آب باعث لاغری می شود یا چاقی

آب باعث لاغری می شود یا چاقی

یکی از شایع ترین سوالاتی که مطرح می شود این است که آب باعث لاغری می شود یا چاقی و به طور کلی آیا تاثیری در این تناسب اندام می گذارد یا خیر؟ آب یکی از حیاتی ترین عنصرهای موجود روی زمین است و عدم مصرف آن می تواند جان موجودات زنده را تهدید کند. اگر مقالات علمی را پیگیری کرده باشید، تقریبا در تمامی موارد مرتبط با سلامت و بهداشت، نوشیدن آب کافی توصیه شده است.

تقریبا 60 درصد از بدن ما را آب تشکیل می دهد و همین نکته می تواند نشان دهنده اهمیت مصرف آن باشد. در ادامه به موضوع تاثیر این نوشیدنی و به مطور مشخص، این سوال که آیا آب باعث لاغری می شود یا چاقی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نقش آب در بدن

همانطور که اشاره کردیم بیش از 50 درصد از بدن ما را آب تشکیل می دهد. به همین دلیل طبیعی است که نقش پر رنگی در عملکرد ارگان های بدن ما داشته باشد. مهم ترین تاثیرات آب در بدن عبارتند از:

  • به گردش خون بهتر و اکسیژن رسانی بیشتر به ارگان های بدن کمک می کند.
  • برای عملکرد کلیه ها ضروری است.
  • دمای بدن را تنظیم کرده و از مغز و نخاع حمایت می کند.
  • برای هضم بهتر غذاها و بهبود عملکرد روده ها مفید است.
  • برای سلامت پوست لازم است.
  • مفاصل را روان می کند.

آیا آب باعث چاقی می شود؟

پرسش آیا آب باعث لاغری می شود یا چاقی را به دو بخش تقسیم کرده ایم. در بخش اول به تاثیر آن روی چاقی می پردازیم و سپس به سراغ تاثیر آن روی لاغری می رویم.

افزایش وزن یک موضوع پیچیده است که به عوامل متعددی بستگی دارد. اصلی ترین علت چاقی و اضافه وزن، عدم تعادل میان کالری مصرفی و انرژی است که در طول روز می سوزانید. کالری اضافی در بدن به چربی تبدیل شده و باعث چاقی و اضافه وزن می شود. مصرف بیش از حد آب باعث چاقی نمی شود، اما می تواند به طور موقت باعث نفخ یا افزایش وزن باشد.

افزایش وزن ناشی از نوشیدن آب موقتی است. به عبارتی می توان گفت مصرف آب اضافی تنها عدد ترازو را تغییر می دهد نه حجم و سایز شما را. توجه داشته باشید که وزن آب و چربی با یکدیگر متفاوت است، به همین دلیل وزن ترازو معیار دقیقی برای تشخیص چاقی و اضافه وزن شما نیست.

چه عواملی باعث احتباس آب و چاقی ناشی از آن می شوند؟

برخی عوامل وجود دارند که باعث احتباس آب در بدن می شوند و وزن شما را به طور موقت بیشتر می کنند. این عوامل عبارتند از:

  • مصرف غذاهای شور با سدیم بالا: این گروه غذاها باعث می شوند آب بیشتر از حد معمول در بدن احتباس پیدا کند.
  • نوسانات هورمونی به ویژه در دوران قاعدگی: در طول سیکل ماهانه یا چند روز پیش از آن، تعادل هورمونی به هم خورده و باعث افزایش احتباس آب در بدن می شود. به همین دلیل بسیاری از زنان در روزهای منتهی به قاعدگی افزایش وزن و احساس ورم در بدن را گزارش می کنند.
  • التهاب ناشی از آسیب های پزشکی: این مورد نیز می تواند باعث افزایش احتباس آب در بدن شود. هنگامی که بدن دچار التهاب می شود، ممکن است وزن شما به طور موقت افزایش پیدا کند.
  • مشکلات کلیوی یا ابتلا به کم کاری و پرکاری تیروئید: این موارد نیز از شایع ترین دلایل احتباس آب در بدن می باشند.
  • استفاده از برخی داروها: داروهایی مانند داروهای کنترل فشار خون و داروهای ضد افسردگی می توانند باعث احتباس آب شوند.
  • عدم فعالیت فیزیکی: نداشتن فعالیت فیزیکی و تحرک باعث احتباس آب در بدن می شود.

