چرا در فصل پاییز دچار استرس می شویم؟

چرا در فصل پاییز دچار استرس می شویم؟

آمارها نشان می دهند که با آغاز فصل پاییز افراد استرس بیشتری را تجربه می کنند. کارشناسان معتقدند دلایلی از جمله آغاز سال تحصیلی جدید، پایان روزهای تعطیل و عدم دستیابی به اهداف مطلوب در طول تابستان می توانند سبب بروز استرس در افراد گردند.

پزشکان و محققان ثابت کرده اند که با آغاز فصل پاییز افراد دچار تغییر در خلق و خو می شوند. علاوه بر استرس و اضطراب در افراد، میزان افسردگی نیز در این فصل از سال بیشتر عود می کند. متاسفانه با توجه به فراگیر بودن این مشکل، افرادی زیادی هستند که از این موضوع بی خبر هستند و اطلاعات زیادی از این مسئله ندارند. 

علائم اضطراب پاییزی

  • تغییر در خلق و خو و افسردگی
  • استرس و نگرانی بیش از حد
  • تحریک پذیری
  • بی حالی، خواب آلودگی و خستگی مفرط
  • عدم علاقه به انجام کارها و فعالیت های روزمره

یکی از دلایل مهم بروز این علائم کاهش نور خورشید می باشد که منجر به افت و کاهش سطح سروتونین می شود. این هورمون نقش مهمی در خلق و خو، اشتها و الگوی خواب افراد بازی می کند. از سوی دیگر در این شرایط هورمون ملاتونین نیز افزایش می یابد که سبب ایجاد احساس خستگی، خواب آلودگی و افسردگی می شود.

از دیگر عوارض کاهش نور خورشید می بایست به کاهش ویتامین دی در بدن اشاره کرد. فقدان و کاهش این ویتامین نیز از دلایل مهم در بروز افسردگی شناخته شده است.

تغییرات رفتاری در فصل پاییز نیز بسیار مهم و حائز اهمیت می باشند. با توجه به تغییر آب و هوا و سرد شدن هوا افراد وقت کمتری را در محیط بیرون از خانه به ورزش می پردازند و این تغییر در برنامه فعالیتی می تواند سبب بروز افسردگی و استرس شود.

آیا استرس پاییز واقعی می باشد؟

پاتریشیا تورنتون یکی از روانشناسان برجسته در نیویورک است که اعتقاد دارد افراد با تغییر در الگوی فصلی و با آغاز فصل پاییز دچار تغییر در خلق و خو می شوند، اما از نظر این روانشناس موضوع اضطراب و استرس پاییزی موضوعی ناشناخته و اثبات نشده می باشد. وی بر این باور است که مشکلات و احساسات منفی افراد در این فصل به اختلال عاطفی فصلی مرتبط می باشد.

اصطلاح “اختلال عاطفی فصلی” به اختلال افسردگی فصلی اطلاق می شود و معمولا ناشی از تغییر فصل می باشد که علائم آن اغلب در میان زنان و نوجوانان بیشتر دیده می شود. در این فصل روزها کوتاه ترند و شب ها به نسبت طولانی تر و بلند تر می شوند. همچنین هوا نیز رفته رفته سردتر می گردد، مدارس آغاز به کار می کنند و فشار موفقیت های تحصیلی و فعالیت های اجتماعی در میان افراد آغاز می شوند. مجموع این اتفاقات منجر به بروز استرس می گردد. 

این پزشک همچنین بیان می کند تغییر در شرایط زندگی مانند برنامه بازگشت به مدرسه است که افراد را دچار اضطراب می کند. این استرس حتی می تواند به دلیل کمبود خواب نیز ایجاد شود.

ترونتون در ادامه توضیح می دهد با توجه به موضوعات بیان شده می توان تا حد زیادی شرایط را کنترل کرد و عوارض ناشی از این استرس ها را کاهش داد.

این روانشناس توصیه می کند بهتر است افراد آگاهی خود را نسبت به بدن و ناخوداگاه ذهنشان افزایش دهند. در دوران تابستان برای این روزها برنامه ریزی کنند و تلاش کنند که تابستان خود را با موفقیت بیشتری سپری کنند تا در پایان تعطیلات با استرس کمتری رو به رو شوند.

