علائم افسردگی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن

علائم افسردگی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن

پیش از آشنایی دقیق تر با افسردگی در نوجوانان بهتر است چند نکته کلیدی را در این باره بدانید:

  • افسردگی در نوجوانان بیش از غم و اندوه روزمره یا بدخلقی است. این یک اختلال جدی روانی است.
  • نوجوانان مبتلا به افسردگی به کمک حرفه ای نیاز دارند. معمولا افسردگی را می توان به خوبی درمان کرد.
  • غلبه بر افسردگی می تواند زمان ببرد. حتی در مواقع دشوار نیز از فرزند خود حمایت کنید.

آنچه در این مطلب می خوانید:


علائم افسردگی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن

افسردگی در نوجوانان چیست؟

این مسئله که روحیات نوجوانان دچار فراز و نشیب می شود امری طبیعی است. احساس غمگین بودن آن ها می تواند چندین روز طول بکشد. همچنین نوجوانان گاهی اوقات در خوابیدن، غذا خوردن، تمرکز و انگیزه دچار مشکل می شوند و تمام این ها می توانند طبیعی باشند. اما افسردگی فراتر از غم و اندوه یا بدخلقی است. در واقع افسردگی نوعی اختلال جدی روانی می باشد.

تشخیص تفاوت بین غم و اندوه طبیعی و افسردگی دشوار است. می توانید تشخیص آن را با مشاهده موارد زیر شروع کنید:

  • چه مدت احساسات و تغییرات رفتاری ادامه داشته است؟ اگر فرزند شما احساسات خاصی مانند غم و اندوه یا رفتاری مانند خستگی زیاد و تحریک پذیری را بیش از ۲ هفته را نشان دهد، ممکن است دچار افسردگی شده باشد.
  • بررسی کنید که احساسات او چقدر قوی هستند و آیا این احساسات دائمی می باشند یا به طور موقتی و ادواری ایجاد می شوند؟
  • بررسی کنید که احساسات و رفتارهای فرزندتان بر فعالیت های مدرسه، روابط، سلامت جسمی، لذت یا فعالیت های روزمره اش تأثیر گذاشته اند؟

در صورت عدم درمان، افسردگی در نوجوانان می تواند در طولانی مدت با عواقب جدی همراه باشد. اگر نگران فرزند خود هستید، مهم است که به دنبال علائم افسردگی باشید. همچنین بسیار ضروری است که در اسرع وقت به دنبال کمک حرفه ای باشید.

افسردگی یکی از درمان پذیر ترین مشکلات رفتاری است. علاوه بر این، نوجوانان در یادگیری مهارت برای کنار آمدن با مشکلات بسیار توانا هستند که می تواند به کاهش علائم افسردگی در آن ها کمک کند و احتمال بازگشت افسردگی را کاهش دهد.
علائم افسردگی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن

متداول ترین علائم افسردگی در نوجوانان

گاهی اوقات تشخیص افسردگی در نوجوانان دشوار است. اما برخی افکار، عواطف، رفتارها و تغییرات جسمی متداول وجود دارند که می توانند نشان دهنده افسردگی باشند. در ادامه به معرفی این موارد می پردازیم:

علائم فکری

فرزند شما ممکن علائم زیر را در زمینه فکری تجربه کند:

  • در تمرکز و حل مشکلات روزمره کم توان است.
  • در تصمیم گیری دچار مشکل است.
  • فراموشکار به نظر می رسد و در به خاطر سپردن اطلاعات مشکل دارد.
  • افکار منفی دارد که تغییر دادن یا نادیده گرفتن آن ها دشوار است. مانند افکار خودآزاری، مرگ یا خودکشی. به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است بگوید: «زندگی ارزش زندگی کردن ندارد» یا «دیگر نمی توانم این کار را انجام دهم».
علائم افسردگی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن

علائم عاطفی و رفتاری

فرزند شما ممکن است در عواطف و رفتارهای خود موارد زیر را تجربه کند:

