نحوه روشن و درخشان کردن پوست صورت

نحوه روشن و درخشان کردن پوست صورت

یکی از نشانه های سلامت افراد، داشتن پوستی روشن و درخشان است و شاید یکی از شاخص ترین دلایلی که بسیاری از مردم به دنبال روش های درخشان کردن پوست خود هستند، همین مورد باشد. البته نمی توان تاثیر درخشش پوست در زیبایی را هم نادیده گرفت. از این رو تصمیم گرفتیم تا در گومگ به معرفی روش های اساسی برای انجام این کار بپردازیم.

به طور کلی، برای درخشان کردن پوست روش های زیادی وجود دارند که از ایجاد تغییرات در سبک زندگی تا استفاده از ماسک ها و تغذیه را شامل می شوند. در مقاله پیش رو سعی داریم شما را به طور کامل با این روش ها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانید:
پوست درخشان به چه پوستی می گویند؟
دلایل کاهش درخشش پوست
درخشان کردن پوست با روش های مراقبتی
درخشان کردن پوست با تغذیه
تغییر در سبک زندگی برای درخشان کردن پوست
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
نحوه روشن و درخشان کردن پوست صورت

پوست درخشان به چه پوستی می گویند؟

تعاریف مختلفی از درخشان بودن پوست وجود دارد. برخی از افراد صرفا براق و روشن بودن پوست را به عنوان درخشش پوست در نظر می گیرند و برخی دیگر سالم و یک دست بودن را به عنوان درخشش پوست معرفی می کند. به طور کلی، تمام این تعاریف را می توان پذیرفت، اما باید دقت داشته باشید که هیچ پوستی به طور ۱۰۰٪ بدون عیب نیست و هر لکه یا تغییر رنگی در پوست را نمی توان به عنوان ناسالم بودن پوست در نظر گرفت. در واقع پوستی را که دارای موارد زیر باشد، سالم در نظر می گیرند:

  • داشتن رنگی که نه قرمز باشد و نه ملتهب
  • داشتن چین و چروک
  • داشتن منافذ پوستی
  • داشتن تعداد کمی لکه
  • داشتن رطوبت کافی

توجه داشته باشید که موارد فوق از نشانه های طبیعی پوست هستند و داشتن آن ها به معنی ناسالم بودن پوست نیست.

همچنین بخوانید: طرز تهیه پنج ماسک خانگی برای رفع چین و چروک
نحوه روشن و درخشان کردن پوست صورت

دلایل کاهش درخشش پوست

عوامل متعددی می تواند باعث کاهش درخشش پوست شما شوند. همچنین باید این نکته را در نظر داشت که پوست افراد با یکدیگر متفاوت است و نباید خودتان را با دیگران مقایسه کنید. گاهی ممکن است دلیل عدم درخشش پوست، به یک یا چند مورد از عوامل زیر مرتبط باشد:

  • محیط: آنچه که در اطراف شما قرار دارد می تواند بر روی پوستتان تاثیر منفی بگذارد. دود سیگار و دخانیات، آلودگی هوا، نور خورشید و… می توانند درخشش پوست شما را کاهش دهند.
  • هورمون: تغییرات سطح هورمون های مختلف در بدن می تواند اثرات مخربی همچون ایجاد جوش و آکنه و خشکی را به همراه داشته باشد. بیشتر افراد در سن بلوغ، دوران بارداری، یائسگی و قاعدگی دچار این نوسانات هورمونی می شوند. لازم به ذکر است که نوسانات هورمونی مختص یک جنسیت نبوده و هر دو جنس را شامل می شود.
  • ژنتیک: ممکن است عامل کاهش درخشش پوست شما ژنتیکی باشد. بسیاری از مشکلات پوستی ناشی از ژنتیک هستند.
  • بیماری ها و داروها: برخی از بیماری ها و همچنین مصرف برخی از داروها می توانند باعث ایجاد مشکلات پوستی ازجمله کاهش درخشش آن شوند. به عنوان مثال، داروهایی که برای ایجاد تغییرات هورمونی مصرف می شوند، عمدتا بر روی پوست نیز تاثیر می گذارند.
  • سبک زندگی: سبک زندگی شامل موارد زیادی مانند تغذیه، ورزش، میزان خواب و… می شود. این عامل می تواند تاثیرات بسیاری بر روی پوست داشته باشد.

