فواید شگفت انگیز روغن بچه برای مو

فواید شگفت انگیز روغن بچه برای مو

فواید روغن بچه برای مو به چند بخش تقسیم می شوند که در این مطلب به معرفی آن ها می پردازیم. روغن بچه یک روغن معدنی ساخته شده توسط دست انسان می باشد. این ورغن نیز همچون وازلین، یک محصول فرعی است که پس از پالایش نفت ساخته می شود. البته روغن بچه تا برای آنکه برای مراقبت از پوست و مو و سایر کاربردهای زیبایی بی خطر باشد، تصفیه می شود.

آیا می توان از روغن بچه برای مو استفاده کرد؟

طبق ادعای یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده روغن بچه در جهان، این روغن معدنی آزمایش شده و از نظر پوستی مشکلی ندارد و ضد آلرژی است. این بدان معنی است که فرمول ساخت آن بسیار ملایم بوده و در اکثر افراد باعث ایجاد حساسیت پوستی نمی شود.

علاوه بر این، روغن بچه حاوی مواد شیمیایی مضری مانند پارابن، فتالات، رنگ و رایحه نیست و از نظر بالینی ثابت شده است که برای استفاده نوزادان بی خطر است. بنابراین اگر می خواهید آن را بر روی موهای خود بمالید، تقریبا بی خطر است.

فواید روغن بچه برای مو

بر خلاف روغن های گیاهی طبیعی، هنوز تحقیقات پزشکی در مورد فواید روغن بچه برای موها انجام نشده است. با این حال ممکن است فواید مشابهی با این روغن های گیاهی داشته باشد.

۱- موها را مرطوب می کند

شرکت های تولید کننده این روغن ادعا می کنند که می تواند رطوبت پوست را تا ۱۰ برابر افزایش دهد.

روغن بچه مانعی روی پوست ایجاد می کند و این مانع از کاهش رطوبت پوست به وسیله تبخیر می شود. در واقع با استفاده از روغن بچه بر روی موهای خود، هر کوتیکول سطح پوست را کاملا مهر و موم می کنید.

این خاصیت در زمانی که موهایتان دچار خشکی می شوند و در حال از دست دادن رطوبت طبیعی خود هستند بسیار موثر عمل می کند. همچنین از کاهش رطوبت موهای شما به دلیل آسیب در اثر باد و آفتاب جلوگیری می کند.

۲- خشکی پوست سر را از بین می برد

یک پوست سر خشک می تواند پوسته-پوسته شود و در نهایت شوره سر را به وجود بیاورد. این مشکل می تواند به ریشه مو آسیب برساند و رشد مو را کند کند. پوست سر سالم به شما کمک می کند موهای قوی تر، نرم تر و خوش حالت تری داشته باشید.

مرطوب کردن پوست سر به جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن کمک می کند. روغن ها بیش از سایر مرطوب کننده ها بر روی پوست باقی می مانند. اگر می خواهید این فایده روغن بچه را امتحان کنید، قبل از شستن موها، پوست سر و ریشه های موهایتان را با استفاده از آن چرب نمایید.

۳- مشکلات پوست سر را درمان می کند

روغن بچه و سایر روغن های معدنی می توانند گزینه های مناسبی برای درمان مشکلات پوست سر در نوزادان، مانند کلاهک گهواره ای (کرادل کپ) باشند. این بیماری باعث خشکی و پوسته-پوسته شدن سر کودک می شود.

روغن کودک را بر پوست سر کودک بمالید و ماساژ دهید تا به نرم شدن پوست و رفع پوست های خشک شده کمک کند. این خاصیت روغن بچه می تواند به جلوگیری و خلاص شدن از شوره سر در کودکان و بزرگسالان کمک کند.

۴- افزایش استحکام موها از خواص روغن بچه برای مو

مو متخلخل است، یعنی دارای منافذ بسیار ریزی است که می توانند مقدار زیادی آب در خود جذب کنند. این باعث می شود که هر رشته مو متورم شده و پس از مدتی ضعیف و آسیب دیده شود.

همچنین کشیدن مو و استفاده از روش های شیمیایی مانند رنگ مو باعث آسیب به موها می شوند.

استفاده از روغن بچه قبل از شستن موها می تواند بسته شدن منافذ آن ها شود. این بدان معنی است که موها آب کمتری جذب می کنند و قوی تر شده و از ریزش و آسیب دیدن در امان بمانند.

۵- مو را صاف می کند

از مقدار کمی روغن بچه بر روی موهای تازه شسته شده خود استفاده کنید تا به نرمتر شدن موها کمک کند. استفاده از این روغن باعث بسته شدن کوتیکول های مو می شود. انجام این کار کمک می کند تا از آسیب های ناشی از گرما در اثر سشوار کشیدن یا سایر ابزارهای حالت دهی به موها مانند اتوی مو جلوگیری شود.

