علائم یبوست در کودکان

علائم یبوست در کودکان

ناراحتی های معده در کودکان بسیار شایع هستند و یبوست دلیل بخش عمده ای از این ناراحتی ها را تشکیل می دهد. اطلاع از علائم یبوست در کودکان می تواند به شما در تفکیک این مشکل با مشکلات احتمالی دیگر کمک کند. با توجه به اینکه دلایل ایجاد معده درد در کودکان متعدد هستند، شما می توانید با بررسی علائم یبوست در کودک خود، تشخیص دهید که علت معده درد او یبوست است یا خیر. با گومگ همراه باشید.

یبوست چیست؟

یبوست معمولاً به معنای کاهش تعداد دفع مدفوع به کمتر از دو یا سه بار در هفته می باشد. هرچند حالت دیگری نیز وجود دارد که در آن دفع به صورت روزانه انجام می شود، اما با دشواری و درد همراه است.

یبوست در بیشتر کودکان به دلیل داشتن رژیم غذایی کم فیبر یا چربی زیاد یا عدم نوشیدن مایعات به میزان کافی ایجاد می شود.

همچنین یبوست می تواند دلایل دیگری مانند نداشتن فعالیت فیزیکی کافی و عوارض جانبی داروها داشته باشد.

علائم یبوست در کودکان

معمولا علائم یبوست در کودکان کم سن ساده هستند، در حالی که در کودکان بزرگ تر اینگونه نیست و تشخیص آن کمی دشوارتر است. هرچه سن کودک بیشتر باشد، علائم آن می تواند برای والدین گیج کننده تر باشد.

بسته به سن کودک، علائم و نشانه های یبوست می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دفع مدفوع کمتر از دو یا سه بار در هفته.
  • احساس فشار و درد در زمان دفع.
  • عدم تمایل به داشتن دفع به دلیل ترس از درد.
  • درد شکم، نفخ و گرفتگی شکم که اغلب پس از دفع مدفوع تسکین یابند.
  • داشتن مدفوع بسیار بزرگ از حد معمول که دردناک باشد یا مانند توپ های سفت و کوچک باشد. در چنین حالتی، حتی اگر کودک هر روز دفع داشته باشد، باز هم دچار یبوست شده است.
  • احساس نیاز به دفع پس از دفعی که به تازگی صورت گرفته است (دفع ناقص).
  • درد راست روده
  • گاز معده بیش از حد
  • مشاهده خون قرمز روشن در خارج از مدفوع سخت که می تواند ناشی از دفع مدفوع بزرگ باشد.

به خاطر داشته باشید که برخی از کودکان خردسال، به ویژه نوزادان و کودکان نوپا ممکن است در هنگام دفع به خودشان فشار وارد کنند. اگر مدفوع آن ها نرم باشد، احتمالا یبوست ندارند و جای نگرانی نیست.

علائم یبوست شدید در کودکان

والدین معمولاً از علائم یبوست معمولی آگاه هستند، در حالی که علائم شدید یا مزمن یبوست می تواند گیج کننده باشد. این کودکان معمولا دچار انکوپرزیس (دفع ناخواسته مدفوع) می شوند د مقدار کمی مدفوع در لباس زیر آن ها مشاهده می شود. این نشانه در اغلب موارد می تواند از علائم یبوست در کودکان باشد.

انکوپرزیس معمولاً بر اثر انسداد راست روده به وسیله مدفوع بزرگ ایجاد می شود که به علت این انسداد ممکن است مقداری مدفوع رقیق از اطراف آن از مخرج خارج شود، بدون اینکه کودک متوجه این اتفا شود. اگر والدین از علائم یبوست آگاه نباشند، ممکن است فکر کنند که این اتفاق به علت اسهال رخ داده است و برای درمان اسهال به پزشک متخصص کودک مراجعه کنند، در حالی که دلیل آن چیزی کاملا برعکس است.

از دیگر عوارض یبوست شدید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بواسیر یا هموروئید
  • افتادگی راست روده
  • سفت شدگی مدفوع

چگونه می توانید اجازه دهید یبوست فرزندتان به حدی شدید شود که دچار بواسیر یا انسداد روده شود؟ هرچه بچه ها بعد از خود در حمام پیر می شوند و تمیز می شوند ، احتمال دارد چقدر مرتباً حرکت روده را ردیابی کنید؟ و از آنجا که بسیاری از بچه ها از دردهای معده روزمره ، حتی روزانه شکایت می کنند ، غیر معمول نیست که اجازه دهید مدتی از آن خارج شود.

نظر یا سوالی دارید؟
* نظر شما پس از تایید نمایش داده می شود.