قرار دادن چای کیسه ای بر روی چشم ها چه مزایایی دارد؟

قرار دادن چای کیسه ای بر روی چشم ها چه مزایایی دارد؟

استفاده از چای کیسه ای بر روی چشم ها یک راه حل خانگی، در دسترس و ارزان است. انجام این کار نه تنها به استراحت چشم ها کمک می کند بلکه می تواند به درمان و پیشگیری از چندین بیماری چشمی نیز کمک کند.

کاملیا سیننسیس و کاملیا سیننسیس آسامیکا دو گونه از گیاه چای هستند که در حدود ۴۵ کشور جهان از جمله چین، هند، ژاپن و سریلانکا پرورش داده می شوند. این دو گیاه چای رایج ترین انواع چای مانند چای سیاه، چای سبز، چای سفید و چای اولانگ را تشکیل می دهند.

برخی مطالعات علمی نشان می دهد که چای دارای خواص درمانی می باشد و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

در این مقاله به مزایای استفاده از چای کیسه ای بر روی چشم می پردازیم و اینکه انواع مختلف چای به روش های مختلف چگونه چشم را تحت تأثیر قرار می دهند و چگونگی استفاده از آن ها را بررسی می کنیم.

فواید قرار دادن چای کیسه ای بر روی چشم

مطالعات بسیار کمی به طور خاص فواید استفاده از چای کیسه ای بر روی چشم ها را بررسی کرده اند. برخی شواهد نشان می دهد که استفاده از کمپرس سرد و گرم بر روی چشم ها مزایایی دارد و کیسه های چای اندازه مناسبی برای استفاده به عنوان کمپرس چشم هستند. محققان همچنین فواید مواد موجود در چای مانند کافئین و پلی فنول ها برای چشم را بررسی کرده اند که به طور غیر مستقیم به موضوع این مقاله مرتبط می شوند.

استفاده از چای کیسه ای به عنوان کمپرس سرد

فواید استفاده از چای کیسه ای به عنوان کمپرس سرد شامل موارد زیر است:

  • کاهش نقاط تیره زیر چشم: رگ های خونی زیر چشم ممکن است در ایجاد نقاط تیره زیر چشم ها نقش داشته باشند. قرار دادن چای کیسه ای سرد در این بخش می تواند عروق را منقبض کرده و این نقاط را از بین ببرد.
  • کاهش خطوط زیر چشم: کمپرس سرد چای کیسه ای می تواند پف و یا تورم خفیف زیر چشم را بهبود بخشد و خطوط حاصل از آن را از بین ببرد.
  • تسکین التهاب ملتحمه: التهاب ملتحمه هنگامی که غشاهای مخاطی چشم ملتهب و متورم شوند رخ می دهد. کمپرس سرد چای کیسه ای می تواند به کاهش برخی از علائم و التهابات این بیماری کمک کند.
  • درمان سوزش و قرمزی چشم: قرمزی و سوزش چشم وقتی که عروق خونی زیر سطح چشم تحریک می شوند ایجاد می شود. قرار دادن کمپرس سرد چای کیسه ای بر روی چشم به کاهش این قرمزی و سوزش کمک می کند.
  • درمان سریع جراحات جزئی چشم: اگر به چشم ضربه ای مانند برخورد توپ، آرنج یا چیز سخت دیگر وارد شود، قرار دادن یک کمپرس سرد چای کیسه ای به مدت ۱۵ دقیقه در ناحیه آسیب دیده می تواند درد و تورم را کاهش دهد.

استفاده از چای کیسه ای به عنوان کمپرس گرم

مزایای استفاده از چای کیسه ای به عنوان کمپرس گرم شامل موارد زیر است:

