آموزش پرایس اکشن

آیا آموزش پرایس اکشن به تنهایی برای موفقیت در بازارهای مالی کافی است؟

پرایس اکشن، یکی از روش های محبوب معامله گری است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است. به راستی دلیل محبوبیت پرایس اکشن در چیست؟ روش هایی که در تحلیل تکنیکال و بنیادی برای شناخت بهترین فرصت های معاملاتی استفاده می شوند، بسیار زیاد هستند اما افراد زیادی فکر می کنند که برای حرفه ای شدن در بازارهای مالی یاد گرفتن پرایس اکشن کافی است. اما آیا آموزش پرایس اکشن به تنهایی برای موفقیت در بازارهای مالی کافی است؟ آیا رسیدن به سود مستمر تنها با استفاده از پرایس اکشن ممکن است؟ این ها سوالاتی هستند که سعی می کنیم در ادامه به آن ها پاسخ دهیم.

پرایس اکشن چیست

پرایس اکشن چیست؟

به زبان ساده، پرایس اکشن به حرکات قیمت یک دارایی (طلا، نفت، سهام، ارز و …) در طول زمان گفته می شود. همان طور که می دانید این حرکات در قالب چارت ها یا نمودارهای خطی، میله ای و شمعی در دسترس همگان قرار دارد. در معامله گری به سبک پرایس اکشن همچون اکثر سبک های دیگر از نمودارهای شمعی برای تحلیل حرکت آینده قیمت استفاده می شود.

مفاهیمی چون شکست و ناحیه های حمایتی و مقاومتی در سبک پرایس اکشن بسیار مهم هستند. همچنین در این روش معامله گران ممکن است زمان زیادی صبر کنند تا قیمت به یک ناحیه حمایتی یا مقاومتی مهم برسد تا دست به خرید یا فروش بزنند.

بسیاری از کسانی که در تایم فریم های کوتاه مدت، معامله می کنند، برای شناسایی فرصت های معاملاتی در تایم فریم های کوچکتر از یک روز (مانند ۴ ساعته، ۱ ساعته و…) از پرایس اکشن استفاده می کنند.

ابزارهای مورد استفاده در پرایس اکشن

یکی از اصلی ترین ابزارهایی که توسط بسیاری از معامله گران در سبک پرایس اکشن استفاده می شود، الگوهای شمعی ژاپنی است. به طور کلی استفاده از  نمودارهای شمعی و الگوهای شمعی ژاپنی به دلیل تصویر شفاف تری است که این الگوها از مسیر حرکت قیمت به نمایش می گذارند. الگوهایی مثل پین بار، مرد دار آویز، اینگالف یا پوشا و  بسیاری دیگر از الگوهای شمعی در این روش معامله گری استفاده می شود.

معامله گران در این روش با استفاده از مفاهیمی چون حمایت، مقاومت، خطوط روند، کانال ها، سوئینگ های بالا و پایین (High and Low swings) سعی می کنند حرکت آینده قیمت را پیش بینی کنند. علاوه بر این بسیاری از معامله گران از روان شناسی بازار در این روش نیز استفاده می کنند.

محدودیت های پرایس اکشن

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در سبک پرایس اکشن وجود دارد این است که هر معامله گری بنا به تفسیر خود از حرکات قیمت، دست به عمل می زند. یعنی هیچ دو معامله گر پرایس اکشن کاری به یک روش کار نمی کنند و این باعث می شود که معامله گران بر اساس ذهنیت خود عمل کنند. به عبارت دیگر با وجود اطلاعاتی که از حرکت قیمت در گذشته وجود دارد هر معامله گر پرایس اکشن کاری بر اساس تفسیر خود از بازار دست به خرید یا فروش می زند.

برای مثال فرض کنید دو نفر که در یک آموزش مشترک، سبک پرایس اکشن را فرا گرفته اند. آن ها در برخورد با فرصت های معاملاتی مشابه، کارهای متفاوتی انجام می دهند. مثلا با رسیدن قیمت به یک ناحیه خاص اولی وارد معامله خرید و دومی وارد معامله فروش می شود. اما همان طور که می دانید با استفاده کردن از اندیکاتورها، سیگنال های مشابهی برای افراد صادر می شود.

