مصرف همزمان پروتئین وی و آمینو

آیا مصرف همزمان پروتئین وی و آمینو ممکن است؟

یکی از دغدغه‌های بدنسازان به‌ خصوص کسانی‌ که تازه این ورزش را شروع کرده‌اند مصرف همزمان پروتئین وی و آمینو است. به طور خلاصه مصرف این دو مکمل هیچ مانعی ندارد و با خیال راحت می‌توانید آن را انجام دهید. علاوه بر این مصرف همزمان آمینو و پروتئین وی فواید ویژه‌ای دارد و افراد حرفه‌ای بسیاری آن را انجام می‌دهند. در این مقاله ابتدا نحوه مصرف همرمان این دو نوع مکمل را توضیح می‌دهیم و سپس خواص هر یک را جداگانه شرح می‌دهیم.

نحوه مصرف همزمان پروتئین وی و آمینو اسید چگونه است؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم در مصرف همزمان این دو مکمل باید چند نکته را در نظر داشته‌ باشید. ابتدا پیشنهاد می‌شود که آمینو اسید را به جای پروتئين وی پیش از تمرین استفاده‌ کنید. دلیل این امر آن است که آمینو اسیدها سریع‌تر از پروتئین در خون جذب می‌شوند. همچنین مقدار لوسین، ایزولوسین و والین در مکمل آمینو اسید بسیار بالا است. علاوه بر این 30 درصد پروتئین ماهیچه‌ها را سه ترکیبی که یاد کردیم تشکیل می‌دهند و جذب سریع آن‌ها قبل از تمرین به بدن کمک زیادی می‌کند.

مصرف همزمان آمینو و پروتئین وی

اما این موضوع به این معنا نیست که آمینو اسید جایگزین پروتئین وی است. پروتئین وی برای افزایش حجم عضلات اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع مصرف همزمان پروتئین وی و آمینو باعث می‌شود که تمامی آمینواسیدهای مورد نیاز بدن تأمین شود. علاوه بر این بسیاری از افرادی که پروتئین وی را مصرف می‌کنند اعتقاد دارند که این مکمل حاوی آمینو اسید هاست و دیگر مصرف مکمل آمینو اسید غیر ضروری است. اما باید به یاد داشته‌باشید که هر کدام از این مکمل ها خواص خاص خود را دارند و به عضله سازی کمک می‌کنند.

پروتئین وی هم باید بعد از تمرین مصرف شود. مصرف همزمان آمینو و پروتئین وی زمانی درست است که هر کدام در جای خود مصرف شوند. همچنین برای مصرف همزمان این دو مکمل باید 5 گرم BCAA را به نسبت 2:1:1 پیش از تمرین مصرف کنید. پس از تمرین هم 1 پیمانه پروتئین وی را، که بهتر است از نوع ایزوله باشد، مصرف کنید. با این کار از تجزیه عضلات شما جلوگیری می‌شود و سنتز پروتئین نیز افزایش پیدا می‌کند.

به‌عنوان یک نکته دیگر به‌هیچ‌وجه هر دو مکمل را در یک زمان مصرف نکنید چون این کار ممکن است برای بدن شما عوارضی را در پی داشته‌ باشد.

خواص مکمل پروتئین وی

پروتئین‌ها از هر نوعی برای افزایش حجم عضلات مناسب هستند. در نتیجه با مصرف مکمل پروتئین وی تمام آمینو اسید های مورد نیاز بدن برای ریکاوری و رشد عضلات تأمین می‌شود. علاوه بر این مکمل پروتئین وی حاوی آمینو اسیدهای ضروری بدن است و بیشترین مقدار لوسین را درون خود جای داده‌است. به همین دلیل مکمل پروتئين وی به‌عنوان بهترین نوع پودر پروتئین تا به این حد محبوب شده‌است.

خواص مکمل پروتئین وی

برخی از پروتئین‌های وی حاوی BCAA هستند. شاید با وجود این موضوع احساس کنید که دیگر نیازی به مصرف همزمان پروتئین وی و آمینو اسید ندارید. اما باید بدانید که BCAA موجود در پروتئین وی برای تجزیه شدن نیاز به زمان دارد.

