاصه

چای سبز حاوی مواد فعال زیستی مانند کافئین و اپی گالوکاتچین گالات است که می توانند اثرات قدرتمندی در افزایش سوخت و ساز بدن داشته باشند.

چای سبز می تواند سلول های چربی را تجزیه کند

تاثیر چای سبز در لاغری آیا صحت دارد؟
تاثیر چای سبز در لاغری

بدن شما برای سوزاندن چربی، در ابتدا باید سلول چربی را تجزیه کرده و آن ها را به جریان خون منتقل کند.

مطالعات نشان می دهند که ترکیبات فعال موجود در چای سبز با تقویت برخی از هورمون های چربی سوز مانند نوراپی نفرین (نورآدرنالین) می تواند به این فرآیند کمک کند.

در واقع آنتی اکسیدان اصلی موجود در چای سبز (اپی گالوکاتچین گالات)، می تواند به مهار آنزیمی کمک کند که هورمون نوراپی نفرین را تجزیه می کند و با مهار این آنزیم، مقدار نوراپی نفرین در افزایش می یابد و باعث تجزیه بیشتر چربی ها می شود.

در حقیقت، کافئین و اپی گالوکاتچین گالات (که هر دو به طور طبیعی در چای سبز یافت می شوند) بر روی یکدیگر اثر هم افزایی دارند.

در نهایت، این تاثیر چای سبز در لاغری از تجزیه بیشتر سلول های چربی سرچشمه می گیرد و این سلول ها برای استفاده به عنوان انرژی توسط سلول هایی مانند سلول های عضلانی مصرف می شوند.

خلاصه

ترکیبات موجود در چای سبز باعث افزایش سطح هورمون هایی می شود که سلول های چربی را تجزیه می کنند. سپس این چربی ها را وارد جریان خون کرده و آن ها را به عنوان انرژی به مصرف بدن می رساند.

تاثیر چای سبز در لاغری برای ورزشکاران

اگر به برچسب بیشتر محصولات کاهش وزن و مکمل های چربی سوز نگاه کنید، به احتمال زیاد چای سبز را به عنوان ماده تشکیل دهنده آن ها مشاهده خواهید کرد.

دلیل این امر آن است که بارها و بارها تاثیر عصاره چای سبز بر افزایش چربی سوزی، به ویژه در هنگام ورزش کردن اثبات شده است.

در یک مطالعه مشخص شد مردانی که قبل از ورزش عصاره چای سبز مصرف کردند، ۱۷٪ چربی بیشتری نسبت به مردانی که مصرف نکرده بودند، سوزاندند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که چای سبز می تواند اثرات چربی سوزی ورزش را تقویت کند.

جالب است بدانید که یک مطالعه هشت هفته ای دیگر نشان داد که کاتچین های موجود در چای سبز، هم هنگام ورزش و هم استراحت، چربی سوزی را افزایش می دهند.

همچنین چندین مطالعه دیگر این یافته ها را تأیید می کنند و این نشان می دهد که این تاثیر چای سبز در لاغری می تواند در طولانی مدت منجر به کاهش چربی کلی بدن شود.

خلاصه

مطالعات متعددی نشان می دهند که عصاره چای سبز می تواند چربی سوزی را تقویت کند. این اثر در هنگام ورزش بیشتر هم می شود.

تاثیر چای سبز در لاغری با افزایش متابولیسم

بدن شما دائماً در حال کالری سوزی است. حتی وقتی که می خوابید یا می نشینید، سلول های شما برای انجام میلیون ها عملکرد به انرژی نیاز دارند و این انرژی توسط کالری تامین می شود.

مطالعات متعددی نشان می دهند که مصرف چای سبز می تواند باعث شود کالری بیشتری بسوزانید، حتی در حالت استراحت.

در اکثر مطالعات این افزایش کالری سوزی، چیزی در حدود ۳ الی ۴ درصد است. البته برخی از این مطالعات تا ۸٪ افزایش را نیز نشاند داده اند.