  • احساس غم، گریه، بدخلقی یا تحریک پذیری دارد. به عنوان مثال ممکن است بگوید که احساس «تهی بودن» یا «بی احساسی» دارد.
  • به فعالیت هایی که قبلاً دوست داشته است، علاقه نشان ندهد و از آن ها لذت نبرد.
  • عضبانیت شدید و ناگهانی که او را از شخیصت معمولی خارج کند.
  • احساس بی ارزشی و گناه داشته باشد و خود را به خاطر مسائل مختلف سرزنش کند. به عنوان مثال، ممکن است فرزند شما بگوید «تمام این ها تقصیر من است» یا «من یک شکست خورده هستم».
  • تماس یا دیدن دوستان یا انجام فعالیت های اجتماعی را متوقف کند. به عنوان مثال، ممکن است فرزند شما تمایلی نداشته باشد که به مهمانی دوستش برود یا بگوید که احساس تنهایی می کند.
علائم افسردگی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن

علائم جسمی

فرزند شما ممکن است از نظر جسمی دچار علائم زیر شود:

  • احساس خستگی، بی انگیزه بودن یا کمبود انرژی کند.
  • کاهش اشتها یا پرخوری که باعث تغییر در وزن او شود.
  • دچار مشکلات جسمی مبهم یا غیرقابل توضیح شود. به عنوان مثال، معده درد، حالت تهوع یا سردرد بگیرد.
  • دچار اختلال در خواب شود. مثلا بی خوابی، خواب زیاد یا ماندن در رختخواب در بیشتر اوقات را می توان اختلال در خواب دانست.
  • بعد از خواب احساس آرامش نکنید

فرزند شما می تواند بیش از یک نشانه از نشانه های افسردگی را داشته باشد. علائم می توانند ممتد باشند یا در طی چند هفته یا ماه، به صورت دوره ای ایجاد شوند.

مشکلات مربوط به مدرسه یا تغییرات رفتاری می توانند باعث پنهان ماندن یک مشکل روانی اساسی شوند. به همین دلیل مهم است که اگر در مورد احساسات یا رفتار نوجوان خود نگرانی دارید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید.

اگر نگران افسردگی در نوجوان خود هستید، اولین قدم مهم این است که با او صحبت کنید. صحبت در این باره می تواند بسیار موثر باشد و مشکل را تا حدی حل کند.
علائم افسردگی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن

کمک گرفتن برای درمان افسردگی در نوجوانان

بعید است که افسردگی به خودی خود برطرف شود، اما نوجوانان مبتلا به افسردگی معمولاً با درمان بهتر می شوند. این بدان معناست که کمک سریع به فرزندتان، بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

همچنین مراجعه به یک متخصص به فرزندتان نشان می دهد که از او مراقبت می کنید. صحبت با نوجوان و مراجعه به یک متخصص، این پیام را به او می دهد که «تنها نیست». بیشتر نوجوانان خودشان به دنبال کمک نمی روند، بنابراین فرزند شما احتمالاً برای دریافت پشتیبانی حرفه ای به کمک شما نیاز دارد.

اگر سعی کرده اید با فرزند خود صحبت کنید، اما او از دریافت کمک خودداری می کند یا می گوید هیچ مشکلی وجود ندارد، لازم است در ابتدا خودتان را آماده کنید و سعی کنید او را برای انجام این کار قانع کنید.

اگر مطمئن نمی دانید که دقیقا باید به چه متخصصی مراجعه کنید، پزشک عمومی می تواند شما را راهنمایی کند.

باید بدانید که افسردگی تقصیر هیچ کس نیست، حتی اگر به نظر برسد که این مشکل ریشه در خانواده دارد. بسیاری از عوامل تأثیرگذار بر افسردگی از کنترل شما خارج هستند. البته کارهای زیادی وجود دارند که می توانید هر روز انجام دهید تا سلامت روان نوجوان خود را تقویت کرده و خطر را کاهش دهید.
علائم افسردگی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن

کمک های خانگی برای درمان افسردگی در نوجوانان

اگر فرزند شما از افسردگی رنج می برد، کارهای مهمی وجود دارند که می توانید برای کمک به او انجام دهید.