برای خرید پروتئين وی بتادارو گزینه مناسبی است. داروخانه آنلاین بتادارو زیرمجموعه داروخانه دکتر افخم است و دارای نماد اعتماد الکترونیکی است. همچنین بتادارو اصالت تمام محصولات خود را تضمین می‌کند.

خواص مکمل آمینو اسید

در صفحه مکمل آمینو اسید در سایت بتادارو خواص این مکمل به صورت زیر توضیح داده شده است:

“اصلی‌ترین کاربرد مکمل‌های امینو اسید، افزایش حجم عضلات است. شما با انتخاب بهترین آمینو اسید برای حجم، در کنار افزایش و رشد حجم بدن، از مزایای زیر بهره مند شوید:

  1. بهبود عملکرد ورزشی
  2. کمک به ریکاوری بهتر عضلات
  3. کاهش چربی شکمی
  4. حفظ توده عضلانی
  5. افزایش تستوسترون و هورمون رشد
  6. افزایش توده عضلانی
  7. افزایش حس سیری”
خواص مکمل آمینو اسید

مکمل‌های آمینو اسید همانطور که از اسمشان مشخص است حاوی اسیدهای آمینه هستند که نسبت به پروتئین وی با سرعت بیشتری جذب خون می‌شوند. در نتیجه اگر پیش از تمرین از مکمل آمینو استفاده شود، تجزیه پروتئین عضلانی، آسیب عضلانی و درد عضلانی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

در واقع آمینو اسیدها برخلاف پروتئین‌ها به اسیدهای آمینو دیگر متصل نیستند. همین موضوع باعث می‌شود که با سرعت بیشتری جذب بدن شوند. در نتیجه مصرف مکمل آمینو اسید به عضلات شما سوخت می‌دهد و در حین ورزش خستگی کمتری را احساس می‌کنید. به همین دلیل می‌توانید در حین ورزش فشار بیشتری را به بدنتان وارد کنید و نتیجه بهتری هم بگیرید.

مطالعاتی هم که در این زمینه انجام‌ شده‌اند نشان‌ می‌دهند گروهی که پیش از تمرین مکمل آمینو مصرف می کنند، حدوداً 15 درصد کمتر از گروهی که این کار را انجام نمی دهند، خسته می شوند. همچنین آمینو اسیدها خالص‌تر هستند و کالری کمتری دارند. در نتیجه کسانی‌ که در حال کاهش وزن هستند، بهتر است به‌ جای استفاده کامل از پروتئین وی، مصرف همزمان آمینو و پروتئین وی را مد نظر قرار دهند تا کاهش وزن سریع‌تری را تجربه کنند.

جمع بندی در مورد مصرف همزمان پروتئین وی و آمینو

مصرف همزمان پروتئین وی و آمینو مزایای خاص خود را دارد که به ورزشکاران کمک می‌کند به اهدافی که دارند در مدت‌زمان کوتاه‌تری برسند. اما مصرف همزمان این دو مکمل به این معنا نیست که هر دو را با هم و در یک زمان استفاده‌کنید. بلکه آمینو می بایست قبل از تمرین و پروتئين وی بعد از تمرین استفاده شود.

در این مقاله به‌صورت کامل توضیح دادیم که نحوه مصرف همزمان آمینو و پروتئین وی چگونه است. اما باز هم بهتر است برای ایجاد هر تغییری در برنامه بدنسازی خود با مربی یا متخصص تغذیه در تماس باشید و پس از تایید نهایی آنها تغییرات را ایجاد کنید. علاوه بر این مقدار مصرف را باید بر اساس دستورالعمل نوشته‌شده پشت محصول رعایت کنید.

برای خرید پروتئین وی و آمینو اسید می‌توانید به سایت بتادارو، که مرجع کاملی از مکمل‌های دارویی است، مراجعه کنید. همچنین اگر هنوز نمی‌دانید که چه برندی را باید تهیه کنید و چگونه باید محصول خریداری‌شده را استفاده‌کنید، با پشتیبانی بتادارو ارتباط بگیرید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید. بتادارو دارای نماد اعتماد الکترونیکی است و اصالت تمام محصولات خود را تضمین می‌کند.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.