تغذیه
فواید نوشیدن چای با شیر

نوشیدن شیر با چای دارای فواید مختلفی است اما برخی از تحقیقات خلاف آن را نشان می دهند.

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های موجود در جهان است و چنین تصور می شود که نوشیدن آن می تواند برای سلامتی مفید باشد. مصرف چای با شیر در بریتانیا و بسیاری از نقاط جهان مرسوم است. با این حال هنوز مشخص نیست که اضافه کردن شیر به چای چه خواصی دارد. در این مقاله تصمیم داریم مروری بر اثرات افزودن شیر به چای داشته باشیم.

چای و شیر فواید مخصوص به خود را دارند

انواع مختلفی چای در دنیا سرو می شوند. چای سبز و چای سیاه بیشتری تحقیق را به خود اختصاص داده اند. چای های سبز و سیاه سرشار از ترکیبات گیاهی به نام فلاونوئیدها هستند. این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و می توانند سلول های بدن را در برابر آسیب های اساسی محافظت کنند. مقادیر بالای رادیکال های آزاد در چای می تواند به درمان بیماری های قلبی و جلوگیری از سرطان کمک نماید.

چای سبز به طور خاص، سرشار از فلاونوئیدهایی به نام کاتچین هستند و چای سیاه نیز دارای مقادیر بسیار زیادی تی‌فلاوین است. این ترکیبات سبب می شوند که نوشیدن چای سبز و سیاه به کاهش فشار خون، خطر ابتلا به سرطان و میزان کلسترول کمک نماید.

از طرف دیگر، شیر نیز سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم و پتاسیم است که برای رشد و افزایش سلامت استخوان ها بسیار مهم و حیاتی می باشد.

خلاصه

چای ها، به ویژه انواع سبز و سیاه آن ها، حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی هستند که می توانند سلامت قلب را تقویت کرده و اثرات ضد سرطانی داشته باشند. شیر نیز سرشار از مواد مغذی می باشد که به رشد و حفظ سلامت استخوان ها کمک می کنند.

پروتئین شیر می تواند با ترکیبات موجود در چای اختلال داشته باشد، اما تحقیقات نتایج متفاوتی نشان می دهند

با توجه به اینکه چای و شیر، هر دو حاوی ترکیبات و مواد مغذی فراوانی برای سلامتی هستند، ترکیب کردن این دو مفید می باشد.

در حقیقت، یک مطالعه بر روی بیش از ۱۸۰۰ بزرگسال در چین نشان داده که مصرف چای و شیر به طور مستقل می تواند ریسک ابتلا به سرطان دهان را کاهش دهد. با این حال، برخی دیگر از مطالعات نشان می دهند که پروتئین موجود در شیر ممکن است جذب و فعالیت آنتی اکسیدان های موجود در چای را مختلف کند.

یک مطالعه بر روی ۱۶ زن بالغ نشان داد که نوشیدن دو فنجان (۵۰۰ میلی لیتر) چای سیاه ساده باعث افزایش جریان خون می شود که در مقایسه با نوشیدن آب آشامیدنی می تواند به بهبود عملکرد قلب کمک کند در حالی که نوشیدن چای سیاه با شیر بدون چربی این اثرات را نداشته است.

محققان نتیجه گرفته اند که کازیین (نوعی پروتئین موجود در شیر) می تواند به فلاونوئیدهای موجود در چای متصل شود و از فعالیت آن ها در بدن جلوگیری نماید. با این حال، یک مطالعه کوچک دیگر بر روی ۹ بزرگسال اظهار داشت که چای سیاه باعث افزایش سطح فلاونوئیدهای آنتی اکسیدانی در خون می شود و افزودن شیر به چای مانع این اثر نمی شود.

جالب است بدانید که محققان پیشنهاد می کنند که زمان طولانی تر برای دم کردن چای می تواند منجر به جذب بهتر آنتی اکسیدان های چای شود و این موضوع اثر افزودن شیر را از بین می برد.

بر اساس نتایج متناقض این مطالعات، شیر ممکن است تا حدودی در فعالیت های آنتی اکسیدان های چای اختلال ایجاد نماید اما ممکن است این اثر بر روی چای هایی که به مدت طولانی تری دم می شوند، وجود نداشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک مزایا و معایب جانبی افزودن شیر به چای نیاز است.

خلاصه

تحقیقات محدودی حاکی از آن هستند که افزودن شیر به چای باعث کاهش جذب ترکیبات آنتی اکسیدانی می شود.

اثرات افزودن شیر، به نوع چای بستگی دارد

تاثیرات افزودن شیر به چای ممکن است به نوع چای نیز بستگی داشته باشد. از آنجا که چای سبز سرشار از فلاونوئیدها می باشد ممکن است از نظر تئوری، شیر بر ترکیبات موجود در آن، همانند ترکیبات موجود در چای سیاه اثر بگذارد.

علاوه بر این ها، تا کنون هیچ مطالعه ای درباره اثرات افزودن شیر به چای هایی غیر از چای سیاه و سبز انجام نشده است.

خلاصه

تاثیر شیر بر روی چای ممکن است به نوع چای بستگی داشته باشد، اما تا کنون بیشتر مطالعات بر روی افزودن شیر به چای سیاه و سبز متمرکز شده اند.


منبع: healthline

نظرتان را با دیگران به اشتراک بگذارید