۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

دمای بدن شما می تواند چیزهای زیادی در مورد سلامتی‌تان نشان دهد. طبق گفته دانشگاه جانس هاپکینز، دمای بدن یکی از چهار مورد اساسی حیاتی است که پزشکان برای بررسی سلامتی فرد آن ها را چک می کنند. تقریبا همه ما می دانیم که داشتن عفونت می تواند باعث ایجاد تب شود، اما عوامل دیگری مانند سن، جنسیت و حتی دروغ گفتن می تواند دمای بدن را دچار نوسان کند. در ادامه شما را با ۱۱ مورد از واقعیات جالب درباره دمای بدن آشنا خواهیم کرد. با گومگ همراه باشید.

۱. دمای طبیعی بدن چقدر است؟

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

طبق گفته كتابخانه پزشکی ملی آمريكا، متوسط دمای طبيعی بدن معمولاً ۳۷ درجه سانتی گراد است. اما این دما می تواند از ۳۶ تا ۳۷ درجه سانتی گراد متغیر باشد و ممکن است دمای طبیعی بدن شما کمی بالاتر یا پایینتر از این میانگین باشد.

بدن شما به طور مداوم و همیشگی در پاسخ به شرایط محیطی، دمای خود را تنظیم می کند. به عنوان مثال، دمای بدن شما هنگام ورزش کردن افزایش می یابد یا اگر دمای بدن خود را با دماسنج بررسی کنید، خواهید دید که در اواخر بعد از ظهر و عصر بالاتر از اولین ساعات صبح در درجه بالاتری قرار دارد.

جالب است بدانید که نوزادان و کودکان خردسال نسبت به بچه های بزرگتر و بزرگسالان دمای بدن بالاتری دارند، زیرا نسبت سطح بدن به وزنشان بیشتر است و متابولیسم آن ها فعال تر می باشد. دمای طبیعی بدن در نوزادان به طور معمول ۳۷.۵ درجه سانتی گراد است.

۲. تب چیست؟

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

طبق گفته یک موسسه معتبر پزشکی، به افزایش موقتی دمای بدن تب می گویند که اغلب به دلیل بیماری ایجاد می شود و معمولا طی چند روز فروکش می کند. عموما حرارت ۳۸ درجه و بالاتر شریان های راست روده، گوش یا پیشانی را به عنوان نشانه تب در نظر می گیرند. اگر تب داشته باشید، ممکن است علائم زیر را نیز تجربه کنید:

  • لرز
  • تعریق
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • از دست دادن اشتها
  • تحریک پذیری
  • کم آبی
  • ضعف عمومی

دمای بدن ۳۹.۵ درجه سانتی گراد یا بالاتر در بزرگسالان می تواند نگران کننده باشد و بهتر است در چنین دمایی با پزشک تماس بگیرید. همچنین در صورت مواجه با بثورات غیرمعمول پوستی، حساسیت غیرمعمول به نور، سفت شدن گردن و درد هنگام خم کردن سر به جلو، سردرگمی ذهنی، استفراغ مداوم، درد هنگام تنفس یا درد سینه، درد شکم یا درد هنگام ادرار کردن و یا تشنج در کنار تب بالا، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

در نوزادان و کودکان نوپا، فقط کمی دمای بالاتر از حد معمول می تواند نشانه عفونت جدی باشد. اگر فرزند شما کمتر از ۳ ماه سن دارد و دمای راست روده او ۳۸ درجه یا بیشتر است، با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر کودکی ۳ تا ۳ ماهه دارید و حرارت راست روده او تا نزدیکی ۳۹ درجه سانتی گراد رسیده و علائمی نظیر تحریک پذیری، بی حسی یا احساس ناراحتی در آن دیده می شود

اگر فرزند شما ۲ ساله یا بزرگتر است و تب آن بیش از سه روز طول کشیده است، حتما با پزشک تماس بگیرید.

كودكان ۶ ماه تا ۵ ساله ممكن است در اثر تب بالا دچار تشنج شوند كه معمولاً با علائمی مانند از بین رفتن هوشیاری و لرزش اندام ها همراه است. اگر تشنج بیش از پنج دقیقه طول بکشد، باید به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

۳. تب می تواند به مبارزه با عفونت کمک کند

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

بیشتر افراد نسبت به تب بدبین هستند، اما واقعیت این است که تب داشتن می تواند به درمان شما کمک کند. شما می توانید با مصرف داروهای مختلف بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن تب خود را کاهش دهید، اما گاهی اوقات بهتر است که این کار را انجام ندهید. زیرا تب نقش مهمی در کمک به بدن برای مبارزه با عفونت ها ایفا می کند.

۴. کرونا و دمای بدن

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، تب یکی از علائم COVID-19 است.

