سفر با کودکان : چه نکات مهمی را باید بدانیم؟

نکات مهم و ضروری برای سفر با کودکان

سفر با کودکان می تواند یک تجربه سرگرم کننده و لذت بخش باشد، اما نکته مهم این است که برای همسفر شدن با بچه ها لازم است پیش از سفر برنامه ریزی کرده و خود را برای این مسئله آماده کنید، در غیر این صورت ممکن است آن ها برای شما دردسرساز شده و سفر را به کامتان تلخ کنند.

همانطور که می دانید بچه های کوچک موجوداتی غیر قابل پیش بینی هستند، برای همین است که توصیه می کنیم پیش از سفر سعی کنید نکات مهم و ضروری را در نظر بگیرید.

در این مقاله شما را برای سفری بهتر با کودکان دلبندتان آماده کرده ایم تا بتوانید در طول مسیر لذت بیشتری را تجربه کنید. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

سفر با کودکان : چه نکات مهمی را باید بدانیم؟

برای سفر با کودکان نکات زیر را در نظر بگیرید

۱. برای مسیر و مقصد سفر برنامه ریزی کنید

پیش از سفر به مسیر خود توجه کنید، توصیه می کنیم مقاصدی را انتخاب کنید که برای بچه ها لذت بخش و سرگرم کننده باشد و با کودکان خود درباره آنچه در انتظار آن هاست صحبت و گفتگو کنید. برای مثال، عکس ها، تصاویر و ویدئوهایی از مقصد را به کودکان خود نشان دهید تا آن ها را نسبت به سفر مشتاق تر کنید.

همچنین بخوانید: ۱۲ فایده بغل کردن کودکان و اثرات منفی بغل نکردن آن ها

۲. یک کالسکه کوچک و قابل حمل را با خود به همراه داشته باشید

اگر قصد سفر با کودکان نوپا و کوچک را دارید، حتما کالسکه کوچک و قابل حملی را با خود به همراه داشته باشید. همانطور که می دانید کودکان خیلی سریع خسته می شوند و در آغوش گرفتن آن ها در هنگام بازار گردی و یا بازدید از اماکن تاریخی بسیار خسته کننده و طاقت فرسا است. همچنین ممکن است برای تعویض پوشک نوزاد و کودک خود به کالسکه احتیاج پیدا کنید.

علاوه براین ها همراه داشتن کاسکه این امکان را به کودک می دهد که در کالسکه چتر دار خود به راحتی استراحت کند و از گزند تابش خورشید و گرمازدگی در امان باشند. به همین دلیل توصیه می کنیم یک کالسکه سبک و چتر دار را همراه خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین میان وعده ها برای کودکان چه هستند؟
سفر با کودکان : چه نکات مهمی را باید بدانیم؟

۳. در خودرو از صندلی حمل کودک استفاده کنید

اگر قصد سفر با خودروی شخصی را دارید، توجه به امنیت کودکان یکی از نکات مهم و ضروری است. همانطور که می دانید صندلی های خودرو برای حمل کودکان ایمن نیستند و به همین دلیل توصیه می کنیم برای سفر حتما از صندلی های مخصوص حمل کودکان در خودرو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۶ عادت بد کودکان که هر والدینی باید بدانند

۴. لباس مناسب در سفر با کودکان به همراه داشته باشید

برای کودکان دلبندتان لباس های مناسب با آب هوای مقصد به همراه داشته باشد. بهتر است به شرایط پیش بینی نشده هم توجه کنید و چند دست لباس برای هوای بارانی و سردتر نیز در نظر بگیرید. ترجیحا از لباس های بدون زیپ و دکمه استفاده کنید تا تعویض لباس کودک برای شما راحت تر باشد. همچنین همراه داشتن کفش راحتی برای کودکان را نیز فراموش نکنید.

همچنین بخوانید: علائم افسردگی در کودکان و نحوه غلبه بر آن

۵. در سفر با کودکان برای آن ها سوپرایز به همراه داشته باشید

یک اسباب بازی یا یک کتاب جدید که کودکتان قبلا آن را ندیده است به همراه داشته باشد. این کار می تواند در هنگام بهانه گیری بچه ها به کمک شما بیاید. همانطور که می دانید کودکان اسباب بازی های جدید را دوست دارند و هدیه گرفتن آن ها را بسیار هیجان زده می کند. به همین دلیل دریافت هدیه در طول سفر می تواند برای آن ها بسیار جذاب و خاطره انگیز باشد.

مطلب مرتبط: لکنت زبان در کودکان و هر آنچه باید درباره آن بدانید
سفر با کودکان : چه نکات مهمی را باید بدانیم؟

۶. غذاها و خوراکی های سالم و خوشمزه را فراموش نکنید

قبل از رفتن به سفر، غذاها و خوراکی های سالم و خوشمزه را بردارید. غذاهای چرب، شیرین و آماده ممکن است باعث بیمار شدن کودکان شده و شما را به دردسر بیندازد. به همین دلیل توصیه می کنیم پیش از سفر غذاهای سالم مانند سالاد، ساندویج های سالم و مغذی، برنج، پاستا، میوه های خشک و تازه، بیسکوییت و نان های خشک و سالم را به همراه داشته باشید.

همچنین همانطور که می دانید کودکان به میان وعده ها و خوراکی های متنوع علاقه مند هستند، به همین دلیل توصیه می کنیم برای میان وعده کودکان خود نیز برنامه ریزی کنید و مقداری مغزهای تازه، پاپ کورن، خرمای خشک و خوراکی های سالمی از این دست را به همراه داشته باشید.

