کلسترول بالا: علائم، دلایل و خطرات

کلسترول بالا: علائم، دلایل و خطرات

دانستن علائم کلسترول بالا دارای اهمیت بالایی است زیرا این بیماری می تواند خطرات متعددی را به همراه داشته باشد. کلسترول یک ماده مومی است که در چربی خون یافت می شود. وجود کلسترول برای ساختن سلول های سالم نیاز است اما سطح بالای آن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

هنگامی که کلسترول بالا دارید، ممکن است در درگ های خونی شما بخش جرم هایی از چربی تشکیل شود که در نتیجه آن خون رسانی به همه نقاط بدن مقداری دشوار می شود. قلب شما ممکن است دچار کمبود خون شده و حتی نتواند به خوبی خون را به همه نقاط بدن برساند و آن ها را دچار کمبود اکسیژن کند. همچنین کاهش جریان خون به مغز می تواند منجر به سکته مغزی شود.

کلسترول بالا می تواند ارثی باشد اما در بیشتر مواد به علت شیوه زندگی ناسالم به وجود می آید که قابل پیشگیری و درمان است. یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و گاهی داروهای مختلف می توانند از بروز آن جلوگیری یا آن را درمان کنند.

 

علائم کلسترول بالا

کلسترول بالا هیچ نشانه ای ندارد و آزمایش خون تنها راه برای تشخیص کلسترول بالا می باشد.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر احساس می کنید به آزمایش کلسترول احتیاج دارید، به پزشک مراجعه کنید زیرا غربالگری و آزمایشات برای سنین مختلف مقداری متفاوت است. همچنین انجام آزمایش هر ۵ سال توصیه می شود.

اگر نتایج آرمایش شما مطلوب نباشد، ممکن است پزشکتان تعداد آزمایشات را بیشتر کند و فاصله هر آزمایش را کاهش دهد. همچنین اگر سابقه خانوادگی کلسترول بالا، بیماری قلبی یا سایر عوامل خطرناک مانند سیگار کشیدن، دیابت یا فشار خون بالا دارید، بهتر است در فواصل زمانی کوتاه تری آزمایشات را انجام دهید.

 

دلایل کلسترول بالا

کلسترول از طریق خون شما به پروتئین متصل می شود. این ترکیب پروتئین و کلسترول، لیپوپروتئین نامیده می شود. انواع مختلف کلسترول، به انواع لیپوپروتئین ها بستگی دارد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

  • لیپوپروتئین کم چگالی (ال دی ال): این نوع کلسترول که به «کلسترول بد» معروف است در دیواره های شریان های شما ایجاد می شوند و آن ها را سخت و و مسیر گذر خون را باریک می کنند.
  • لیپوپروتئین پرچگالی (اچ دی ال): این نوع کلسترول که به «کلسترول خوب» معروف است، کلسترول ها را از دیگر بافت ها جمع آوری کرده و به کبد می فرستد.

 

عواملی مانند عدم فعالیت، چاقی و رژیم غذایی نامناسب به کلسترول ال دی ال بالا و اچ دی ال کمک می کنند. همچنین عواملی که فراتر از کنترل شما هستند نیز ممکن است در این مشکل نقش داشته باشند. به عنوان مثال، آرایش ژنتیکی شما ممکن است اجازه حذف کلسترول LDL از خون را ندهد یا باعث تولید کلسترول از کبد شما شود.

 

عوامل خطرساز کلسترول بالا

عوامل زیر ممکن است در ابتلا به کلسترول بالا موثر باشند:

  • رژیم غذایی نامناسب: خوردن چربی های اشباع موجود در محصولات حیوانی و چربی های ترانس موجود در بعضی از کلوچه ها و بیسکوییت های تجاری، می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد. همچنین غذاهایی مانند گوشت قرمز و فراورده های لبنی پرچرب می توانند باعث کلسترول بالا شوند.
  • چاقی: داشتن شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بیشتر شما را در معرض خطر کلسترول بالا قرار می دهد.
  • دور کمر بزرگ: داشتن دور کمر بزرگ خطر کلسترول بالا را افزایش می دهد. اگر شما مردی با دور کمر حداقل 40 اینچ (102 سانتی متر) یا زنی با دور کمر حداقل 35 اینچ (89 سانتی متر) هستید، باید نگران این بیماری باشید.
  • کمبود ورزش: ورزش باعث افزایش کلسترول خوب بدن شما می شود در حالی که چاقی باعث افزایش کلسترول بد می شود.
  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن به دیواره های عروق خونی شما آسیب می رساند و باعث اجتماع چربی در رگ ها می شود. همچنین کشیدن سیگار ممکن است سطح کلسترول خوب را کاهش دهد.
  • دیابت: قند خون بالا باعث افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می شود.
نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.