شاید نتوان تمام این موارد را کنترل کرد، اما می توان با انجام اقدامات مختلفی تاثیرات آن ها را کاهش داد و حتی برخی از آن ها را از بین برد.

همچنین بخوانید: ۵ ماسک صورت تابستانی برای پوست های حساس
نحوه روشن و درخشان کردن پوست صورت

درخشان کردن پوست با روش های مراقبتی

احتمالا به محض مواجه شدن با اصطلاح «مراقبت از پوست» به یاد محصولات تجاری گران قیمتی می افتید که همگی ادعای بهترین بودن را دارند. البته بسیاری از این محصولات می توانند مفید باشند، اما آیا واقعا برای مراقبت از پوست الزاما باید از آن ها استفاده کنید؟ خیر. شما می توانید با روش های ساده اما بسیار موثری که ارزان نیز هستند، از پوست خود به بهترین شکل ممکن مراقبت کنید. به گفته آکادمی پوست آمریکا، این روش ها می توانند نتایج مطلوبی را ارائه دهند.

۱. استفاده از ضد آفتاب برای درخشان کردن پوست

اشعه ماورا بنفشی که از خورشید منتشر شده و به پوستتان برخورد می کند، می تواند باعث آفتاب سوختگی، افزایش چین و چروک و بسیاری از آسیب های پوستی دیگر شود. به همین دلیل همیشه باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. معمولا توصیه می شود از کرم های ضد آفتاب با SPF بالاتر از ۳۰ استفاده کنید، اما در صورتی که ضد آفتاب مخصوص به خودتان را انتخاب کرده اید، می توانید از آن هم استفاده کنید. در این ارتباط بیشتر بخوانید: درمان آفتاب سوختگی در خانه با روش های ساده و طبیعی

۲. پاکسازی برای درخشان کردن پوست

پاک کننده های پوست برای از بین بردن چربی ها، لوازم آرایشی و آلودگی های سطح پوست استفاده می شوند. بسیاری از پاک کننده های تجاری حاوی مواد تشکیل دهنده خشن و مضر برای پاکسازی هستند و PH نامتعادلی دارند. توجه به این نکته در زمان خرید این محصولات را از یاد نبرید. البته در صورتی که تمایلی به خرید این محصولات ندارید، می توانید پس از تعریق پوست و قبل و بعد از خواب صورت خود را بشویید و از نرم کننده ها استفاده کنید. انجام این کار می تواند به پاکسازی پوست شما کمک کند. در این رابطه بیشتر بخوانید: دستور تهیه بهترین پاک کننده های صورت با مواد طبیعی

نحوه روشن و درخشان کردن پوست صورت

۳. استفاده از مرطوب کننده برای درخشان کردن پوست

همانطور که گفتیم، حفظ رطوبت پوست به درخشان تر شدن آن کمک می کند. فراموش نکنید که همیشه بعد از پاکسازی، از یک مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. پاکسازی موجب خشکی و کاهش لطافت پوست می شود، از این رو بلافاصله پس از انجام این کار باید از مرطوب کننده استفاده کنید.

۴. محصولات مراقبتی برای درخشان کردن پوست

علاوه بر موارد فوق، محصولات تجاری بسیار زیادی وجود دارند که می توانند به درخشان کردن پوست شما کمک کنند. یکی از معروف ترین این محصولات، لایه بردارها هستند. لایه بردارها باعث از بین رفتن سلول های پوستی مرده می شوند تا سلول های جدیدی در سطح پوست ایجاد شوند. در نتیجه، تازگی و طراوت پوست را افزایش می دهند.