برای فردی که روزانه ۲۰۰۰ کالری می سوزاند، نوشیدن چای سبز با تاثیر ۳ الی ۴ درصدی، می تواند حدود ۶۰-۸۰ این کالری سوزی را افزایش دهد. مشابه آنچه که شما از رژیم غذایی با پروتئین بالا انتظار دارید.

اگرچه بیشتر این مطالعات در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام شده اند، اما برخی از شواهد نشان می دهد که اثر تقویت کنندگی متابولیسم چای سبز می تواند تا مدت های طولانی ادامه داشته باشد.

در یک مطالعه که بر روی ۶۰ فرد دارای اضافه وزن انجام شد، افرادی که عصاره چای سبز مصرف کردند ۳.۳ کیلوگرم وزن کم کردند.

لازم به ذکر است که همه مطالعات از تاثیر چای سبز بر افزایش سوخت و ساز بدن حمایت نمی کنند و ممکن است مقدار و نحوه این تاثیر به فرد مورد نظر بستگی داشته باشد.

خلاصه

مطالعات متعددی نشان می دهند که چای سبز می تواند متابولیسم را تقویت کرده و به افراد کمک کند روزانه ۳ تا ۴ درصد کالری بیشتری بسوزانند.

تاثیر چای سبز در لاغری با کاهش اشتها

تاثیر چای سبز در لاغری آیا صحت دارد؟
تاثیر چای سبز در لاغری

یکی از راه هایی که چای سبز می تواند به کاهش وزن کمک کند کاهش اشتها است. این امر از نظر تئوریک باعث می شود که بدون هیچ تلاشی، کالری کمتری دریافت کنید.

با این حال، مطالعات مختلف نتایج متناقضی در مورد تأثیر چای سبز بر اشتها به نشان می دهند.

برخی از مطالعات بر روی حیوانات نشان می دهند که چای سبز می تواند میزان چربی جذب شده از غذاها را کاهش دهد، اما این تاثیر در انسان تأیید نشده است.

به طور کلی، تأثیر اصلی چای سبز افزایش کالری سوزی است و باعث می شود چربی بیشتری بسوزانید، اما به نظر نمی رسد که تأثیر قابل توجهی در میزان مصرف غذا در طول روز داشته باشد.

خلاصه

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد چای سبز باعث کاهش مصرف کالری می شود. برخی مطالعات بر روی حیوانات نشان می دهند که ممکن است باعث کاهش جذب چربی از مواد غذایی شود، اما مطالعات انسانی این موضوع را تأیید نکرده است.

چای سبز می تواند به کاهش چربی، به خصوص چربی های مضر شکمی کمک کند

وقتی صحبت از مقدار واقعی چربی سوزی می شود، باید انتظار نتایج متفاوتی را از چای سبز داشته باشیم.

اگرچه بسیاری از مطالعات نشان می دهند که افراد با نوشیدن این چای می توانند وزن کم کنند، اما برخی از مطالعات نیز حاکی از بی اثر بودن آن هستند.

دو مورد از آزمایشات کنترل شده بر روی مکمل های حاوی چای سبز نشان داد که تاثیر چای سبز در لاغری به طور متوسط ​​حدود ۱.۳ کیلوگرم کاهش وزن است.

نکته بسیار مهم این است که باید به خاطر داشته باشید که همه چربی ها یکسان نیستند. چربی زیر جلدی در زیر پوست شما قرار دارد، اما ممکن است مقادیر قابل توجهی از چربی احشایی نیز داشته باشید که به آن چربی شکمی نیز گفته می شود.

مقادیر زیاد چربی احشایی با التهاب و مقاومت به انسولین همراه است، که هر دو به شدت با چندین بیماری جدی از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی ارتباط دارند.

مطالعات متعددی که بر روی کاتچین های موجود در چای سبز انجام شده اند، نشان می دهند که اگرچه اثرات کاهش وزن این چای متوسط ​​است، اما درصد قابل توجهی از چربی های از بین رفته توسط آن، در بخش شکم قرار دارند.

بنابراین چای سبز خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را نیز کاهش می دهد که ممکن است به زندگی طولانی تر و سالم تری منجر شود.

خلاصه

عصاره چای سبز یا مکمل های کاتچین می توانند به شما در از دست دادن چربی احشایی کمک کنند.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.