افزایش تستوسترون با ۷ ماده غذایی فوق العاده

۷ ماده غذایی برای افزایش تستوسترون

تستوسترون هورمون جنسی مردانه است که در افزایش میل جنسی و رشد عضلات مؤثر است. البته افزایش تستوسترون مزایای دیگری نیز دارد که برخی از مهم ترین موارد آن ها عبارتند از:

  • حفظ سلامت استخوان ها و ماهیچه ها
  • تولید اسپرم
  • رشد مو

مقدار تستوسترون موجود در بدن شما ممکن است با افزایش سن و همچنین در اثر بیماری های مزمن کاهش یابد. هیپوگنادیسم، که به آن کم کاری غده های جنسی نیز گفته می شود، اغلب برای جلوگیری از بروز مشکلات سلامتی در آینده درمان می شود.

تعادل کلی هورمون های بدن برای مدیریت سطح تستوسترون بسیار مهم است. برای انجام این کار باید رژیم غذایی مناسبی که از مواد غذایی ضروری تشکیل شده باشد و همچنین ورزش منظمی داشته باشید. در واقع اگر می خواهید هورمون هایتان در بهترین حالت ممکن باشند، باید تعادل را در تغذیه و ورزش رعایت نمایید.

تحقیقات متعددی نشان داده اند که مصرف برخی مواد غذایی می تواند باعث افزایش تستوسترون شود. در ادامه برخی از مهم ترین مواد غذایی که می توانند به شما در این زمینه کمک کنند را معرفی خواهیم کرد. با گومگ همراه باشید.

۱. ماهی تن

افزایش تستوسترون با ۷ ماده غذایی فوق العاده

ماهی تن سرشار از ویتامین D است که به زندگی طولانی تر و تولید تستوسترون کمک می کند. همچنین یک غذای سرشار از پروتئین است که کالری کمی دارد و به سلامتی قلب کمک می کند.

این نوع ماهی را چه به صورت تازه و چه به صورت کنسرو شده مصرف کنید، برای تقویت تستوسترون به یک اندازه موثر است. یک وعده ماهی تن در روز، نیازهای روزانه ویتامین D شما را برآورده می کند.

اگر علاقه ای به این نوع ماهی ندارید، ممکن است ماهی های دیگری که سرشار از ویتامین D هستند را امتحان کنید. به عنوان مثال ماهی قزل آلا یک انتخاب مناسب است.

به یاد داشته باشید که رعایت اعتدال مهم است. حداکثر دو تا سه وعده در هفته از این ماهی مصرف کنید تا علاوه بر افزایش تستوسترون، میزان جیوه ای که به بدنتان وارد می شود را نیز کنترل کنید. زیرا جیوه در غذاهای دریایی یافت می شود و افزایش زیاد آن می تواند مضر باشد.

۲. شیر کم چرب حاوی ویتامین D

افزایش تستوسترون با ۷ ماده غذایی فوق العاده

شیر یک منبع عالی پروتئین و کلسیم است. معمولا نوشیدن شیر برای افزایش سلامتی استخوان ها به کودکان و زنان توصیه می شوند، اما شیر می تواند استخوان های مردان را نیز قوی نگه دارد و ویتامین D موجود در آن می تواند سطح تستوسترون را کنترل کند.

حتماً شیرهایی را انتخاب کنید که با ویتامین D غنی شده و چربی کمی داشته باشند.

۳. زرده تخم مرغ

افزایش تستوسترون با ۷ ماده غذایی فوق العاده

زرده تخم مرغ یکی دیگر از منابع غنی ویتامین D است. در حالی که معمولا از کلسترول موجود در آن بهبدی یاد می شود، اما زرده تخم مرغ حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به سفیده آن است.

جالب است بدانید که کلسترول موجود در زرده تخم مرغ می تواند به کمبود هورمون تستوسترون کمک کند. تا زمانی که مشکلی با کلسترول موجود در آن نداشته باشید، می توانید با خیال راحت یک تخم مرغ در روز میل کنید.

۴. غلات صبحانه غنی شده

افزایش تستوسترون با ۷ ماده غذایی فوق العاده

تخم مرغ تنها ماده غذایی نیست که می توانید در وعده صبحانه میل کنید تا افزایش تستوسترون را تجربه کنید! این گزینه به ویژه برای افرادی مناسب است که دچار کلسترول خون بالا هستند و نمی توانند همیشه از تخم مرغ استفاده کنند.

غلات صبحانه به آسانی در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی یافت می شوند.

برخی مارک های غلات صبحانه از نظر ویتامین D غنی شده اند می توانند نیاز شما به این ویتامین را تا حد زیادی برطرف کنند. البته باید توجه داشته باشید که بهتر است غلات غنی شده را در صبحانه میل کنید تا در طول روز سطح تستوسترون بالایی داشته باشید.

۵. گوشت گاو می تواند باعث افزایش تستوسترون شود

افزایش تستوسترون با ۷ ماده غذایی فوق العاده

نگرانی های بسیاری در مورد مصرف بیش از حد گوشت قرمز وجود دارد که برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید مطلب خوردن گوشت خوب است یا بد؟ را مطالعه نمایید. این نوع گوشت ها نه تنها دارای چربی بیشتری نسبت به طیور هستند، بلکه خوردن بیش از حد آن ها با برخی از سرطان ها مانند سرطان روده بزرگ نیز ارتباط دارد.

البته از این موارد که بگذریم، گوشت گاو دارای مواد مغذی است که می توانند تستوسترون را تقویت کنند. جگر گاو یک منبع فوق العاده ویتامین D است و گوشت گاو کباب شده سرشار از فلز روی می باشد.

برای کنترل چربی موجود در این نوع گوشت ها بهتر است از بخش های بدون چربی آن ها استفاده کرده و از خوردن روزانه آن ها اجتناب کنید.

۶. افزایش تستوسترون با حبوبات

افزایش تستوسترون با ۷ ماده غذایی فوق العاده

زمانی که صحبت از افزایش تستوسترون می شود، حبوبات از شاخص ترین مواد غذایی هستند که می توانند به این مسئله کمک کنند. بسیاری از حبوبات مانند نخود، عدس و… همه از منابع خوب زینک به حساب می آیند.

همچنین این مواد غذایی سرشار از فیبر و پروتئین های گیاهی هستند که می توانند از سلامت قلب شما محافظت کنند.

۷. کلم برای افزایش تستوسترون

افزایش تستوسترون با ۷ ماده غذایی فوق العاده

کلم نیز یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای افرادی است که از کمبود تستوسترون رنج می برند. البته لازم به ذکر است که کلم به صورت مستقیم باعث افزایش تولید این هورمون نمی شود، بلکه هورمون زنانه را در بدن کاهش داده و بدین ترتیب اثر گذاری تستوسترون را افزایش می دهد.

این ماده غذایی علاوه بر مزایایی ذکر شد، دارای خاصیت ضد سرطانی نیز می باشد.


منبع: healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.