۵. حذف موهای زائد

اصلاح و حذف موهای زائد صورت می تواند با التهاب و آسیب پوستی همراه باشد که درخشش پوست را کاهش می دهد. رعایت نکات زیر در این مورد را در نظر بگیرید تا مشکلات پوستی ناشی از آن را به حداقل برسانید:

  • تیغ اصلا را حتما پس از هر بار استفاده تمیز کنید.
  • اگر از تیغ استفاده می کنید، اصلاح را در جهت رشد موها انجام دهید.
  • بعد از اصلاح، اجازه دهید تیغ کاملا خشک شود.
  • از روش های جایگزین تیغ استفاده کنید.
  • پس از اصلاح، از نرم کننده استفاده کنید.

همچنین بخوانید: طرز تهیه ماسک تخم کتان برای پوست صورت
نحوه روشن و درخشان کردن پوست صورت

درخشان کردن پوست با تغذیه

همه ما می دانیم که اهمیت تغذیه سالم از هر عاملی برای داشتن پوستی زیبا موثرتر است. در صورتی که تمام روش های مراقبتی پوست را انجام دهید اما تغذیه نامناسبی داشته باشید، همچنان مشکلات پوستی را تجربه خواهید کرد. چربی، قند و نمک می توانند درخشش پوست شما را از بین ببرند. همچنین خوردن غلات کامل، میوه و سبزیجات، گوشت بدون چربی و روغن های سالمی مانند روغن زیتون و نارگیل می تواند درخشش پوست شما را افزایش دهد.

مواد غذایی زیر می توانند تاثیرات مثبت بسیار در زیبایی پوست داشته باشند:

ماده غذاییفوایدمنابع
ویتامین Dاین ویتامین در جلوگیری از آسیب های آفتاب، افزایش سرعت بهبود زخم و کاهش التهاب موثر است.شیر و لبنیات، روغن کبد ماهی، قارچ، غذاهای دریایی، شیر گیاهی، غلات صبحانه غنی شده
ویتامین Aاین ویتامین باعث افزایش رشد سلول های پوستی و حفظ سلامت آن ها و همچنین کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست می شود.سیب زمینی شیرین، جگر گاو، اسفناج، هویج، طالبی
ویتامین B2 (ریبوفلاوین)این ویتامین باعث افزایش و حفظ کلاژن در پوست می شود.غلات صبحانه غنی شده، بادام، جگر گاو، لبنیات، قارچ
ویتامین B6 (پیریدوکسین)این ویتامین موجب کاهش ترک ها و پثورات پوستی می شود.جگر گاو، نخود، مرغ، ماهی آزاد، موز، غلات صبحانه غنی شده، سیب زمینی
ویتامین Cاین ویتامین نوعی آنتی اکسیدان قوی است که از آسیب های پوستی به شکل قابل توجهی جلوگیری می کند.کیوی، فلفل دلمه ای، کلم بروکلی، مرکبات،توت فرنگی
ویتامین Eاین ویتامین هم نوعی آنتی اکسیدان بی نظیر است که می تواند محافظت فوق العاده در برابر آفتاب ایجاد کند.تخمه و روغن آفتابگردان، روغن جوانه گندم، بادام، کره بادام زمینی
روی (زینک)این فلز باعث یک دست شدن و بهبود آسیب های پوستی می شود.گوشت گاو، لوبیا، غلات صبحانه غنی شده، تخمه کدو، نخود
اسیدهای چرب امگا ۳این اسیدها باعث افزایش حفاظت پوست برای مقابله با بیماری ها و آسیب های خورشیدی می شود.دانه چیا، روغن تخم کتان، گردو، شاه ماهی، ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، روغن کانولا
نحوه روشن و درخشان کردن پوست صورت

تغییر در سبک زندگی برای درخشان کردن پوست

هرگز تاثیر سبک زندگی خود را در زیبایی و سلامت پوستتان نادیده نگیرید. بسیاری از فعالیت های روزمره شما می توانند باعث ایجاد آسیب های پوستی شوند. در مقابل، ایجاد برخی تغییرات می تواند باعث درخشان شدن پوستتان شوند.