همچنین بخوانید: علائم یبوست در کودکان

۷. برای کودکان داروهای لازم را همراه داشته باشد

اگر فرزند دلبندتان از دارو یا مکمل خاصی استفاده می کند آن را همراه خود داشته باشید. توجه کنید در صورتی که کودک شما در شرایط خاص داروی ویژه ای استفاده می کند، قبل سفر این موضوع را نیز در نظر بگیرید و آن دارو را تهیه کنید. همراه داشتن برخی داروها و مسکن ها مانند قرص های سردرد، قرص معده، داروهای ضد آلرژی با مشورت پزشک می توانند کارساز باشند.

همچنین بخوانید: حساسیت پوستی در کودکان چه علائم و درمانی دارد
سفر با کودکان : چه نکات مهمی را باید بدانیم؟

۸. کارت های بازی و بازی های الکترونیکی می توانند انتخاب های خوبی باشند

همانطور که می دانید کودکان شیفته بازی و سرگرمی هستند و سرگرم نگه داشتن آن ها در طول سفر یک موضوع مهم و ضروری است. همراه داشتن یک دستگاه الکترونیکی شخصی مانند لپ تاپ، تبلت یا گوشی می تواند بچه ها را برای مدت طولانی آرام و شاد نگه داشته و از کسل شدن آن ها جلوگیری کند.

همچنین بخوانید: خطرات نوشابه انرژی زا برای کودکان + نوشیدنی های جایگزین

۹. اسناد شناسایی کودک را فراموش نکنید

همراه داشتن گذرنامه کودک برای سفرهای خارجی، شناسنامه و دفترچه درمانی فرزندتان را فراموش نکنید.

۱۰. وسایل مورد علاقه کودک را به همراه خود ببرید

معمولا کودکان به یکی از عروسک ها یا اسباب بازی های خود علاقه ویژه ای دارند. توجه داشته باشید که این وسایل را فراموش نکنید. همچنین همراه داشتن تعدادی کاغذ و مداد رنگی نیز می تواند برای کودکان مفرح و سرگرم کننده باشد.

سفر با کودکان : چه نکات مهمی را باید بدانیم؟

نکاتی درباره سفر با نوزادان

  • یک پستانک اضافه بردارید، زیرا ممکن به هر دلیلی پستانک نوزاد غیر قابل استفاده شده و برای شما دردسر ساز شود.
  • مقدار اضافه ای پوشک و لوازم بهداشتی همراه خود بردارید.
  • دستمال مرطوب را فراموش نکنید.
  • کیسه های پلاستیکی برای تعویض پوشک نوزاد را فراموش نکنید.
  • تعدادی لباس اضافه برای نوزاد با خود ببرید.
  • اگر نوزاد شما از شیر خشک استفاده می کند حتما مقدار اضافه ای شیر خشک همراه داشته باشید.
سفر با کودکان : چه نکات مهمی را باید بدانیم؟

مراقب امنیت کودکان در طول سفر باشید

ایمنی و امنیت کودکان بسیار مهم و ضروری است. پیگیر کودک خود باشید و اجازه ندهید فرزند دلبندتان از نظرتان دور شود. اما فراموش نکنید که گم شدن کودکان ممکن است برای هوشیارترین پدرها و مادرها نیز پیش بیاید، به همین دلیل توصیه می کنیم اطلاعات تماس خود را در جیب کودک قرار دهید تا در صورت نیاز بتواند از آن استفاده کند. همچنین در نظر داشته باشید اگر لباس کودک جیب نداشت، کارت حاوی اطلات را به بند کفش یا کمربند کودک وصل کنید. خلاصه اینکه این مسئله را جدی بگیرید و راهی خلاقانه پیدا کنید. اگر کودکان شما کمی بزرگتر هستند و می توانند آدرس یا شماره های ضروری را به خاطر بسپارند، مطمئن شوید که اطلاعات ضروری را به درستی حفظ کرده باشند.

اطلاعات ضروری که باید همراه کودکان باشد شامل موارد زیر است:

  • نام و نام خانوادگی خود و فرزندتان
  • شماره تماس
  • آدرس محل زندگی کودک
  • شماره یکی از دوستان یا آشنایان نزدیک کودک (که در صورت در دسترس نبودن شما با فرد دیگری ارتباط برقرار کنند)

نکات پایانی سفر با کودکان

  • توجه داشته باشید که سفرهای طولانی برای کودکان مناسب نیست و به همین دلیل توصیه می کنیم زمان سفر خود را مدیریت کنید.
  • در طول سفر بیش از پیش مراقب سلامت کودک باشید تا خدایی ناکرده فرزند دلبندتان درگیر بیماری و مریضی نشود.
  • منعطف باشید. در نظر داشته باشید که ممکن است به دلیل همراهی کودکان همه چیز مطابق برنامه پیش نرود. در این صورت بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و برای سفر بعدی برنامه ریزی کنید.
  • اجازه دهید کودکان در طول سفر فعال باشند و تجربه های جدیدی را به دست آورند.
  • و در نهایت اینکه با فرزند خود وقت بگذرانید و با آن ها بازی کنید.

تیم گومگ برای شما سفری شاد و ایمن را آرزو می کند.

🔥 نظرات و سوالات کاربران
  • تیرانداز:

    سفر توی عید نوروز با بچه واقعا میتونه مشکلات زیادی داشته باشه. از مطلبتون استفاده کردم❤️

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.