همچنین استفاده از روغن بچه به عنوان یک ماسک پس از حمام مو کمک می کند تا موهایتان یکدست تر، براق تر و زیباتر به نظر برسند.

۶- روغن بچه از مو محافظت می کند

قبل از شنا در استخر یا استفاده از وان داغ، روغن بچه را روی موهای خود بمالید. این روغن از مو و پوست سر شما در برابر مواد شیمیایی مانند کلر موجود در آب محافظت می کند.

۷- بهبود حالت موها

برای کمک به حالت دهی و نگه داشتن موها در بهترین حالت، از مقدار کمی روغن بچه استفاده کنید. بر خلاف ژل مو و اسپری های حالت دهنده، روغن بچه مو را سخت نمی کند.

۸- درمان شپش با روغن بچه

روغن بچه می تواند به درمان شپش سر در بزرگسالان و کودکان کمک کند. پوست سر و موها را از ریشه تا بالاترین قسمت با روغن بچه بپوشانید و حداقل از ۸ ساعت قبل از شستن، آن را نگه دارید.

روغن بچه به خلاص شدن از شر شپش و تخم شپش کمک می کند. همچنین اگر با مواد شیمیایی مخصوص درمان شپش سر ترکیب شود می تواند بسیار موثر تر واقع شود.

فواید شگفت انگیز روغن بچه برای مو

دستورالعمل تهیه ماسک با روغن بچه برای مو

برای موهای خشک و آسیب دیده ماسک موی داغ روغن بچه را امتحان کنید. این ماسک مو را می توانید به مدت یک شب بر روی موهای خود نگه دارید.

  • حدود ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن بچه را داخل یک ظرف بریزید.
  • روغن را فقط به مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در مایکروویو گرم کنید.
  • روغن را با انگشت برداشته و به آرامی به پوست سر بمالید و ماساژ دهید. از خط موی خود شروع کرده و تا پشت گردن ادامه دهید.
  • قسمت های بالاتر مو را با روغنی که باقیمانده است بپوشانید. روی قسمت هایی از مو که خشک تر یا آسیب دیده هستند تمرکز کنید.
  • سر و موهای خود را با یک حوله یا کلاه دوش بپوشانید.
  • ماسک روغن بچه را در طول شب یا چند ساعت روی موهای خود بگذارید.
  • در نهایت موهای خود را با دقت با شامپو بشویید. اطمینان حاصل کنید که همه روغن بچه از بین برود.
  • طبق معمول موهای خود را حالت دهید و از زیبایی آن لذت ببرید.

خطرات روغن بچه برای مو

مانند هر روغن دیگری، روغن بچه نیز می تواند منافذ پوست شما را مسدود کند. این مسدود شدن ممکن است پوست سر شما را تحریک کند. همچنین اگر روغن به پوست مو یا پیشانی شما وارد شود، می تواند باعث ایجاد جوش شود و استفاده بیش از حد از روغن بچه می تواند موهای شما را چرب و بیش از حد نرم کند.

روغن بچه را با دقت از موهای خود پاک کنید از آب گرم و شامپوی فراوان استفاده کنید. پوست و موهای خود را به آرامی ماساژ دهید تا مطمئن شوید روغن بچه از بین رفته است. اگر به صورت طبیعی دارای موهای چربی هستید، ممکن است لازم باشد که دو بار شامپو بزنید.

اگر از روغن بچه برای افزایش درخشش مو استفاده می کنید، فقط چند قطره از آن برای این کار کافی است.

آلرژی

روغن بچه می تواند در بعضی از افراد واکنش آلرژیک پوستی ایجاد کند. قبل از استفاده از روغن بچه بر روی پوست، مقدار کمی از آن را بر روی بخش کوچکی از پوستتان امتحان کنید. انجام این کار در زمانی که دارای پوست حساسی هستید بسیار ضروری است.

می توانید مقداری روغن بچه را در بخش داخلی آرنج خود بمالید و ۲۴ ساعت آن را نگه دارید و سپس هرگونه قرمزی، خارش یا سوزش پوستی را بررسی کنید.

همچنین روغن بچه می تواند چشم شما را تحریک کند. از استفاده از آن در ابرو و مژه خودداری کنید. قبل از لمس صورت یا چشم ها، دستان خود را با دقت بشویید.

روغن های جایگزین

روغن های گیاهی طبیعی زیادی وجود دارند که به دلیل فوایدشان برای مو مورد مطالعه قرار گرفته اند و خواصشان تایید شده است. البته باید توجه داشته باشید که بیشتر روغن های طبیعی نیز فرآوری می شوند و ممکن است عوارض جانبی روی پوست ایجاد کنند. این گزینه ها را می توانید به عنوان جایگزین روغن بچه بر روی پوست و موی خود امتحان کنید:

  • روغن زیتون
  • روغن کنجد
  • روغن جوجوبا
  • روغن نارگیل
  • روغن آووکادو


منبع: Healthline

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.