این مرکز اعلام کرده است در صورتی که فکر می کنید به کرونا مبتلا شده اید، بهتر است روزانه ۲ بار دمای بدن خود را اندازه گیری کنید. اگر کودکی ۴ ساله یا بزرگتر دارید، از دماسنج گوش استفاده کنید یا یک دماسنج معمولی را در زیر بغل او قرار دهید. اگر دمای زیر بغل فرزند شما ۳۷.۵ درجه سانتی گراد یا بالاتر باشد، یعنی تب دارد.

۵. افراد مسن، سردتر هستند

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

اگر همیشه، حتی در روزهای تابستان، احساس سرما می کنید، احتمالا به دلیل سن شما است. مطالعات نشان می دهند که با افزایش سن، میانگین دمای بدن ما اندکی کاهش می یابد. طبق نتایج یک مطالعه، دمای بدن در افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله کمتر از حد میانگین است و این میانگین در افراد ۷۵ تا ۸۴ ساله به پایینتر نیز می رسد. همچنین پایین ترین دمای بدن در میان افراد مسن تر از ۸۵ ساله مشاهده شد که حالت عادی داشتند.

این نکته بسیار مهم است که بدانید دمای پایین در سالمندان الزاما به معنی وجود عفونت یا بیماری نیست و به طور معمول آن ها دمای بدن پایین تری نسبت به جوان تر ها دارند.

۶. دمای بدن زنان با مردان متفاوت است

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه یوتا انجام شد، مشخص شد که دمای کلی بدن زنان به طور متوسط حدود ۰.۲ درجه بالاتر از مردان است. در واقع میانگین دمای بدن مردان ۳۶.۳ و زنان ۳۶.۵ درجه سانتی گراد است. اما نکته جالب تر این است که دست زنان حدود ۲ درجه سانتی گراد از دست مردان سردتر است.

۷. پوشیدن کلاه نمی تواند دمای بدن شما را کاملا حفظ کند

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

زمانی که هوا سرد است و می خواهید از خانه به بیرون بروید، احتمالا مادرتان توصیه می کند که کلاه بپوشید، زیرا بیشتر گرمای بدن از طریق سرتان خارج می شود! اما طبق مقاله ای که در مجله پزشکی BMJ منتشر شده است، این توصیه چندان با علم جور در نمی آید. مطالعات نشان داده اند که هیچ چیز منحصر به فردی در سر انسان وجود ندارد که باعث خروج بیشتر گرما از این اندام شود. در واقع هر بخشی از بدن شما که پوشیده نیست، گرما را از دست می دهد و دمای هسته بدن شما را کاهش می دهد.

۸. دروغ گفتن باعث افزایش دمای بدن می شود

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

شاید دروغ گفتن باعث رشد بینی شما نشود، اما باعث سرد تر شدن بدنتان خواهد شد و علیرغم تفاوت این موضوع با داستان پینوکیو، محققان دانشگاه گرنادا در اسپانیا، این پدیده را «اثر پینوکیو» لقب داده اند. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ بر روی مجرمان با استفاده از تصویربرداری حرارتی انجام گرفت، مشخص شد که اضطراب ناشی از دروغ گفتن باعث کاهش دمای بینی و نواحی اطراف پیشانی می شود.

۹. فلفل قرمز می تواند باعث افزایش دمای کلی بدن شود

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

اگر به غذاهای تند علاقه دارید، بد نیست بدانید که این غذاها می توانند باعث افزایش دما و سوخت و ساز بدن شوند. در یک مطالعه ای که در آن شرکت کنندگان حدود ۱ گرم فلفل قرمز به غذای خود اضافه کرده بودند، دمای کلی بدنشان دچار افزایش شد اما دمای پوستشان پایین تر آمد. دانشمندان از مشاهدات این تحقیق به این نتیجه رسیدند كه افزایش دما و كاهش اشتهای ناشی از مصرف فلفل، یک مزیت بالقوه برای كسانی است كه سعی در کاهش وزن خود دارند.

۱۰. داشتن قلبی سرد، می تواند از مغز شما محافظت کند

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

هیپوترمی درمانی نوعی درمان است که می تواند برای افرادی که دچار ایست قلبی (هنگامی که قلب به طور ناگهانی از حرکت باز می ایستد) شده اند مفید باشد. با شروع مجدد ضربان قلب، از دستگاه های خنک کننده برای پایین آوردن دمای بدن بیمار تا حدود ۳۱.۶ تا ۳۳.۸ درجه سانتی گراد استفاده می کنند. پایین آمدن دمای بدن درست بعد از ایست قلبی می تواند باعث کاهش آسیب به مغز شود و احتمال بهبودی فرد را افزایش می دهد.

۱۱. دمای بدن می تواند نشانه مرگ باشد

۱۱ واقعیت جالب درباره دمای بدن

بدن پس از مرگ گرمای خود را از دست داده و به آرامی سرد می شود، که از آن در پزشکی قانونی برای تایید مرگ استفاده می شود. البته عوامل مختلفی می توانند بر روی دمای بدن تاثیر بگذارند. بنابراین این روش برای تشخیص مرگ، مطمئن و دقیق نیست.


منبع: everydayhealth

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.