علائم نشان دهنده احتباس آب در بدن

  • تورم یا پف در بدن به ویژه بازوها و پاها
  • پف صورت و زیر چشم
  • افزایش اندازه شکم
  • نوسانات شدید وزنی
  • براق شدن پوست

بنابرین لازم است بدانید که افزایش وزن به دلیل مصرف بیشتر آب یا احتباس آب در بدن کاملا طبیعی و موقت است و به افزایش حجم چربی یا چاقی ارتباطی ندارد.

هشدار: اگر احتباس آب در بدن شدید باشد می تواند باعث ایجاد تنگی نفس شود که در این صورت، مسئله بسیار جدی بوده و لازم است سریعا مورد پیگیری پزشکی قرار گیرد.

آیا آب باعث لاغری می شود؟

در بخش دوم پاسخ به این سوال که آیا آب باعث لاغری می شود یا چاقی، به تاثیر این نوشیدنی بر لاغری می پردازیم.

همانطور که اشاره کردیم این فرضیه که مصرف آب وزن را بیشتر می کند کاملا غلط بوده و اساس علمی ندارد، اما در رابطه با اینکه مصرف آب می تواند وزن شما را کاهش دهد موضوع کاملا صحیح است و نتایج تحقیقات آن را ثابت کرده است.

هیدراته نگه داشتن بدن و نوشیدن آب به مقدار کافی به شما کمک می کند تا وزن خود را کاهش داده و متابولیسم بدن افزایش پیدا کند. همچنین نوشیدن آب به هضم بهتر غذا، جذب بیشتر مواد معدنی و افزایش سلامت گوارش کمک می کند.

علاوه بر این ها، آب کمک می کند تا اشتهای کاذب سرکوب شده و زودتر احساس سیری کنید. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار کافی آب از پرخوری جلوگیری کرده و میزان مصرف کالری روزانه شما را کاهش می دهد.

نوشیدن آب اگر چه به طور مستقیم باعث لاغری نمی شود، اما به طور غیر مستیم می تواند در مدیریت وزن و رسیدن به اندامی ایده آل به شما کمک کند.

شایعاتی درباره اینکه آب باعث لاغری می شود یا چاقی

نوشیدن آب بین غذا باعث چاقی می شود!

این شایعه کاملا نادرست است و هیچ اساس علمی ندارد. نوشیدن آب همراه با غذا به شما کمک می کند تا غذای شما بهتر هضم شده و زودتر احساس سیری کنید.

نوشیدن آب باعث افزایش وزن می شود!

خیر، آب کالری ندارد و باعث افزایش چاقی و اضافه وزن نمی شود. نوسانات ناشی از مصرف آب کاملا موقتی بوده و با چاقی ناشی از مصرف چربی متفاوت است.

کاهش مصرف آب باعث لاغری می شود!

کاهش مصرف آب ممکن است به طور موقت وزن شما را کم کند، اما این مسئله راهی غیر ایمن و نادرست است که می تواند باعث آسیب رسیدن به بدن شود. کم آبی شدید، متابولیسم شما را مختل کرده و عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

یادداشتی از گومگ درباره اینکه آب باعث لاغری می شود یا چاقی

شواهد علمی نشان می دهد که هیدراته نگه داشتن بدن می تواند به افزایش سلامت و نیز کاهش وزن کمک کند، در حالی که این روش به تنهایی کافی نیست و شما برای رسیدن به تناسب اندام باید کنترل کالری مصرفی و افزایش فعالیت فیزیکی را نیز در نظر بگیرید. تصورات و باورهای غلط درباره اینکه آب باعث لاغری می شود یا چاقی را دور بریزید و به مقدار کافی از آب بنوشید.

منابع این مقاله عبارتند از: redcliffelabs و livestrong.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.