  • کاهش بلفاریت: بلفاریت به التهاب پلک ها به دلیل تجمع باکتری ها، شوره سر و یا مشکلات غدد چربی در پلک ها گفته می شود. قرار دادن یک چای کیسه ای گرم بر روی چشمان بسته به مدت حداقل ۱ دقیقه می تواند پوسته هایی را که در مژه ها گیر کرده اند شل کند و از گرفتگی غدد چربی جلوگیری به عمل آورد.
  • تخلیه گل‌مژه: گل‌مژه یک توده قرمز و دردناک است که در زیر پلک یا در لبه پلک رشد می کند و معمولاً به دلیل عفونت ایجاد می شود. استفاده از کمپرس گرم چای کیسه ای برای ۱۰-۱۵ دقیقه و دو تا سه بار در روز می تواند به آزاد شدن چرک و بهبودی این توده کمک کند.
  • درمان برآمدگی پلک: غده چربی مسدود شده معمولاً باعث ایجاد برآمدگی پلک می شود. استفاده از یک چای کیسه ای گرم بر روی پلک به مدت ۱۰ دقیقه و چهار تا شش بار در روز می تواند به رفع انسداد مجرای مسدود شده کمک کند.
  • درمان خشکی چشم: خشکی چشم وقتی رخ می دهد که چشم ها به اندازه کافی اشک ایجاد نمی کنند و یا اشک خیلی سریع از بین می رود. قرار دادن چای کیسه ای گرم بر روی چشم ها می تواند چربی را از غدد خارج کرده و باعث بهبود کیفیت اشک شود.

انواع مختلف چای کیسه ای چه فوایدی دارند؟

انواع مختلف چای ممکن است فواید مختلفی برای سلامتی چشم و پوست داشته باشند. چای های سیاه، سبز و سفید دارای آنتی اکسیدان و کافئین هستند که ممکن است در رفع بعضی از مشکلات چشم به شما کمک کنند، در حالی که چای های گیاهی ممکن است باعث تحریک و التهاب چشم شوند.

چای سیاه و چای سبز

چای سیاه و چای سبز حاوی پلی فنول، کافئین و مواد معدنی خاصی هستند. برخی از این ترکیبات دارای خاصیت محافظتی یا جلوگیری از بیماری هستند.

پلی فنول ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و از بدن در برابر صدمات ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. پلی فنول ها شامل بسیاری از اجزای مختلف، از جمله اپی‌گالوکتشین گالات هستند.

برخی تحقیقات نشان می دهند که اپی‌گالوکتشین گالات اثرات ضد التهابی دارد. همچنین مطالعات دیگری نشان می دهند که پلی فنول ها به طور کلی می توانند برای موارد زیر مفید باشند:

  • درمان آفتاب سوختگی
  • جلوگیری از آفتاب سوختگی
  • تسریع درمان زخم ها و جای سوختگی

چای سبز به دلیل دارا بودن فلاونوئید بیشتر، ممکن است موثرتر از چای سیاه باشد.

کافئین موجود در این چای ها نیز دارای تأثیرات مثبت است. استفاده از کافئین می تواند به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش نقاط تیره اطراف چشم و همچنین کاهش تورم کمک کند.

نویسندگان یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ دریافتند افرادی که به صورت روزانه چای داغ می نوشند، ۷۴ درصد کمتر از افرادی که چای داغ نمی نوشند، مبتلا به گلوکوم (بیماری چشمی) هستند.

چای بابونه

مردم به طور سنتی از چای بابونه برای تسکین عفونت چشم، مجاری اشک مسدود شده و التهاب ملتحمه استفاده می کنند. همچنین این چای حاوی فلاونوئیدها است، بنابراین برای کاهش التهاب نیز مفید است.

چگونه با چای کیسه ای، کمپرس سرد و گرم درست کنیم؟

برای تهیه کمپرس سرد یا گرم چای کیسه ای برای چشم ها می توانید از دستور العمل زیر استفاده کنید:

  • دو عدد چای کیسه ای را در آب داغ بگذارید.
  • آب چای کیسه ای ها را خارج کنید.
  • برای استفاده به عنوان کمپرس گرم، صبر کنید تا کمی خنک شوند.
  • برای استفاده به عنوان کمپرس سرد، آن ها را در یخچال سرد کنید.
  • کیسه های چای را تا ۱۵ دقیقه بر روی چشم های بسته خود قرار دهید.
  • هر چند وقت یکبار این کار را تکرار کنید.

چشم ها بسیار حساس هستند، بنابراین افراد همیشه باید هنگام استفاده از چای کیسه ای محتاط باشند.

هرگز چای کیسه ای داغ را بر روی چشم ها قرار ندهید و در صورت وجود هر گونه تحریک، از مصرف آن ها خودداری کنید. گذاشتن چای کیسه ای بر روی چشم ممکن است برای کودکان نیز نامناسب باشد.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.