برای کاهش استرس در پاییز چه کارهای می توان انجام داد؟

مهم نیست که چه چیزی سبب بروز احساس استرس و اضطراب افراد در فصل پاییز می گردد آنچه مهم و قابل اهمیت می باشد، کاهش علائم استرس و تسکین شرایط ایجاد شده است. در ادامه قصد داریم ۶ پیشنهاد را برای بهبود شرایط ایجاد شده با شما در میان بگذاریم:

۱. از نورهای بیشتری استفاده کنید و بیشتر آفتاب بگیرید

یکی از توصیه های مهم این است که زمان بیشتری را در بیرون از خانه سپری کنید تا بتوانید بیشتر از نور خورشید بهره مند شوید. صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید و سعی کنید از طلوع آفتاب لذت ببرید. شب ها زود تر بخوابید تا در آغاز روز انرژی کافی داشته باشید. 

در منزل از نورها و لامپ های آفتابی بیشتری استفاده کنید و از نور های اضافی برای روشنایی منزل کمک بگیرید. نور درمانی از روش های اثبات شده برای درمان افسردگی می باشد و به همین دلیل توصیه می شود حتما در روزهای ابری برای جبران کمبود نور خورشید از لامپ های زرد کمک بگیرید.

۲. هر روز ورزش کنید

حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه را حتما در برنامه خود بگنجانید. افراد در فصل تابستان و آغاز تعطیلات بیشتر ورزش می کنند اما با آغاز فصل سرما و مدرسه میزان ورزش و فعالیت های بدنی در بین مردم کاهش پیدا می کند که این موضوع نگرانی های جدی را ایجاد می کند بهتر است در پاییز نیز ساعات مشخصی را برای انجام ورزش، فعالیت های بدنی یا دست کم پیاده روی و دوچرخه سواری اختصاص دهید. ورزش های جدید را تجربه کنید و برنامه باشگاهی خود را به صورت جدی دنبال کنید.

به طور کلی ورزش می تواند ضامن سلامت روان در میان افراد جامعه باشد و تاثیرات مثبت فراوانی را در به بهبود خلق و خوی آنان بگذارد.

از همین حالا ورزش را شروع کنید:

۳. رژیم غذایی خود را تغییر دهید

در فصل پاییز بیشتر از قبل به تغذیه و رژیم غذایی خود توجه کنید. مصرف مکمل های ویتامین دی را در برنامه غذایی بگنجانید. سوپ های گرم و سبزیجات تازه پیشنهاد های خوبی برای این فصل می باشند. مصرف ماهی های چرب نظیر سالمون، ساردین، شیر سویا، زرده تخم مرغ و لبنیات غنی شده را فراموش نکنید.

۳. فعالیت های تازه ای را آغاز کنید

پاییز یک شروع تازه است و یک فصل جدید محسوب می شود پس توصیه می شود شما نیز یک فعالیت جدید را آغاز کنید. به عنوان مثال تمیز کردن فضای خانه، ساماندهی وسایل اتاق ها، رسیدگی به گل های خانگی و باغبانی می توانند تاثیرات مثبتی را در روحیه شما ایجاد کنند. یک سرگرمی و یک کلاس آموزشی مناسب را انتخاب کنید و خود را با فعالیت های هنری سرگرم کنید.

۵. دکور منزل خود را تغییر دهید

سعی کنید از رنگ های گرم بیشتری در دکور منزلتان استفاده کنید. این کار کمک می کند لذت بیشتری از فضای داخلی منزل ببرید. رنگ های نارنجی، زرد و قرمز کمک می کنند احساس گرمی بیشتری را تجربه کنید و همین موضوع سبب کاهش احساسات و افکار منفی در شما خواهد شد.

۶. از یک روان پزشک کمک بگیرید

در صورتی که اضطراب و استرس شدیدی را تجربه می کنید و اختلالات روانی برای شما آزار دهنده و غیر قابل تحمل می باشد توصیه می شود که به یک پزشک مراجعه نمایید. ممکن است شما نیاز به مصرف داروهای ضد افسردگی داشته باشید. علائم افسردگی و استرس خود را جدی بگیرید و چنانچه با روش های ذکر شده علائم و مشکلات در شما کاهش پیدا نکرد، درنگ نکنید و تا قبل از اینکه اوضاع روحی شما وخیم تر نشده است حتما از یک متخصص کمک بگیرید.    

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.