یکی دیگر از معایب پرایس اکشن، عدم استفاده معامله گران از تحلیل فاندامنتال یا بنیادی است. اخبار و داده های اقتصادی که در تحلیل بنیادی در نظر گرفته می شوند، از عوامل مهمی هستند که بر قیمت تاثیر می گذارند.‍

یکی دیگر از مواردی که بسیاری از معامله گران را در استفاده از پرایس اکشن دچار سردرگمی می کند، استفاده از تایم فریم های مختلف است. یعنی ممکن است معامله گران بر اساس سبک پرایس اکشن در تایم فریم های کوچکتر تفسیر متفاوتی از بازار نسبت به تایم فریم های بزرگ تر داشته باشند. بنابراین باید هر تایم فریم را به شکل جداگانه تحلیل کنند.

ترکیب پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال

ترکیب پرایس اکشن با تحلیل تکنیکال کلاسیک

احتمالا متوجه شده اید که اکثر ابزارها و مفاهیم استفاده شده در سبک پرایس اکشن (خطوط روند و حمایت و مقاومت) همان هایی هستند که پایه و اساس تحلیل تکنیکال کلاسیک محسوب می شوند. با این حال نام پرایس اکشن امروزه بسیار بر سر زبان ها افتاده است و افراد زیادی به اشتباه تصور می کنند که تنها با یادگیری پرایس اکشن می توانند سودهای زیادی به دست بیاورند. بسیاری از آن ها تصور می کنند که فقط با داشتن یک چارت عاری از اندیکاتور که حرکات قیمت را نشان می دهد، می توانند حرکت آینده قیمت را پیش بینی کنند.

همان طور که می دانید در تحلیل تکنیکال کلاسیک، علاوه بر مفاهیمی چون خطوط روند و … از اندیکاتورها و اسیلاتورها نیز استفاده می شود. استفاده از اندیکاتورها در ترکیب با پرایس اکشن به شما اطمینان بیشتری برای ورود به معامله می دهد. به عبارت دیگر پس از تحلیل حرکات قیمت با سیگنالی که اندیکاتورها صادر می کنند، نقطه ورود معتبر تری پیدا می کنید.

برای این که بتوانید به شکل درستی حرکات قیمت را تحلیل کنید (یعنی همان کاری که قرار است در سبک پرایس اکشن فقط با مفاهیم خطوط روند، الگوهای شمعی ژاپنی و …انجام شود) باید امواج الیوت را به خوبی بشناسید و توانایی موج شماری درست را داشته باشید. امواج الیوت یکی از مهم ترین مباحث پایه ایی در تحلیل تکنیکال هستند که در هر سبکی با هر اسمی که داشته باشد، استفاده می شوند.

در نظر داشته باشید که معامله گران حرفه ای که با سبک پرایس اکشن کار می کنند به تحلیل تکنیکال کلاسیک کاملا مسلط هستند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که با ترکیبی از پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال کلاسیک است که می توانید بهترین فرصت های معاملاتی را شناسایی کنید.

استراتژی معاملاتی

افراد زیادی هستند که سبک پرایس اکشن را می آموزند ولی نمی توانند به موفقیتی در بازارهای مالی دست پیدا کنند. بعضی افراد هم با این که سبک پرایس اکشن را به همراه قوانین تحلیل تکنیکال کلاسیک استفاده می کنند، به سوددهی نمی رسند. بعضی، حتی تحلیل بنیادی را هم به موارد فوق اضافه کرده اما هم چنان با شکست رو به رو می شوند. حال که تا این جای مقاله با همراه بوده اید، به نظر شما آیا آموزش پرایس اکشن به تنهایی برای موفقیت در بازارهای مالی کافی است؟

همان طور که گفتیم پرایس اکشن در ترکیب با تحلیل تکنیکال کلاسیک است که فرصت های معاملاتی درست را به شما نشان می دهد. همچنین یادآور شدیم که نباید از اهمیت و ارزش تحلیل بنیادی نیز غافل شد. اما همه این ها هم به تنهایی شما را به موفقیت نخواهد رساند.

راز موفقیت داشتن یک استراتژی جامع معاملاتی است. با داشتن یک استراتژی قوی است که فرق میان افراد حرفه ای و مبتدی در بازارهای مالی مشخص می شود وگرنه قوانین مربوط به سبک پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال به وفور در دسترس همگان قرار دارد ولی آیا همه آن ها می توانند به موفقیت دست یابند؟

با داشتن یک استراتژی جامع که از ترکیب پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال کلاسیک به دست می آید، شما در معاملات کمتر دچار اشتباه می شوید و در عوض فرصت های سودده بیشتری را به دست می آورید.

سعی کنید با رعایت قوانین مدیریت سرمایه و ریسک و استفاده از استراتژی های جامع معاملاتی که قبلا سودده بودن آن ها امتحان شده است، راه خود به سوی کسب ثروت در بازارهای مالی را هموار کنید.

منبع: amoozesh-boors.com

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.