۱. کنترل استرس

استرس با روش های متعددی باعث تخریب پوست می شود. این عامل باعث افزایش التهاب، کاهش جریان خون در پوست و کاهش سرعت بهبودی آسیب های پوستی می شود. کنترل استرس به شما کمک می کند تا علاوه بر ارتقا سلامت پوستتان، از نظر ذهنی نیز در شرایط بهتری قرار بگیرید. انجام کارهای زیر می تواند در این مسیر به شما کمک کند:

  • کاهش فعالیت های استرس زای که انجام آن ها ضروری نیست.
  • افزایش فعالیت هاییی که از انجام آن ها لذت می برید.
  • انجام تمرینات یوگا ،تمرینات کنترل تنفس و مدیتیشن

همچنین می توانید از این مقاله در جهت کاهش استرس خود کمک بگیرید: ۱۲ راه موثر برای کاهش استرس

۲. ترک سیگار

سیگار کشیدن با آسیب های بسیار زیادی همراه است که تنها یکی از آن ها آسیب به پوست می باشد. استعمال سیگار می تواند مشکلات پوستی زیر را به همراه داشته باشد:

  • افزایش عفونت های پوستی
  • کاهش سرعت بهبود زخم ها و آسیب ها
  • ابتلا به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس
  • پیری زودرس پوست

برای ترک سیگار می توانید از این مطلب کمک بگیرید: ترک سیگار؛ نکاتی برای روزهای سخت ابتدایی

نحوه روشن و درخشان کردن پوست صورت

۳. ورزش

ورزش به طور کلی بر روی جوان سازی و ارتقاء سلامت بدن موثر است، اما تحقیقات مشخص کرده اند که این فعالیت تاثیر مشخصی بر سلامت و زیبایی پوست دارد. در تحقیقی ثابت شد که ورزش منظم پس از ۳ ماه باعث بهبود چشمگیر ساختار پوست می شود. حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط و یا ۷۵ دقیقه با شدت بالا داشته باشید. اگر به دویدن علاقه مندید، می توانید از این برنامه استفاده کنید: برنامه دویدن مبتدیان ۴ هفته ای

۴. خواب

خواب کافی و عمیق می تواند سلامت روان را بهبود بخشیده و باعث کاهش آسیب های پوستی شما شود. یک مطالعه نشان داد که کمبود خواب با پیری پوست زودرس مرتبط است. حداقل ۷ الی ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشید. اگر مشکل خواب دارید، می توانید از این مقاله کمک بگیرید: ۷ دلیل بی خوابی در شب که نباید آن ها را نادیده بگیرید

۵. نوشیدن آب

زمانی که بدن دچار کم آبی می شود، پوست دچار خشکی، ترک خوردگی و آسیب های بسیار دیگری می شود. نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب می تواند از این آسیب ها و مشکلات جلوگیری کند.

همچنین بخوانید: ۸ میوه پُر آب برای گرمای تابستان
نحوه روشن و درخشان کردن پوست صورت

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

نکات ذکر شده در این مقاله برای افرادی که به دنبال داشتن پوستی درخشان و سالم هستند مفید است، اما در صورتی که مشکلات پوستی شما به دلیل ابتلا به بیماری می باشند، باید برای درمان بیماری به پزشک مراجعه کنید. مشکلاتی مانند آکنه مداوم، تغییر رنگ پوست، خشکی پوست، اگزما و بثورات پوستی نیازمند مراجعه به پزشک هستند. همچنین اگر هریک از موارد زیر شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

  • ایجاد تغییر در تبخال
  • ایجاد بثورات ناگهانی یا مداوم، کهیر یا سایر تحریکات پوستی
  • علائم عفونت پوست مانند درد، تورم یا زخم
  • ایجاد زخم های شدید
  • کاهش سرعت ترمیم زخم ها

منبع: medicalnewstoday

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.