شبکیه نوزادان نارس

شبکیه نوزادان نارس

یکی از مهمترین عوامل نابینایی در نوزادان، مشکلات شبکیه نوزادان نارس است که به دلایلی همچون زایمان زودرس و کم بودن وزن در زمان تولد می باشد، در واقع در چنین نوزادانی، رگهای خونی غیر عادی در شبکیه ایجاد می شود که عملکرد مناسبی نداشته و باعث نابینایی نوزادان نارس می شود. کلیه نوزادانی که با سن داخل رحمی کمتر از 32 هفته متولدمی شوند، – حتی بدون مشکلات تنفسی- حداقل یک باردرهفته چهارم زندگی نیاز به معاینه توسط چشم پزشک رادارند.

رتینوپاتی نوزادان نارس

یکی از مشکلاتی که در بینایی نوزادان نارس ایجاد می شود، رتینوپاتی نوزادان نارس است که در آن رگ های خونی غیرطبیعی در شبکیه چشم ایجاد می شوند. عروق خونی شبکیۀ چشم از هفتۀ شانزدهم بارداری شروع به شکل‌گیری می‌کند. رتینوپاتی در نوزادان نارس بسته به شدت بیماری به 5 درجه تقسیم می شود. پیشرفت بیماری به درجات آخر می تواند سبب ایجاد زخم در شبکیه و عوارضی نظیر جدا شدگی شبکیه، خونریزی زجاجیه، انحراف چشم، و تنبلی چشم شود. بسیاری از نوزادان مبتلا به رتینوپاتی دچار نزدیک بینی می شوند.

  • مرحله اول: تعداد بسیار کمی رگ‌های خونی غیرطبیعی در چشم هستند.
  • مرحله دوم: تعداد رگ‌های خونی متوسط است.
  • مرحله سوم: رشد رگ‌های خونی در شبکیه شدید است.
  • مرحله چهارم: رشد رگ‌های خونی شدید است و شبکیه نیز به طور جزئی از پشت چشم جدا شده است.
  • مرحله پنجم: شبکیه به طور کامل از پشت چشم جدا شده.

شبکیه حاوی عصب‌های مهمی است که فرایند بینایی را موجب می‌شوند. بینایی سنجی نوزادان نارس باعث می شود که این مشکلات هر چه سریع تر تشخیص داده شوند و نوزاد زیر نظر فوق تخصص شبکیه درمان های لازم را دریافت کند.

بینایی سنجی نوزادان نارس

بینایی سنجی نوزادان نارس کاری است که باید به صورت مرحله به مرحله و به کمک پزشک متخصص صورت گیرد و در صورت نیاز به درمان، اقداماتی در این خصوص صورت گیرد. این معاینه باید توسط فوق تخصص شبکیه انجام شود. بعضي از كودكاني كه بيماريشان در حد درجه 1 يا 2 است بدون درمان بهبود مي يابند. در موارد ديگر، در صورتيكه بيمار علائم بيماري درجه 3 يا بالاتر را نشان دهد درمان لازم است.

بهترین فوق تخصص شبکیه

جهت درمان بیماری های ذکر شده با توجه به اهمیت چشم حتما باید به فوق تخصص شبکیه مراجعه نمایید . دکتر محمد باقر رجبی فوق تخصص شبکیه و لیزر  در تهران می باشند .

آدرس مطب : تهران ، میدان ونک ، ابتدای بزرگراه حقانی ، نرسیده به گاندی جنوبی ، پلاک ۷۲ ، ساختمان پزشکان ۷۲ ونک ، طبقه چهارم ، واحد ۴۰۲

شماره تماس : 88201656 021

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.