سلامتی جسمی

  • فرزند خود را به انتخاب غذاها و نوشیدنی های سالم تشویق کنید. اطمینان حاصل کنید که انواع خوراکی های سالم را در کابینت و یخچال دارید و گزینه های خوشمزه و مقوی را در وعده های غذایی او قرار می دهید.
  • نوجوان خود را وادار به انجام برخی فعالیتهای بدنی منظم کنید. تحرک بدنی می تواند به بهبود سلامت روان نوجوان کمک کند. خیلی سخت نگیرید، فعالیت بدنی می تواند با ۱۰ دقیقه پیاده روی روزانه شروع شود.
  • فرزندتان را تشویق کنید تا به اندازه کافی بخوابد. اگر نوجوان شما در خوابیدن مشکلی دارد، به دنبال راه حلی برای آن باشید. به فرزندتان کمک کنید تا قبل از خوابیدن برای فعالیت های آرامش بخشی وقت بگذارد و از نگاه کردن به صفحات نمایش خودداری کند.
  • مطمئن شوید که فرزندتان از مصرف الکل و سایر مواد مخدر اجتناب می کند. استفاده از این موارد برای کاهش ناراحتی و درد می تواند مشکلات او را بدتر کند.
علائم افسردگی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن

روابط و احساسات

  • محبت را به گونه ای نشان دهید که متناسب با سن و بلوغ فرزندتان باشد. یادتان باشد به فرزندتان بگویید که او را دوست دارید.
  • اگر فرزند شما در گفتگو درباره احساساتش مشکل دارد، استفاده از یک دفترچه خاطرات را به او پیشنهاد کنید. بعضی اوقات نوشتن مطالب آسان تر از گفتن آن ها با صدای بلند است. دقت داشته باشید که نوشتن با دست روی کاغذ می تواند بهتر از استفاده از وسایل الکترونیکی باشد.
  • اگر نمی خواهد با شما صحبت کند، فرزندان دیگرتان می توانند با او صحبت کنند. همچنین افراد نزدیکی همچون خاله ها یا عموها، دوستان نزدیک خانوادگی، سایر بزرگسالان معتمد یا پزشک عمومی هم می توانند در انجام این کار موثر باشند.
علائم افسردگی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن

زندگی روزمره

  • سعی کنید در خانواده با هم و در کنار یکدیگر غذا بخورید.
  • سعی کنید تا حد امکان اختلافات خانوادگی را کاهش دهید.
  • برای کارهای خانوادگی و ارتباط با فرزندتان وقت بگذارید. با هم کتاب بخوانید، موزیک گوش دهید و فیلم ببینید.
  • با افرادی که فرزندتان دوست دارد و به آنها اعتماد دارد وقت بگذرانید.

روابط قوی والدین و فرزندان برای سلامت روان نوجوانان مفید است. احساس تعلق به خانواده و دوستان می تواند به محافظت از نوجوانان در برابر مشکلات روانی مانند افسردگی کمک کند. حمایت شما می تواند تأثیر مستقیم و مثبتی بر سلامت روان فرزندتان بگذارد.
علائم افسردگی در نوجوانان و نحوه مقابله با آن

روند بهبودی افسردگی در نوجوانان

غلبه بر افسردگی می تواند زمان بر باشد، خصوصاً اگر فرزند شما مدتی به آن مبتلا شده باشد. شما در هر شرایطی می توانید به فرزندتان کمک کنید.

روند بهبودی معمولاً شامل برخی فراز و نشیب ها خواهد بود. بسیاری از نوجوانانی که یک دوره افسردگی را تجربه می کنند، ممکن است در آینده دوباره علائم آن را تجربه کنند.

شما نقش مهمی در کمک به فرزند خود دارید تا از چیزهایی که ممکن است باعث بروز مجدد افسردگی شوند جلوگیری کنید. همچنین مهم است که به دنبال علائم هشدار دهنده ای باشید که قبلاً دیده اید.

هیچ کس مقصر بازگشت دوباره افسردگی در نوجوانان نیست. ادامه پشتیبانی حرفه ای می تواند به نوجوان کمک کند تا روش های جدیدی برای بهبودی از افسردگی پیدا کند.

مهم است که از خود مراقبت کنید. اگر نیازهای خود را برآورده کنید، بهتر می توانید نیازهای فرزند خود را برآورده کنید.

منبع: raisingchildren

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.